Annonce
Indland

DF vil ikke afvise at gøre Mette Frederiksen til statsminister

Dansk Folkepartis kan ende med at blive partiet, der sikrer Mette Frederiksen statsministerposten, hvis hun efter det kommende valg ikke kan finde den nødvendige opbakning i rød blok. - Jeg afviser ingenting på forhånd, sagde Kristian Thulesen Dahl på Det Fynske Folkemøde hos Fyens Stiftstidende lørdag. Foto: Nils Svalebøg.

DF kan blive partiet, som gør Mette Frederiksen (S) til statsminister, hvis de andre partier i rød blok ikke vil. Det fastslog partiformand Kristian Thulesen Dahl på debatmøde hos Fyens Stiftstidende lørdag.

Hvis Mette Frederiksen efter det forestående folketingsvalg ikke kan finde den nødvendige opbakning i den røde blok, behøves hun ikke nødvendigvis at afskrive sine drømme om at blive statsminister.

For under en debat på Det Fynske Folkemøde hos Fyens Stiftstidende lørdag lod partiformand Kristian Thulesen Dahl - direkte adspurgt af avisen Danmarks politiske redaktør Thomas Funding - forstå, at han ikke på forhånd vil afvise en mulighed, hvor Dansk Folkeparti vil lade Socialdemokraterne komme til magten, selv om partiet ikke kan finde flertal for Mette Frederiksen som statsminister blandt partierne i den røde blok.

- Jeg afskriver ingenting. Vi vil som altid bruge vores mandater allerbedst. Vores vælgere kan vide sig sikre på, at vi kaster alle kræfter ind i at få ført mest mulig DF-politik. Vi stiller os ikke ud på sidelinjen i dansk politik. Vi vil være at finde inde i centrum, sagde Kristian Thulesen Dahl i en samtale med Thomas Funding.

Annonce

Mulighed for langsigtede aftaler

Under sin snak med Thomas Funding slog Kristian Thulesen Dahl dog fast, at plan A fortsat er at sikre en borgerlig regering. Og med en tilpas god opbakning fra vælgerne, så kan regeringen komme til at bestå af Venstre, Dansk Folkeparti og De Konservative. Altså ser Kristian Thulesen Dahl det fortsat ikke som en mulighed, at en kommende borgerlig regering kommer til at tælle både Dansk Folkeparti og det nuværende regeringsparti Liberal Alliance.

Hvad enten statsministeren kommer til at blive blå eller rød, som håber Kristian Thulesen Dahl på, at der i den kommende regeringsperiode vil blive realiseret en række politiske aftaler mellem Dansk Folkeparti, Venstre og Socialdemokratiet. Ifølge DF's formand udgør de tre partier en stærk akse i dansk politik.

- Vi har grundlag for at træffe nogle langsigtede aftaler, der kan vare ved. Det kan eksempelvis være omkring klima, EU og udlændige, sagde Kristian Thulesen Dahl.

S på lang vandring

Med til debatterne på Det Fynske Folkemøde var også den radikale partiformand Morten Østergaard.

Under sin snak med Morten Østergaard spurgte Thomas Funding, om den radikale partiformand ikke var nervøs for at sende Mette Frederiksen i armene på Dansk Folkeparti, hvis De Radikale vælger at opretholde krav til den politik, som en eventuelt kommende Socialdemokratisk regering skal føre.

Men Morten Østergaard afvise, at De Radikale kan ende med at bane vejen for en socialdemokratisk regering, som har gjort sig afhængig af Dansk Folkeparti.

- Socialdemokratiet har helt af egen vilje spadseret hen over den politiske landskab i retning af Dansk Folkeparti, lød vurderingen fra den radikale formand på Det Fynske Folkemøde.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];