Annonce
Erhverv

- Det er okay for mig ikke at blive den nye Bill Gates

- Når jeg om aftenen kan se både tilbage på og frem mod nogle hårde uger, kan jeg da godt tænke over alternativet? Men et 8-16-job som gymnasielærer er ikke det, jeg vil. Det er ikke så attraktivt, når jeg ved, at det, jeg laver, og de timer jeg bruger, nogle gange på absurde tidspunkter, er med til at gøre en forskel for børnene. Det er der, mit drive kommer fra, siger Jacob Nørregård fra Camp Sprog og Sport. Foto: Nils Svalebøg
Jacob Nørregård har valgt livet som gymnasielærer fra til fordel for en mere usikker iværksættertilværelse, hvor han til gengæld føler, at han gør en større forskel i sit arbejde med at lære børn og unge sprog gennem fysisk aktivitet.

Odense: Hvis du ikke selv har prøvet det, kender du stensikkert typen. Ham eller hende, der kunne krybe i klasselokalets mindste musehul, når der skulle bøjes tyske verber eller jongleres med engelske th-lyde.

Måske kunne de ganske enkelt ikke vride tungen i de uvante positioner. Måske kunne de formulere lange sætninger til perfektion, men turde blot ikke åbne munden foran hele klassen.

Uanset årsag er det en ærgerlig og ubehagelig situation, som Jacob Nørregård gang på gang så udspille sig, da han underviste i tysk på 10. klassesniveau. Heldigvis havde han erfaring at trække på fra sit bachelorprojekt om implementering af bevægelse i undervisningen.

Senere brugte han viden fra sit speciale om aktiv fremmedsprogstilegnelse til at videreudvikle konceptet til det, der i dag er blevet en iværksættertilværelse som ejer af Camp Sprog og Sport.

I sit speciale kunne Jacob Nørregård se, at skolereformens mål om mere bevægelse i undervisningen ikke blev ført ud i livet af fire årsager: Mangel på plads i skolegård og klasselokale, mangel på tid, et akademisk pres i forhold til at nå pensum og at lærerne ikke mente, de havde de rette kompetencer.

- Som tysklærer begyndte jeg at udvikle metoder til at få bevægelse ind i undervisningen, selv om vi manglede tid og plads, og jeg kunne se, hvordan min legende tilgang til læring fik alle aktiveret. Der var ingen, der kunne sidde i hjørnet og putte sig, fortæller Jacob Nørregård.

Annonce

- Som iværksætter må man aldrig sige, at man ikke har nogen konkurrenter, men jeg har ikke kunnet finde nogen, der laver det samme som os. Heller ikke i Norge eller Sverige. De fleste camps fokuserer enten på sprog eller på sport. Kombinationen af de to ting stammer fra mine erfaringer som underviser.

Jacob Nørregård, stifter og ejer af Camp Sprog og Sport.

Ugecamps i sommerferien

Som tidligere campleder og instruktør på forskellige sportscamps så han muligheden for at arrangere en sommercamp, der skulle kombinere sprog og sport.

I 2017 holdt han én camp i Odense med 36 deltagere mellem 13 og 16 år, året efter udvidede han med et tilbud til de 9-12-årige, og i 2020 har han otte camps fordelt over hele landet og en virksomhed, hvor han allerede drømmer om at udvide både til ugentlige fritidsaktiviteter på linje med håndbold og fodbold og til andre lande. Han har sågar har en kinesisk kontakt og en plan om på sigt også at lære kinesiske børn engelsk i Danmark.

I første omgang handler det dog om at skabe en forretning, der kan genere løn til både ham selv, de to tilknyttede medarbejdere og de 25 lærer- eller universitetsstuderende, som han skal bruge på sommerens camps.

- Når man har en universitetsuddannelse i idræt og tysk, er man nærmest skræddersyet til at blive gymnasielærer med fast månedlig løn, og så er iværksættervejen lidt af et spring. Det er angstprovokerende at sidde og kigge på, hvornår de næste penge kommer ind. Jeg ved godt, at jeg ikke er nogen stor tech-virksomhed, der lige pludselig sælger tre milliarder telefoner i morgen. Jeg har valgt en vej, hvor jeg ikke kommer til at tjene de helt store penge, men jeg brænder for at hjælpe en masse børn med at blive trygge ved at tale fremmedsprog, og så er det okay for mig ikke at blive den nye Bill Gates, siger Jacob Nørregård.

En bred gruppe

Ligesom forskningen viser det, oplever Jacob Nørregård, at eleverne glemmer deres angst for især at blive vurderet af enten læreren eller klassekammeraterne, når de er aktive, samtidig med at de øver sig i sprog.

