Annonce
Odense

Det kan give 11 ekstra millioner til velfærd eller klima: Borgmester vil tage farten af opsparingen til letbanens etape to

Odense Letbane har i øjeblikket testkørsler på første etape. Samtidig sparer politikerne op til en eventuel anden etape, og opsparingen er nu så langt, at der kan skrues ned for den, siger borgmesteren. Arkivfoto: Jesper Gimbel
Med en mere sikker viden om statens bidrag og den endelige pris kan der skrues ned for opsparingen til den eventuelle etape to af letbanen. Det er meldingen fra borgmester Peter Rahbæk Juel (S), der vil bruge de frigjorte millioner på de ældre eller klimaet.

Odense: Siden 2016 er der hvert år sat et stigende antal kommunale millioner ind på opsparingen til den eventuelle anden etape af letbanen.

Men med en større viden om prisen og det brede Christiansborg-flertals infrastrukturplan, der fra 2026 sender 581 millioner til Odense til udvidelsen af letbanen - hvis byrådet altså beslutter en sådan - så viser de seneste, kommunale beregninger, at der er plads til at skrue lidt ned for  den lokale opsparing.

Det fortæller borgmester Peter Rahbæk Juel (S).

Annonce

- Med de penge vi får fra staten, og med den udredningsrapport, der viser, hvor mange penge vi har brug for, så kan vi se, vi er i mål med opsparingen. Derfor synes jeg, vi skal stoppe opsparingstrappen, siger han.

Det er en trappe, som siden 2016 har forøget mængden af penge, der spares op, med fem millioner om året. Første år blev der sat fem millioner ind på opsparingen, de efterfølgende år 10, 15, 20 og så videre.

Men nu foreslår Rahbæk Juel altså at droppe optrapningen og i stedet fra 2023 at lande på en årlig opsparing på 40 millioner kroner.

For så vil der være både til den cirka 140 millioner kroner store udbetaling og 40 millioner til de årlige renter og afdrag på lån og til driftshjælp, viser tallene.

Samtidig vil det frigøre nogle ledige millioner - fra 2025 er det 11 millioner, som borgmesteren håber at kunne investere i for eksempel velfærd eller klima.

Pengene i hånden

- Der er ingen tvivl om, at det for eksempel er en bunden opgave at løfte den kollektive trafik for at indfri vores ambition om senest i 2030 at blive klimaneutral, og på ældreområdet ønsker jeg fortsat at finde op mod 100 millioner til flere hænder, siger han.

- Jeg er optaget af, at letbanens etape to ikke skal gå ud over velfærden, og nu kan letbanen faktisk give penge tilbage til velfærden. Det er indiskutabelt, at en beslutning om letbanens etape to ikke vil gå ud over velfærden, fordi vi har pengene i hånden.

Men det er jo stadig et spørgsmål om prioritering. I kunne jo også vælge helt at droppe opsparingen og bruge samtlige millioner på velfærd?

- Vi har i den grad prioriteret velfærden med både velfærdsprocenten (skattestigningen, red.), en omprioritering på 200 millioner og aftalen om Velfærdens Fundament. Det her handler om, at vi nu står med pengene i hånden til en eventuel etape to af letbanen, understreger Peter Rahbæk Juel.

Han håber at få opbakning til sit forslag om at standse optrapningen af letbaneopsparingen, når der i september skal forhandles budget. Og foreløbig er Venstre som det største oppositionsparti positivt indstillet.

Annonce

Usikker økonomi

- For vores skyld kan vi stoppe hele opsparingen med det samme, siger Christoffer Lilleholt, der er modstander af etape to.

- Men selv om der skrues ned for opsparingen, kan vi ikke være sikre på, at der ikke bliver brug for at skrue op igen. For vi har set både i Aarhus og Odense, at økonomien omkring en letbane er meget usikker, påpeger Lilleholt.

Den seneste beregning viser en samlet pris for letbanens etape to mod nord gennem Vollsmose til Seden på 1,485 milliarder kroner, og 85 procent af kommunens andel på knap en milliard kan lånefinansieres, mens kommunen i en årrække altså har været i gang med at spare de øvrige 15 procent op til udbetalingen på omkring 140 millioner kroner.

Siden 2016 er der ifølge tal fra Borgmesterforvaltningen sparet i alt 105 millioner kroner op, men med politiske beslutninger er der løbende brugt penge på blandt andet en VVM-undersøgelse - det er en miljøvurdering af letbanebyggeriet - på skiftespor, der gør klar til en etape to, og på at finansiere et hjørne af Velfærdens Fundament, som skal renovere og bygge nyt til byens børn og ældre.

Annonce
Middelfart For abonnenter

Opretter 200 ekstra stillinger i år: Vild vækst i milliardkoncern trækker nye familier til Fyn

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Torsdagens coronatal: Antallet af indlagte falder med 14

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Kæmpe løft af ældreplejen i Odense: Se hvordan nattens budgetkamp faldt ud

Odense For abonnenter

Scootere og store biler kører til og fra kolonihaver sent om aftenen: - De er der næppe for at klippe hæk

Odense

Kvinde væltet omkuld og røvet i Eventyrhaven: Mænd stak af med kuffert og tasker

Faaborg-Midtfyn

Marcos forældre takker nej til tilbud om nyt bosted: Myndigheder kan beslutte at flytte døende søn alligevel

Fyn

Se pressemødet: Politikerne præsenterede Odenses budget

Danmark

Torsdagens coronatal: Antallet af indlagte falder med 14

OB For abonnenter

Derfor skal der noget med hjem fra Aalborg: OB skal udnytte konkurrenters Europa-slid

Kerteminde

Ivalos handicapcykel fundet hos mand i Odense: - Ih, er tyven kommet med den?

Kultur For abonnenter

TV-klumme: Ud med taberne - vi gider dem ikke på tv

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Præsten er stoppet efter mindre end et år: Men han vil ikke fortælle hvorfor

Erhverv For abonnenter

Byggematerialerne er steget markant og håndværkerne har for travlt: Vejomlægning bliver mere end 1,5 mio. kroner dyrere end forventet

Hvem skal passe farmor

Talende dukker, virtual reality og videoproduktion: Ny sosu-uddannelse med fokus på teknologi skal få flere i faget

Annonce