Annonce
Debat

Det ender jo helt galt ved Nyt OUH

Læserbrev: "Det haster", skriver Lars Chr. Lilleholt i et indlæg om udvidelsen af E20 syd for Odense. Det har han i den grad ret i. Det hænger bl.a. sammen med, at strækningen også får ny trafik til og fra det nye OUH. Når det ny sygehus åbner, bliver presset på motorvejen syd om Odense endnu større end det allerede er – vel at mærke ud over det, der i forvejen forventes på grund af den generelle trafikudvikling.

Hvorfor: Jo, al biltrafik fra vest (det vil sige det vestlige og sydvestlige Fyn plus hele den jyske del af Region Syddanmark, der ”leverer” personer til OUH, vil skulle køre længere på motorvejen end nu.


Annonce

Den første tid efter åbningen af Nyt OUH vil gå med endnu værre sammenbrud i trafikken end nu, fordi der ved udbygningen vil være endnu mindre plads at køre på.


I dag kører denne trafik fra enten ved frakørsel 53 Odense V eller senest 52 Odense SV, men når det nye hospital åbner, vil de skulle fortsætte til frakørsel 50 Odense SØ. Det vil sige, at denne ekstra trafik skal forbi den strækning, der allerede i dag i morgen- og eftermiddagsmyldretiderne er den mest overbelastede og hvor man praktisk taget hver eneste dag holder i kø. Allerede nu går trafikken mod vest f.eks. i stå ved og lige efter tilkørsel 50 (fra Munkebjergvej og dermed nyt OUH) hver eftermiddag.

Den ”nye” trafik tæller alt fra dagspatienter til pårørende (besøgende) og ikke mindst sygetransporter og ambulancer (herunder nogle med udrykning) – det kan en nok så udbygget helikoptertjeneste ikke råde helt bod på.

Prøv i øvrigt allerede nu at køre forbi det nuværende OUH fra omkring kl. 7.30 og se, hvor totalt fyldt der er med parkerede biler, både på sygehusets egne pladser og på gaderne omkring. Naturligvis vil nogle inde fra Odense måske køre til nyt OUH med den dyre letbane, der vel trods alt er åbnet til den tid – men bilisterne fra Odense-bydelene NV, N, M, C og NØ og Ø kommer jo allerede i dag ikke ud på motorvejen, så det betyder ikke noget.

Læg dertil, at området lige nord for frakørsel 50 ud over den nuværende trafik plus trafikken til og fra nyt OUH skal opsuge trafik til og fra et nyt erhvervsområde (med planlagt tank, cafeteria m.m.) samt en stor pendlerparkeringsplads ved letbanen - hvor i øvrigt også de mange fjernbusser mod Jylland og København får ny terminal.

Det vil jo ende helt galt. Og selv om man ville gå i gang med en udbygning af motorvejen i næste måned, ville den næppe kunne stå færdig samtidig med åbningen af nyt OUH – hvorfor den første tid vil gå med endnu værre sammenbrud i trafikken end nu, fordi der ved udbygningen vil være endnu mindre plads at køre på.

Da det nye regionshospital i Herning skulle bygges, fik man en helt ny motorvej for at klare trafikken. Ved Odense er der allerede nu omkring 8-10 gange så mange biler på den eksisterende motorvej som på den ved hospitalet i Herning. Så al mulig grund til at få sat gang i udbygningen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kerteminde

Trods glohedt ejendomsmarked: Ingeborg kan ikke sælge sin historiske ejendom

Kerteminde

Fynsk kulturarv havner i hænderne på ’gribbe’: En type bolig har endnu ikke nydt godt af opsvinget

Annonce