Annoncørbetalt indhold

Det bør du spise, når du stopper med at tage snus

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Er du holdt op med at tage snus? Når du tager snus, er du vant til at have noget i munden, og mange, der holder op med at tage snus eller ryge, begynder derfor at småspise mad og snacks i stedet.


Annonce

Her er nogle gode retter, som du kan nyde, når du stopper med at tage snus.

Nogle mennesker mangler følelsen af brænden eller stikken i munden efter at være stoppet med at tage snus, og så kan det hjælpe med en portion god og stærk mad. Vælg retter, der eksempelvis indeholder chili, cayennepeber og ingefær.


Mad fra lande som Mexico, Indien og Thailand er kendt for at være stærkt. Grunden til, at stærk mad er så almindelig i tropiske områder, er, at kød rådner hurtigere i det varme klima, og chili formodes at camouflere eventuelle tendenser til dårlig smag i maden. En anden grund kan være, at stærk mad hæver kropstemperaturen, så man begynder at svede og dermed bliver kølet ned.


Hvis du derfor er holdt op med at tage snus, kan du lindre abstinenssymptomer ved at spise asiatisk eller mexicansk mad, der er meget stærk.

Det er stoffet capsaicin, der giver os følelsen af, at maden brænder på tungen og i halsen. Capsaicin giver en stærk smag og findes i chili. Stoffet aktiverer ikke smagsløgene, men smertesystemet.


Capsaicin er ikke vandopløseligt, hvilket forklarer, hvorfor den brændende fornemmelse kun forværres af drikkevand. Vand hjælper med at sprede stoffet endnu mere i munden, så smerten opleves som værre. Spis yoghurt eller ris, hvis du vil mindske den brændende fornemmelse.

Efter at være stoppet med snus og cigaretter er der især én ting der er vigtig: mad med masser af fedt, salt og sukker.


I en kort periode er der ikke noget problem i at spise ekstra fed mad, men pas på med at gøre det til en vane. Mad, der er rig på fedt og salt kan føre til overvægt og fedmeproblemer, som kan være endnu vanskeligere at slippe af med end snus-afhængighed.


Mad med smeltet ost, dressing og bacon dækker behovet for fedt, og kan tilberedes i utallige varianter. Pandekager med chokoladefyld, vafler med fløde, glaserede doughnuts eller cheeseburgere er andre fede retter, der kan mindske trangen.

Hvis du lige har reduceret dit snusforbrug, kan du føle dig lidt irriteret, nedtrykt eller endda syg. Det kan hjælpe med beroligende og letfordøjelig mad såsom suppe og yoghurt.


Nogle gode retter kan være tomatsuppe, havregryn og smoothie-bowls. Det kan også lindre trangen med en dessert efter middagen, der er baseret på yoghurt, creme fraiche eller hytteost.


Nogle specifikke fødevarer siges også at have en lindrende virkning. Eksempelvis kirsebær, ingefær og tranebærjuice.


Bonusråd: Når man holder op med at tage snus, mener nogle, at det hjælper at sætte et stykke ingefær under din læbe, da den brændende fornemmelse minder dig om den effekt, en portion snus giver.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.