Annonce
Indland

- Det er med risiko, man bevæger sig på E20. Det er det bare.

Fire ugentlige nætter på Hotel Scandic i Odense er blevet hverdagskost for Mikael Rye Kristensen, der har været så tæt på at forulykke på E20, da en ung bilist var ved at smadre op i ham. Foto: Louise Koustrup

Fabrikschef på MHI Vestas, Mikael Rye Kristensen, indlogerer sig på hotel fire nætter om ugen for at undgå den fynske motorvej i myldretiden.

Mikael Rye Kristensen, 52, fabrikschef på MHI Vestas, Lindø.

Bor godt 200 km nordpå, i Langå ved Randers med sin kone og halvvoksne søn. Kører fra Langå kl. 04.00 mandag morgen, møder på Lindø kl. 6, tjekker ind på Hotel Scandic ved motorvejen i Odense mandag aften og bruger hotelværelset som base indtil torsdag aften. Arbejder i Aarhus om fredagen for at være tæt på familien og undgå fredagstrafikken.

- Jeg har arbejdet på Lindø i godt et år, og det var jo ikke fordi, jeg ikke vidste, at der var trafik hen over Fyn, men det har overrasket mig, hvor heftig den er. Der er tidspunkter på dagen, hvor det er utopisk at køre på motorvejen - fra klokken 15 til 16.30 skal man bare holde sig væk.

- Det er forbundet med risiko at bevæge sig på E20 hen over Fyn - det er det bare. Der er kommet sindssygt mange små biler, og der er en utrolig tung trafik og lastbiler, som ligger og laver elefant-væddeløb, som får folk til at gå helt op i limningen.

- Trafikken er en vigtig grund til, at jeg har indrettet mig, som jeg har, og sover på hotel nogle af nætterne. Jeg skal ikke have en lang arbejdsdag og så ud og ligge og køre derude. Det er jeg helt enig med min kone om, og det kan lade sig gøre for os, fordi vi ikke har små børn.

Hver mandag aften tjekker Mikael Rye Kristensen ind på hotel Scandic ved motorvejen i Odense. Når det er torsdag, tjekker han ud igen og kører hjem til sin familie, der bor i Langå ved Randers. Han er glad for sit arbejde som fabrikschef på MHI Vestas, men trafikken på E20 bryder han sig mildest talt ikke meget om at bokse med. Foto: Louise Koustrup
- Jeg har ikke været ude for en ulykke på E20, men det har godt nok været tæt på. Kø-kørsel gør noget ved folk - der springer simpelt hen en sikring i dem, og det er farligt, siger Mikael Rye Kristensen, fabrikschef på MHI Vestas, Lindø. Foto: Louise Koustrup

- Har du været involveret i uheld?

- Jeg har været tæt på. Jeg holdt i en kø, og der var også kø længere fremme, og da vi begyndte at køre igen, var der én bag os, som pinedød mente, at han skulle ud i andet spor, for det måtte da gå hurtigere. I samme øjeblik skiftede én fra indersporet også spor, og jeg kunne se, at den utålmodige nede bagfra på ingen måde kunne nå at bremse.

- Jeg kiggede i spejlet, og pludselig stod tiden stille - som i helt stille. Jeg trak ud, og han nåede ikke at ramme op i mig, men det var dæleme så tæt på, som det kunne blive.

- Folk bliver aggressive i trafikken, når de har ligget i kø i lang tid eller hængt bag lastbiler. Trafikken gør noget ved folk. Jeg kan også mærke, at jeg selv bliver irriteret. Der springer ikke en pakning, men jeg bliver voldsomt irriteret.

- Jeg har kørt i mange andre lande - USA og Kina, for eksempel - og der er kulturen helt anderledes. Der kæmper de en kamp for at undgå at køre ind foran hinanden. I Danmark flytter vi os ikke - vi er små konger i trafikken, og vi viser ikke hensyn. Det er farligt.

Mikael Rye Kristensen ville ønske, at danskerne ikke opførte sig så meget som konger på motorvejen. Det ville pynte på kørselskulturen. Foto: Louise Koustrup

- Har trafikken betydning for din rekruttering af medarbejdere?

- Jeg vil helst ikke vil have, at folk har ligeså langt på arbejde, som jeg selv har. Jeg er nødt til at passe på mine medarbejdere, og hvis deres hverdag og familieliv ikke fungerer, så fungerer de heller ikke på job - og det duer ikke at hænge fast i trafikken hen over Fyn hver eftermiddag.

- Da jeg ansatte vores produktionsdirektør, som bor i Horsens, sagde jeg til hende, at vi helst ser, hun arbejder hjemmefra om fredagen. Så er hun tæt på familien og klar til weekenden. Familien har førsteprioritet.

- Det kan vi selvfølgelig ikke gøre med produktionsmedarbejdere, for det er lidt svært at flytte en nacelle (møllehus på en vindmølle, red.) hjem i stuen til folk, så dem vil vi helst have fra lokalområdet.