Desuden har det stor betydning, at grupperne er små.

- Vi har både børn, der har svært ved og er nervøse for sprog, men der kommer også en del, som er ganske gode til sprog og blot er helt vilde med at lære sprog og dyrke sport. Men vi inddeler både efter niveau og alder, så vi som instruktører kan forberede os på at ramme præcist den her gruppe. Alle grupper har forskellige undervisningsplaner, fortæller Jacob Nørregård.

Han besluttede at satse på at skabe sig et job ud af arbejdet med Camp Sprog og Sport i sommeren 2018, og målet om at alle børn i Danmark skal kunne deltage, har han opfyldt ved både at tilbyde overnatningscamps og sprede sig over hele landet.

Han regner med 400-500 børn på årets lejre, og i år er den helt store test for at se, om virksomheden kommer op at flyve, som han satser på.

- Som iværksætter må man aldrig sige, at man ikke har nogen konkurrenter, men jeg har ikke kunnet finde nogen, der laver det samme som os. Heller ikke i Norge eller Sverige. De fleste camps fokuserer enten på sprog eller på sport. Kombinationen af de to ting stammer fra mine erfaringer som underviser, fortæller Jacob Nørregård.

Om Camp Sprog og Sport

Virksomheden er stiftet af Jacob Nørregård, 28, der er cand. scient i idræt med tysk som tilvalg og med speciale i aktiv sprogtilegnelse.

Han har arbejdet som lærer i både tysk og idræt og har boet i både den engelsktalende del af Canada og i Tyskland indenfor de seneste fem år.

Han har tidligere arbejdet som instruktør og campleder på forskellige sommercamps med sport.

Gennemførte sin første Camp Sprog og Sport i sommeren 2017, udvidede året efter med endnu en aldersgruppe og har i år otte sommerlejre fordelt på Odense, Aarhus, Vejle, Ringsted og Stenløse.

Konceptet skal etableres

Han håber også, at der bliver bud efter ham fra flere skoler, hvor han gerne vil ud at lave workshops for at inspirere lærerne og give dem redskaberne til at få mere bevægelse ind i undervisningen.

Det sker typisk, når elever har brugt en uge på Camp Sprog og Sport og vender tilbage med nyt mod på at lære sprog, eller når instruktører kommer tilbage og griber undervisningen an på en anden måde.

- Jeg har også kontakt til en danskboende kineser. Kineserne er meget inspirerede af den skandinaviske undervisningsstil, og jeg forestiller mig, at vi til at begynde med får kineserne herop og kombinerer det med besøg ved de seværdigheder, de gerne vil se. Men først skal vi lave vores udviklingsarbejde i Danmark, så konceptet er etableret fuldt ud, inden vi går til udlandet og tilpasser det andre kulturer, siger Jacob Nørregård.

Skulle du nu også kende typen, der helst flytter sig for bolden i idrætstimerne, så er der ingen grund til bekymring.

Som afslutning på hver campdag er der godt nok en blok udelukkende med idræt, men de fysiske aktiviteter i Camp Sprog og Sport er ofte bygget op over spil, som Jacob Nørregård har udviklet i samarbejde med sine instruktører. Derfor behøver man ikke nødvendigvis at være god til fodbold eller håndbold, for man spiller også pacman, labyrint eller gramma-twister.

Jacob Nørregård brænder for at lære børn og unge sprog gennem fysisk aktivitet, fordi den kombination får dem til at løsne op og turde sige noget foran andre. Foto: Nils Svalebøg
I sit speciale interviewede Jacob Nørregård en række børn, som fortalte, at de glemte at fokusere på det, de var bange for, når de bevægede sig, mens de øvede sig i det. Derfor besluttede han sig for at hellige sig arbejde med Camp Sprog og Sport, så han kan nå så mange som muligt med sit projekt. Der lægger han også lægger vægt på, at der sker en personlig udvikling med deltagerne, så de kan bruge den tryghed, de oplever under campen, når de er tilbage i klasselokalet. Foto: Jacob Nørregård
Med kegler imellem sig er deltagerne delt op i det, Jacob Nørregård kalder en korrekt og en ukorrekt side. Hvis det, personen for enden af keglerækken siger, er rigtigt, skal den korrekte side fange den anden side - og omvendt. Det får eleverne til at reflektere over sprog og grammatik, mens de bevæger sig. Foto: Jacob Nørregård
Både sprog og sport har sociale elementer, og derfor er de to ting så god en kombination, mener Jacob Nørregård. Foto: Selvedina Memisevic
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

3.g-klasse blev landskendt efter at have klaget sin nød: Onsdag jublede og festede de efter nyhed om studenterkørsel

Annonce