- Dansk Industris fynske formand kalder det tredje spor på den fynske motorvej for den vigtigste sag for erhvervslivet lige nu.
- Han kritiserer timingen af nedsættelsen af den nationale storebæltskomité: Lavere takster på bæltet er ikke så vigtigt.
Det er vigtigere at få det tredje spor over den fynske motorvej så hurtigt som muligt end at få sat taksten for at køre over Storebælt ned.
Det slog formanden for Dansk Industris fynske afdeling, Poul Strandmark, fast på Dansk Industri Fyns erhvervstræf torsdag i Odeon i Odense.
Over for Fyens Stiftstidende uddybede han sin holdning:
- Vi er nødt til at tage det i den rigtige rækkefølge, og det er altså at få det tredje spor først. Derfor mener jeg også, at timingen for nedsættelsen af en landsdækkende Storebæltskomité er helt forkert, det tager fokus fra det absolut vigtigste for ervhervslivet lige nu: At få det tredje spor.
Og han uddyber:
- Hvis du forestiller dig, at taksten for at køre over Storebælt blev sat ned, hvad ville der så ske? Trafikken ville blive øget mere end de fire procent, prognoserne siger. Jo mere, taksten ville blive sat ned, jo mere ville trafikken stige, og er der stadig kun to spor over den vestfynske del af motorvejen, sander trafikken endnu mere til end i dag. Derfor er vi nødt til at få det tredje spor, før vi får sat taksten for at krydse bæltet ned.
I sin tale til de cirka 130 forsamlede fynske erhvervsfolk og politikere i Odeon kritiserede Poul Strandmark, administrerende direktør i Odense-virksomheden Bluepack, tidspunktet for nedsættelsen af den natioanle Storebæltskomité.
- Storebæltskomitéen fremmer bestemt ikke en kommende udvidelse af E20. Det er fint med lavere broafgift, men timingen med at sætte fokus på det nu er forkert. Den vigtigste infrastruktur opgave for erhvervslivet på Fyn er lige nu E20, understregede han.
Poul Strandmark, formand for Dansk Industri FynVi er nødt til at tage det i den rigtige rækkefølge, og det er altså at få det tredje spor først.
Vigtigt at stå sammen
- Vores gods og medarbejdere sidder i daglig kø på den fynske motorvej. Trafikmængden vil stige mindst fire procent om året, viser prognoserne, og det betyder, at belastningsgraden om blot få år vil blive et mega problem, fortsatte han.
- Hvis der ikke sker handling nu, vil hele Fyn miste konkurrencekraft. Og husk på, at E20 (motorvejen over Fyn, red.) er bjælken i motorvejs H'et for hele Danmark, derfor er det også hele Danmarks problem.
Han takkede de fynske borgmestre, der stort set alle var til stede i salen, for at stå sammen og sætte spot på problemet.
Og han understregede, at der også er brug for, at de 18 fynske folketingsmedlemmer "er helt fremme i skoene", som han formulerede det.
Det bekræftede de to fynske ministre, Lars Chr. Lilleholt (V) og Mai Mercado (K) fra talerstolen, at de er.