Annonce
Fyn

Det går den forkerte vej: 19 har mistet livet i trafikken på Fyn i år

Antallet af trafikulykker med fatal udgang er stigende på Fyn. Den seneste dødsulykke på de fynske veje skete i lørdags, hvor et ældre søskendepar blev dræbt ved et sammenstød med en anden bil på Bogensevej mellem Odense og Søndersø. Foto: Rune Blichfeldt
Da et ældre søskendepar lørdag morgen omkom i en ulykke på Bogensevej mellem Odense og Søndersø, betød det, at dødstallet i den fynske trafik voksede for tredje år i træk.

Fyn: Ikke siden 2013 er flere blevet dræbt i trafikken på Fyn. Det er status efter dødsulykken lørdag, da en 82-årig kvinde og en 85-årig mand omkom, fordi deres bil kolliderede med en modkørende på Bogensevej nordvest for Odense - sandsynligvis på grund af glat føre.

Med ulykken nåede antallet af omkomne i trafikken på Fyn i år op på 19 - det er det højeste antal siden 2013, da 27 mennesker mistede livet på de fynske veje.

Færdselssikkerhedskommissionen har siden 2013 haft som mål at få sænket det årlige antal trafikdræbte i Danmark til 120 i 2020. Men det går langsomt med at nå målet, og det bliver heller ikke i år, det bliver nået. I de første 10 måneder af 2019 har 159 mennesker mistet livet i trafikken - det er 25 flere end i samme periode sidste år.

Der er også lang vej til Færdselssikkerhedskommissionens mål om højst 2000 tilskadekomne i trafikken i 2020. Sidste år kom 1425 personer lettere til skade, mens 1862 kom alvorligt til skade i trafikken - det var en stigning på 144 personer i forhold til året før - og i de første 10 måneder af 2019 er 2528 personer kommet til skade.

En rapport, som Vejdirektoratet udgav i oktober, viste, at Fyn i 2018 var overrepræsenteret, når det gjaldt trafikulykker med personskade, hvor alkohol var indblandet. På landsplan var spiritus indblandet i 11 procent af trafikulykker med personskade, men på Fyn var der alkohol involveret i 19 procent af ulykkerne. Politiet har ikke kunnet forklare de høje fynske tal.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: En god idé til gavn for hele Ærø blev trukket ned i et intrigant hængedynd

Læserbrev: Midt i en tilsyneladende uendelig debat om omgangstonen i avisdebatten og føljetonen om det ikke eksisterende samarbejdsklima i kommunalbestyrelsen - kom et lyspunkt. Borgmester Ole Wej luftede sammen med turist- og erhvervsforeningen en idé i avisen om at lade emissionsfri færgetransport omfatte af landevejsprincippet hele året. En idé, som er perfekt timet i forhold til den aktuelle nationale debat om klimahandlingsplaner, kommunal udligning (ligestilling), og som vandt genhør på Christiansborg. Tak for det, Ole! Avisens tryksværte var knapt tør, før Ærø Plus lod de fem kriterier for listens beslutninger og den samarbejdsvilje, som de har stået for, sejle af øen i iveren efter at "sælge billetter" til det kommunalvalg, som ligger næsten to år ud i fremtiden. "Er den demokratiske proces sat ud af spillet?" spurgte Carl Jørgen Heide og Inga Blom Thomas her i avisen 28. januar. Ja, den demokratiske proces i Ærøs kommunalbestyrelse er sat ud af spil så længe, at kommunalbestyrelsens medlemmer åbenlyst fører valgkamp i avisen i stedet for at sætte sig rundt om et bord på rådhuset og få renset luften. Med debatindlægget blev en god idé til gavn for hele Ærø trukket ned i det intrigante hængedynd som aktuelt handlingslammer kommunalbestyrelsen. Ingen tak for det. Midt i en valgperiode, som nu, bør vælgerne kunne forvente, at de folkevalgte forvalter deres mandat til gavn for samfundet (øen/kommunen) og venter med at føre valgkamp, til det er valgår (2021). Såfremt der fordres en uddannet konfliktmægler til at få gang i kommunalbestyrelsens samarbejde, står jeg til rådighed, også gerne med at anvise en uvildig mægler. Men noget bør forandres, vælgerne fortjener en kommunalbestyrelse, der samarbejder.

Nordfyn For abonnenter

Lars og Mette har solgt deres to campingpladser på Nordfyn: - Det er sgu lidt som at sælge en baby

Annonce