Annonce
Fyn

Det mener de om tog og veje

Karsten Hønge (SF) vil have nye togskinner. Foto: Michael Bager

Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil indkalde partierne til forhandlinger om en langsigtet plan for statslige investeringer i infrastruktur. Her er tre centrale politikeres meninger:

Annonce

Kristian Pihl Lorentzen (V)

Venstres transportordfører før valget (partiet har ikke udnævnt ny), Kristian Pihl Lorentzen: Jeg vil kæmpe for, at Fynske Motorvej og de andre projekter i den blå aftale (VLAK-regeringen og DF) bliver gennemført. Jeg kan dog frygte for, at udvidelse og investeringer i nye veje bliver nedprioriteret af den nye regering, fordi den i højere grad vil fremme projekterne i Togfonden. Her er vi med på anlæg af den vestfynske jernbane, men ikke de store investeringer i nye skinner ved Vejle Fjord og Århus. De få minutter, der kan spares, står ikke mål med de milliardstore udgifter. Vi vil hellere bruge pengene på, at folk ikke skal holde i kø på vejene. Og en grønnere transportpolitik indebærer også for mig asfalt. Elbiler skal jo også køre på veje.

Karsten Hønge (SF)

Foto: Michael Bager

Politisk ordfører for SF, Karsten Hønge: Vores vigtigste prioritet er den kollektive trafik, og det glæder mig, at vi nu kan gå videre med projekterne i Togfonden. Den vestfynske jernbane, men også nye jyske anlæg, der kan gøre det muligt på en time at komme fra Odense til Århus i tog. Det skal vi nu forhandle videre om. Og jeg håber meget, at vi også får borgerlige partier med i en aftale, så der kan skabes ro om de langsigtede investeringer. Herunder også udvidelse af motorvejen syd om Odense, der samfundsøkonomisk giver god mening.

Henning Hyllested (EL)

Foto: Vibeke Volder

Transportordfører Henning Hyllested (EL): Togfonden er tilbage på skinnerne, og første prioritet er i år at få vedtaget anlægsloven for den nye vestfynske jernbane. Det betyder, at Vejdirektoratet kan tilrettelægge arbejdet mere hensigtsmæssigt og tage hensyn til de lodsejere, der bliver berørt af både motorvejsudvidelsen på Vestfyn og den nye jernbane. Vi er imod motorvejsudvidelsen, og det gælder også en udvidelse af motorvejen syd om Odense. Men er der flertal for projekterne, bør de samtænkes. Vi går benhårdt efter at få gennemført Togfondens projekter i fase 2, så der kan anlægges ny bane ved Vejle Fjord og syd for Århus, så det kun vil tage en time i tog mellem Odense og Århus. Det er afgørende for at få flere bilister flyttet over i togene.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Brug din tid på Balslev

Leder For abonnenter

Mennesker med hjertestop skal reddes i fællesskab

Adskillige fynboer og syd- og sønderjyder er i dag i live, fordi de har fået hjælp efter et hjertestop af Region Syddanmarks førstehjælpsordning Danmark Redder Liv. Derfor har ordningen vist sit værd: Danmark Redder Liv redder vitterligt liv. Alligevel er der mindst tre gode argumenter for, at det præhospitale udvalg i Region Syddanmark mandag beslutter sig for at lukke den succesfulde ordning og i stedet lader regionen indgå i Trygfondens Hjerteløber-ordning, der har samme formål som Danmark Redder Liv. For det første er der mange flere syddanskere, der har valgt at deltage i Hjerteløber-ordningen end i Danmark Redder Liv. For det andet er ordningen landsdækkende, hvilket betyder, at også en nordjyde, en københavner eller en lollik på ferie på Fyn kan træde til ved et fynsk hjertestop. For det tredje er ordningen gratis for regionen, fordi Trygfonden betaler omkostningerne. Det sidste er i denne sammenhæng mindre vigtigt, for regionen skal såmænd nok kunne finde de få millioner kroner, som det i givet fald vil koste at køre ordningen videre. Det vigtige er, at hele Danmark bliver i stand til at redde liv ved hjertestop. Der er dog ingen tvivl om, at Hjerteløber-ordningen trænger til en forbedring. Det er f.eks. højst mærkværdigt, at man kan blive hjerteløber uden at have erfaring med eller uddannelse i førstehjælp. Derfor bør regionen i samarbejde med de øvrige regioner motivere Trygfonden til at tage et større ansvar for, at de frivillige, der rykker ud til hjertestop, også reelt kan redde liv. Ellers giver ordningen ingen mening. Indtil Trygfonden er klar med en styrket hjerteløber-indsats, bør regionen fortsat bruge et behersket millionbeløb til uddannelse af de fynboer og syd- og sønderjyder, der melder sig som frivillige - nu blot i Hjerteløber-programmet. Det vil skabe større sikkerhed og tryghed for alle parter. Og det vil sikre, at endnu flere mennesker overlever et hjertestop. For det bedste er at redde liv - i fællesskab. Så tag et førstehjælpskursus - og meld dig til.

Odense For abonnenter

De trofaste-portræt: Efter fire bankrøverier fløjter Lars stadig hver eneste morgen

Fyn

Flertal vil skrotte succesfuld hjertestop-ordning: Peger i stedet på gratis alternativ

Fyn

På Vestfyn drømmer man om S-tog: Sidegevinst i fokus til velbesøgt jernbanemøde

Annonce