Annoncørbetalt indhold

Digital planlægning og kontrol af byggeprojekter har aldrig været nemmere

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Store byggeprojekter skyder op i byerne rundt omkring i landet. Inden byggeprojektet overhovedet er gået i gang, er der rigtig mange instanser i spil. I et byggeprojekt er der mange berøringsflader fra rigtig mange involverede personer. Derfor er det uhyre vigtigt, at der er gennemsigtighed og struktur i alle processer – både før byggeprojektet går i gang, imens projektet er i gang og efterfølgende.

En god byggeproces skaber glade medarbejdere, om det er på kontor eller i felten, samt glade kunder.

Annonce



Et byggeprojekt involverer bl.a. projektledere, arkitekter, ingeniører, entreprenører, beregnere, byggepladschefer, byggeherrer m.fl. Det er alle parter, der udfører helt essentielle men samtidig meget forskellige arbejdsopgaver, som dækker alt fra planlægning til udførelse til kontrol og kvalitetssikring.

Tit og ofte er det de samme filer og dokumenter, der overleveres løbende gennem et byggeprojekts faser, og som arbejdes i og med af forskellige personer. Ikke nok med at fejlmargen dermed er høj, så stiller det også krav til håndteringen samt måden, de forskellige overleveringer, kommentarer mv. sker på.

Arkitekten udarbejder f.eks. tegninger til konstruktionsevalueringer, hvor det for nogle foregår på flere forskellige blåtryk. Disse tryk skal så sendes til f.eks. en entreprenør og en ingeniør, som vil kommentere på konstruktionstegningerne og sende dem retur. Sidder man ikke sammen og arbejder på det, er det enormt tidskrævende. Denne proces kan med fordel gøres digital, så processen gøres hurtigere og mere effektiv.

 

 

Digital ækvivalent til den papirrige arbejdsproces

Et eksempel på en digital ækvivalent til ovenstående arbejdsproces kunne være en løsning fra Bluebeam. Med Bluebeam Revu kan man samarbejde i realtid, uanset hvor de eksekverende deltagere på byggeprojektet er i verden. Det vil sige, at arkitekten nu kan lave sine tegninger i et tegneprogram, som med det samme bliver tilgængelig for alle deltagere på byggeprojektet.

Det smarte med sådan en digital løsning er, at alle involverede parter altid har alle filer lige ved hånden hele tiden. Dette er uanset, om der er tale om tegninger, videoer, beregninger eller andet. Hele paletten inden for byggeprojektet er samlet ét sted.

Fordele ved digitale løsninger

·        Det mindsker risikoen for, at noget går tabt

·        Det gør det nemmere at overdrage hele projekter eller blot delelementer

·        Målinger inddrages direkte

·        Processerne effektiveres og er mere gennemsigtige

·        - og så er det også bare mere miljøvenligt og CO2 neutralt, da man slipper for unødigt papirspild


Et andet eksempel kunne være tegninger til indretningen af byggepladsen. Det er utroligt vigtigt, at byggepladsen er logistisk korrekt indrettet. Her kigges der nemlig ind i, hvordan dem, der færdes på og omkring byggepladsen, kan sikres optimalt.

Ved at arbejde i en digital løsning om dette, kan bygherren, entreprenøren og f.eks. en projektleder samarbejde i samme dokument på samme tid – anføre forskellige annotationer, afhængigt af deres job – og dermed samtidigt sikre, at den nyeste udgave af byggepladsindretningen er tilgængelig for alle. På den måde skal de ikke ind og manuelt ændre i de byggeplads-tegninger, der ligger i papir. Den digitale udgave gør ligeledes indretningen endnu mere visuel og beskrivende.

Uanset hvilken rolle en byggeprojektsdeltager har, så er det essentielt at se ind mere digitale arbejdsgange.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.