Annonce
Debat

Det er svært at spå - men beslutningerne har været i gang i mange år

Læserbrev: Det er svært at spå, især om fremtiden. Sådan forholder det sig også med prognoser om brugen af letbanen i Odense. Ordet prognose fortæller blot, at man frembringer ”forhåndsviden” ved at forlænge tilgængelige data ind i fremtiden. Da fremtiden ikke har det med at opføre sig som en gentagelse af fortiden, men derimod overrasker med det uforudsigelige, er prognoser kun noget værd som argumenter i den beslutning, man ønsker at træffe.

Hvad angår prognoser for brugen af letbanen, er det faktisk byrådet selv, der har mest indflydelse på banens fremtid. Hvis alt andet er lige i byens trafikale infrastruktur, ser det ikke særligt lyst ud for letbanen. Men tager byrådet fat på at transformatere infrastrukturen, kan letbanen – både fase 1 og fase 2 – blive til centrale bidrag til byens klimamålsætning.

Omkring 2010 beslutter et enigt Byråd Fra gade til by-projektet. Året efter beslutter et enigt byråd at etablere en letbane i Odense. I 2019 beslutter man, at Odenses fremtid tilpasses FN’s Verdensmål, og i 2021 besluttes i enighed at nedsætte en taskforce, der skal udrede, hvordan byen i 2030 kan blive klimaneutral, hvilket fører frem til ”Klimaplan 2022”. Listen fortæller, at et enigt byråd gennem de sidste 10 – 15 år har lagt planer og investeret massivt i at modernisere Odense by for at gøre byen robust overfor de krav, en moderne funktionsløs by stiller, og dermed give byen en postindustriel fremtid.

Annonce

Som man kan se i planerne, er der ingen der i 2011 satte etableringen af en letbane i forbindelse med klimaet. I dag synes det klart, at man ikke kan se letbanen som et isoleret og solitært kollektivt transportmiddel, et lukket system, men derimod må se banen som ét blandt flere redskaber til at udvikle en bæredygtig mobilitet i byen.

I avisen den 28. april kan man læse, at Christoffer Lilleholt (V) forholder sig kritisk til letbanen og til prognoserne for passagertallet. Han mener, at prognoserne er for optimistiske (hvilket han meget vel kan have ret i) og letbanen derfor kan blive en økonomisk byrde for borgerne. Både (V) og (K) er dog mest ophidsede over de ”voldsomme piskeredskaber”, som Odense Letbane foreslår, hvis det bliver nødvendigt at stimulere passagertallet, hvilket – ifølge Odense Letbane – bl.a. kan gøres ved at regulere og reducere bilernes ind- og udpendling af byen.

Nu kommer så det mærkelige: En sådan regulering indgår allerede som et centralt redskab i det enige byråds klimamålsætning. Derfor er det overraskende, at Søren Vindall kan citeres for: ..at han ”/ikke/ for byen og erhvervslivets skyld /håber at det/ bliver nødvendigt” med regulering.

Det er uforståeligt, hvorfor Lilleholt og Vindall mister troen på det, de har været med til at iværksætte ...

Betyder det, at Vindall ikke længere kan tilslutte sig ”Klimaplan 2022”? Eller har Vindall og Lilleholt blot sovet i timen, da de tilsluttede sig klimaplanen? Det er uforståeligt, hvorfor Lilleholt og Vindall mister troen på det, de har været med til at iværksætte og nu stopper op midt i vadestedet. En tøven, der ikke lover godt for hverken Odense Letbane eller for en konkretisering i en klimahandlingsplan for byen. Måske skulle Lilleholt (V) og Vindall (K) forklare sig, så man kan få indsigt i, hvad det er, de vil i stedet for, og hvad deres kritiske holdninger består i.

Jeg tror, at det var Spinoza, der definerede frihed som indsigt i nødvendigheden. Så han ville nok mene, at hvis målet er at modernisere byen og gøre den klimaneutral i 2030, så er det nødvendigt, at byrådet bruger sin frihed til at gennemføre planerne. Og her er en binær ”pisk og gulerods” tankemåden ikke befordrende, den skaber kun falske modsætninger. Den bør derfor erstattes af en holistisk tilgang til mobilitetsplanerne for byen.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Vild fremgang for ejendomsudlejer: Familien Barfoeds formue er vokset voldsomt på et år

Danmark

Onsdagens coronatal: 744 er testet positive siden i går

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Skrappere regler for livsfarlig asbest på vej: Sager som den fra Odense, hvor elektrikere fik asbest i hovedet, kan lettere straffes i fremtiden

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Nej tak til Big Mac: Svinene lugter og genbrugsstation støjer - men en anden mulighed til ny fastfoodrestaurant er i spil

Erhverv

Revisionsfirma gør op med branchens hårde arbejdspres: Her skal man ikke have dårlig samvittighed over at gå til tiden

Assens

Utålmodige vinterbadere i opråb: - Det vil være spild af borgernes skattekroner at renovere denne bygning

Økonomien bremser op: Faldende boligpriser og store rentestigninger i vente

Odense

Så gik den ikke længere: Kæmpe eventsted er endnu en gang ramt af konkurs

Kerteminde For abonnenter

Mor og søn fandt indbrudstyv bag en skraldespand: Samme dag fandt far og søn en anden tyv på en mark

De giver den gas: Ordblinde håndværkere har succes med Danmarks største 3D-printer farm

Odense

Charlotte skralder sig til et madbudget på 200 kroner om måneden: Få hendes bedste råd her

For abonnenter

Direktør: Politikerne skal huske, hvad de har lovet de lokale medier

OB

14.000 til pokalfinalen- så mange fynboer har aldrig tidligere set OB i en kamp i dette årtusinde

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

De frygter hestepærer, ødelagt strand og skræmte dyr: Beboere vil ikke lægge strand til badende heste

Odense

Træt af ballade og negative historier: Borgerlige vil stoppe tilskud til Søstre mod vold og kontrol

Annonce