- Hvad vil det tredje spor betyde?

- Det vil være en klar forbedring og løse meget. Det vil give mere glidende trafik, forhindre uheld og tage noget af det enorme pres. Men man skal ikke lave nødsporet om til det tredje spor. Det lukker for redningskøretøjer - og det vil være bekymrende.

Annonce

Mikaels trafik-dagbog

Mandag den 1. maj: Kører hjemmefra kl. 04.00. Der er ikke mange biler på vejen, heller ikke på Fyn, hvor der ellers er en del liv fra kl. 5.30. Turen "hjem" til Hotel Scandic forløber uden problemer kl. 18.00. En del holder fri fra arbejde på grund af 1. maj.

Tirsdag den 2. maj: Kører ud af Odense kl. 06.00, trafikken frem til Lindø er normal. Kl. 17.00 går turen hjemad. Der er hastighedskontrol på vej ud mod motorvejen - ikke særligt succesfuld, da vi kører i en lang kø. Så han får ikke taget nogen billeder, men ellers et godt gemmested, politiet har fundet.

Onsdag den 3. maj: Ingen problemer hverken ud eller hjem.

Torsdag den 4. maj: Ingen problemer hverken ud eller hjem.

Fredag den 5. maj: Bliver en dag ekstra på Lindø i denne uge. Ingen problemer på vej til arbejde, men det bliver der hjemad. Afgang fra Lindø kl. 17 og hjem til Langå. Kø fra tilkørslen til motorvejen - jeg kan ikke finde ud af, om vejarbejdet ved afkørsel 52 laver panik.

Efter 52 går det helt i stå, og frem til Aarup-afkørslen kører vi 10-20 km/t. Det tager mindst en ekstra time at ramme Middelfart på grund af en nedbrudt lastbil og en kigge-kø.


Vær med i kampen

Skriv et postkort til din politiker


Klik på billedet herover og udfyld et digitalt postkort, hvor du fortæller, hvorfor du har brug for det tredje spor. Så viderebringer vi din begrundelse til de ansvarlige politikere i Folketinget. Du kan også dele postkortet på Facebook for at vise andre, at du er med i kampen for et tredje spor.

Sæt et klistermærke i bagruden


Støtter du kampen for et tredje spor på Fynske Motorvej, kan du vise det ved at sætte et klistermærke i bagruden på din bil. Du kan gratis hente mærkatet på et af Fyens Stiftstidendes kontorer.

Tips os om uheld/kø


For at vise, hvor meget vi har brug for det tredje spor, har vi på Fyens.dk lavet en alarm. Vi starter alarmen hver gang, der er kø eller uheld på Fynske Motorvej. Så bilister bliver advaret, og så politikerne ikke kan undgå at se, hvor slemt det står til på motorvejen. Klik på billedet herover og tip os, når den er gal på E20.
Annonce
Odense

Tag kandidattesten til kommunalvalget her

Odense For abonnenter

Klagestorm fra naboer til boligbyggeri: - Rystelser har fået vores huse til at slå revner

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Søndagens coronatal: 1349 positive svar ud af 67.000 testede

Annonce
Annonce
Annonce
Faaborg-Midtfyn

Tanja er træt af trafikkaos på motorvejen: Holder dagligt i kø for at komme hjem

Middelfart For abonnenter

Ulovligt salg af jetbrændstof til krigen i Syrien: Nu begynder retssagen mod Middelfart-virksomhed og topdirektør

Assens

Viet i frokostpausen - og nu også i kirken: Andreas overraskede Kathrine til 'prinsessebryllup'

Odense For abonnenter

Mette glæder sig til snart at kunne parkere foran sit hus: Flere områder med beboerlicens på vej

Erhverv

Lige nu: Mange COOP-butikker er nede: - Jeg må stå og afvise folk i døren

Nyborg For abonnenter

Havde købt kolonihave og underskrevet lejekontrakt: Et krav spolerer Ib og Goongs drøm om at bo i Danmark

Danmark

Søndagens coronatal: 1349 positive svar ud af 67.000 testede

Faaborg-Midtfyn

Du kan stadig nå at stemme: Er Vesterports Bageri Danmarks bedste?

Odense

Kunstner vil ikke fjerne kendt skulptur: - Den minder om det voldsomme svigt, kommunen udsatte mig for

Fyn

Går dit kryds til den rigtige fynbo? Tag testen og se, hvilken politiker der vil det samme som dig i din kommune

Erhverv

AV Center Odense efter millionaftale: Vi skal have flere medarbejdere

Kerteminde For abonnenter

Spejderhytte ombygget til unikt fritidshus: - Det er måske et af de mest specielle sommerhuse i Danmark

Erhverv For abonnenter

Cannabisgigant med europæisk produktion på Fyn: Aurora overvejer sin fremtid i Danmark

Annonce