Annonce
Odense

Det bliver dyrt: Kæmperegning venter efter letbane-forsinkelse

Ifølge de involverede parter har byggepladsen midt i Odense været en af Danmarks mest komplekse af slagsen at arbejde på. Foto: Nils Svalebøg
  • Det kommer til at koste adskillige millioner kroner, at letbanen i Odense først kan køre med passagerer efter sommeren 2021 og ikke som planlagt i slutningen af 2020.
  • Alene organisationen bag kan komme til at koste op mod 80 millioner kroner ekstra, fremgår det af tidligere beregninger fra Odense Letbane selv.

Bøvl med 200 meter af en letbane-strækning på 14,4 kilometer kommer efter alt at dømme til at udløse en kæmperegning på mange millioner kroner, som skal dækkes af Odense Kommunes reserve og nye 30-årige lån.

Entreprenøren Züblin har ikke formået at overholde fristen for, hvornår dækket over de store parkeringskældre i den sydlige del af TBT-projektet skulle være færdigt, men en op til otte måneders forsinkelse hænger på Odense Kommune, der ejer Odense Letbane.

Forsinkelsen betyder blandt andet, at de helt store kontrakter med letbanebyggerne fra spanske Comsa og den fremtidige operatør Keolis skal genåbnes. Det er dyrt, men præcis hvor dyrt det er, vil stadsdirektør Stefan Birkebjerg Andersen ikke fortælle på nuværende tidspunkt.

- Det er der flere grunde til. For det første ved jeg det simpelthen ikke på nuværende tidspunkt. For det andet står vi i en situation, hvor vi skal til at forhandle omkring kontrakterne, og der vil det jo ikke være særligt gennemtænkt, hvis jeg begynder at fortælle noget om, hvad vi regner med at skulle betale, siger Stefan Birkebjerg Andersen.

Det vil være hele organisationen, der er nødt til at være her til sidst.

Mogens Hagelskær, direktør for Odense Letbane

Odense Letbane kører videre

Mens udgiften for at åbne kontrakterne med Keolis og Comsa står hen i det uvisse, men formentligt bliver på adskillige millioner, står det mere fast, hvor meget det vil koste, når organisationen Odense Letbane skal fortsætte arbejdet i yderligere otte måneder.

Under en tidligere diskussion om Hjallese Station oplyste Odense Letbane således, at det ville koste mellem 5 og 10 millioner kroner for hver måned, organisationen blev forlænget. Og med en forsinkelse på op til otte måneder er det altså i sig selv en af de rigtigt trælse ekstraregninger på mellem 40 og 80 millioner kroner.

Letbane-direktør Mogens Hagelskær har ingen kommentarer til tallene, men peger på, at man til det sidste vil have brug for en stor del af organisationen.

- En udskydelse af driftsstart gør, at vi er nødt til at beholde vores folk i længere tid. Og det vil være hele organisationen, der er nødt til at være her til sidst. Alle de sidste aktiviteter er jo uændrede. Nu kommer der en ny mellemperiode, men der er der også en masse ting, der skal laves, siger Mogens Hagelskær, der på den positive side ser det som en fordel, at man nu får mere tid til at prøve letbanetogene grundigt af.

Annonce

Driftskontrakt i kritisk periode

Kontrakten med Keolis blev skrevet under 19. december 2018. På dét tidspunkt havde man i Odense Letbane allerede givet udtryk for, at starten kunne blive forsinket på grund af problemerne i forhold til TBT-projektet. Men ifølge letbanedirektøren er det ikke ensbetydende med, at kontrakten med operatøren tager særligt højde for forsinkelsen.

- Kontrakten er lavet ud fra de betingelser, som blev sendt ud i forbindelse med prækvalifikationen tilbage i 2017, hvor der ikke var nogle, der kiggede ind i, at vores ejer (Odense Kommune, red.) ville bede os om at tage den med ro på grund af de forskydninger, der er sket i forbindelse med Thomas B. Thriges Gade-projektet. Den kontrakt, vi har, giver nogle muligheder for nogle ændringer - også på tiden. Så Keolis er blevet bedt om at kigge på, hvad de kan gøre for at begrænse tabet mest muligt, siger Mogens Hagelskær.

Stefan Birkebjerg Andersen peger på, at han forventer, at kommunen har forhandlet færdig med alle parter før sommerferien, så man på det tidspunkt kan give offentligheden indsigt i, hvor meget forsinkelsen kommer til at koste.

Annonce
Kerteminde For abonnenter

Efter ballade på værtshus: Ung kvinde overfaldt betjent

Danmark

Mandagens coronatal: 785 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Viktor Axelsen vinder OL-guld efter vanvittig finale

OB For abonnenter

Kommentar: Det er for tidligt at nedgøre OB efter nederlaget mod FCK

Assens

Boldklub plages af glasskår og skrald næsten hver weekend: - Det er ikke rart for hundene at få glasskår op i poterne

Sport

Middelfart i nød: Jagter desperat målmand

Danmark

Mandagens coronatal: 785 nye smittede

Faaborg-Midtfyn

Taske med computer stjålet ved Årslev

Odense

Varmt boligmarked og flere togafgange: Nu tør landsby ved Odense drømme om købmand og arbejdspladser

Sport

Fynboer sætter ny olympisk rekord på cykelbanen

Middelfart

Flere bilister kogte over, da farten blev sænket til 80 km/t: Forfulgte forankørende og passede ham op ved frakørslen

Odense For abonnenter

Drikkevandet bliver testet for pesticider: Men giftige planter kan også være en trussel

Odense

Tidligere landmand er gået til kamp for rent drikkevand: - Denne gang skal vi være på forkant

Annonce