Annonce
Middelfart

Det store rottekort fra Nordvestfyn: Næsten 1900 sager - tjek om din vej har været ramt

En af dem, der har haft problemer med rotter i den senere tid, er Carina Glasdam fra Middelfart, som har taget billedet til højre. Privatfoto
Antallet af rotter varierer år for år, og når det for eksempel er varmt, finder man rotter andre steder, end man plejer, forklarer Middelfart Kommune.

Nordvestfyn: Vi ved, at de findes overalt. Men det er heldigvis sjældent, vi får dem at se.

Alligevel indberettede Middelfart Kommune i 2020 i alt 1889 sager om rotter til Miljøstyrelsen. Altså hændelser, hvor nogen havde set en rotte - eller tegn på, at der havde været en.

- Vi har modtaget endnu flere henvendelser, men de bliver kun indberettet, hvis der reelt er rotter, fortæller Gitte Hertzum, som er miljømedarbejder ved Middelfart Kommune.

Annonce

Tallet varierer år for år, og ifølge Gitte Hertzum er der typisk færre anmeldelser om sommeren, mens flere rotter begynder at trække ind i husene, når det bliver koldere, og der er mindre at spise udenfor.

Rotte-indberetninger siden 2015

2015: 1586

2016: 2150

2017: 1583

2018: 1504 (tallet er dog ifølge Middelfart Kommune forbundet med usikkerheder, da der dette år var en fejl i systemet)

2019: 1442

2020: 1889

- Men for eksempel i 2018, hvor det var rigtig varmt, der så man dem andre steder, end man plejer at se dem, fordi det var så tørt.

Skal reagere inden for et døgn

Tegnene på rotter er typisk, at der er enten ekskrementer eller gnavede huller eller løbespor, såkaldte veksler, fra hvor de bor, til hvor de spiser. Det kan også være, man kan se en veksel i græsset på sin græsplæne, fortæller Gitte Hertzum.

Se på kortet her, hvor Middelfart Kommune i 2020 modtog henvendelser omkring rotter.

Hun forklarer, at der er helt klare regler for, hvor hurtigt og hvordan kommunen skal reagere på en anmeldelse.

- Hvis det er en udendørssag, skal man reagere i løbet af otte dage. I Middelfart har vi sat det kriterie ned til fire dage. På de indendørs sager skal man reagere hurtigst muligt i løbet af 24 timer. Det, vi gør, er, at vi ringer op til borgeren og aftaler en tid, og så tager vi ud og fejlfinder og undersøger, hvad tilholdet skyldes. I byzonen er det oftest kloakdefekter, og så påviser man ved en røgprøve, om der er hul eller andet, og så får man som grundejer et brev om, at man skal kontakte sit forsikringsselskab, siger Gitte Hertzum og tilføjer, at der naturligvis også bliver stillet fælder op for at forsøge at fange rotterne.

Hun forklarer også, at man kan tale med sit forsikringsselskab om muligheden for at blive genhuset.

Annonce
Odense For abonnenter

Gartnerbyen vokser igen: Denne gang bliver der bygget mere end 100 nye lejeboliger

Danmark

Fredagens coronatal: 324 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Faaborg-Midtfyn

Troede aldrig hun blev rask: Efter halvandet år med corona-senfølger snører Mette igen løbeskoene

Nordfyn For abonnenter

Peder vil være klimavenlig, men det må han ikke: - Jeg føler mig magtesløs

Assens

Rikke Louise vil hjælpe kvinder med anden etnisk baggrund til at sprænge rammerne: - Selv en lille indsats kan gøre en verden til forskel

Kerteminde For abonnenter

Formanden Thomas er sygemeldt - så nu styrer Tommy kræmmermarkedet: - Vi er hele tiden bange for at glemme noget

Kultur

Sjældent har smerte føltes så smuk: Stuart A. Staples krøb under huden med ultraintim messe

Danmark

Fredagens coronatal: 324 nye smittede

Debat

Flere hænder til et trængt arbejdsmarked

Nyborg

Kommunen trækker i land om dødsulykke i børnehave: - Vi ved ikke, om der var tale om et hændeligt uheld

Danmark

Løvkvist: Thulesen vil trække en streg i sandet - men vil Pia K. dele vandene?

OB

Se højdepunkterne: To farlige hjørnespark gjorde det onde ved OB

Fyn For abonnenter

Nogle bliver aldrig gældfri: Fynboer skylder milliarder - se gælden i din kommune her

Assens

Beboere på 'helt almindelig villavej' vinder landsdækkende konkurrence: - Nu har vi en anledning til at holde en vejfest

Annonce