Annonce
Fyn

Det mener de om tog og veje

Karsten Hønge (SF) vil have nye togskinner. Foto: Michael Bager

Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil indkalde partierne til forhandlinger om en langsigtet plan for statslige investeringer i infrastruktur. Her er tre centrale politikeres meninger:

Annonce

Kristian Pihl Lorentzen (V)

Venstres transportordfører før valget (partiet har ikke udnævnt ny), Kristian Pihl Lorentzen: Jeg vil kæmpe for, at Fynske Motorvej og de andre projekter i den blå aftale (VLAK-regeringen og DF) bliver gennemført. Jeg kan dog frygte for, at udvidelse og investeringer i nye veje bliver nedprioriteret af den nye regering, fordi den i højere grad vil fremme projekterne i Togfonden. Her er vi med på anlæg af den vestfynske jernbane, men ikke de store investeringer i nye skinner ved Vejle Fjord og Århus. De få minutter, der kan spares, står ikke mål med de milliardstore udgifter. Vi vil hellere bruge pengene på, at folk ikke skal holde i kø på vejene. Og en grønnere transportpolitik indebærer også for mig asfalt. Elbiler skal jo også køre på veje.

Karsten Hønge (SF)

Foto: Michael Bager

Politisk ordfører for SF, Karsten Hønge: Vores vigtigste prioritet er den kollektive trafik, og det glæder mig, at vi nu kan gå videre med projekterne i Togfonden. Den vestfynske jernbane, men også nye jyske anlæg, der kan gøre det muligt på en time at komme fra Odense til Århus i tog. Det skal vi nu forhandle videre om. Og jeg håber meget, at vi også får borgerlige partier med i en aftale, så der kan skabes ro om de langsigtede investeringer. Herunder også udvidelse af motorvejen syd om Odense, der samfundsøkonomisk giver god mening.

Henning Hyllested (EL)

Foto: Vibeke Volder

Transportordfører Henning Hyllested (EL): Togfonden er tilbage på skinnerne, og første prioritet er i år at få vedtaget anlægsloven for den nye vestfynske jernbane. Det betyder, at Vejdirektoratet kan tilrettelægge arbejdet mere hensigtsmæssigt og tage hensyn til de lodsejere, der bliver berørt af både motorvejsudvidelsen på Vestfyn og den nye jernbane. Vi er imod motorvejsudvidelsen, og det gælder også en udvidelse af motorvejen syd om Odense. Men er der flertal for projekterne, bør de samtænkes. Vi går benhårdt efter at få gennemført Togfondens projekter i fase 2, så der kan anlægges ny bane ved Vejle Fjord og syd for Århus, så det kun vil tage en time i tog mellem Odense og Århus. Det er afgørende for at få flere bilister flyttet over i togene.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme For abonnenter

Gamle nyheder, 1994: 47 husmødre fra Vester Hæsinge kørte galt

1994 47 medlemmer af Vester Hæsinge Husmoderforening fik i går formiddag en grim forskrækkelse, da den udflugtsbus, som de var passagerer i, løb løbsk, fordi bussens fører pludselig sank død om bag rattet. Den førerløse bus fortsatte ind på en markvej og væltede om på siden med bagenden hængende ud over en to meter dyb grøft. To passagerer blev lettere kvæstet og kørt til Aabenraa Sygehus, men det kunne være gået langt værre, siger den vagthavende hos Haderslev Politi. Bussen var på vej fra Vester Hæsinge til Møgeltønder, da ulykken skete. De forskrækkede passagerer kunne ikke komme ud af bussen, men måtte vente på assistance fra Falck, der ved hjælp af en stige fik passagerne ud. 1969 - Jeg er helt på det rene med, at det er et spring ud i det uvisse, og ikke mindst derfor er jeg lykkelig for, at teaterchef Kai Wilton er indstillet på, at jeg kommer tilbage, hvis jeg ”brænder fingrene”. Det siger skuespillerinden Lone Helmer, der har fået orlov fra Odense Teater med udgangen af denne sæson for at prøve kræfter med nye opgaver i København. Lone Helmer, der kom til Odense Teater for syv år siden, har været en af teatrets flittigst benyttede skuespillerinder. Hun mener, at det vil være afgørende for hendes videre udvikling, at hun får lejlighed til at arbejde i andre ensembler og med andre instruktører. Der har allerede været bud efter hende fra både tv og filmselskaber. 1944 Opførelsen af de 340 bunkers, som vi skal have i Odense, skrider kun langsomt fremad. Det går ganske godt med støbningen af cementskelletterne, men der er store vanskeligheder med at få inventaret i orden. De sidste dage har arbejdet på de ellers fuldførte dækningsrum ligget stille, fordi der er opstået diskussion om, hvorvidt der skal være fire eller færre elektriske lamper i hvert rum. Driftsbestyrer Westergaard, Randers Elektricitetsværk, har over for Statens Civile Luftværn protesteret mod opsætning af fire lamper, hvilket han hævder er spild af materialer, da man kan nøjes med mindre. Da spørgsmålet er aktuelt for hele landet, vil Elektricitetsværkernes Forening behandle sagen.

Erhverv

Plads til 1000 ansatte: Pensionsselskab investerer 381 millioner kroner i kæmpestort kontorbyggeri ved SDU

Odense

2000 indviede julefestival i Odense

Annonce