Annonce
Odense

Design og logo afsløret: Sådan bliver Odenses letbanetog

Vognenes og stationernes design samt letbanens logo blev onsdag afsløret ved en præsentation i Odeon.

Odenses letbanetog, der skal køre i byen fra år 2020, bliver lys beige med et rødt touch.

Det blev afsløret onsdag eftermiddag, da Odense Letbane præsenterede sit design for offentligheden. Arbejdet med at udvikle designet har stået på siden august sidste år.

- For os som by er det endnu en milepæl, lød det fra borgmester Peter Rahbæk Juel (S), der ikke selv har blandet sig i, hvordan togene skal se ud.

- Jeg fik ikke ros for mine evner i formning i skolen, sagde han i munter tone bagefter.

Annonce
Lyst og med røde sæder. Sådan bliver letbanevognene indeni. Illustration: Odense Letbane
På stationerne bliver der i hver sin ende adgang via ramper, og alle letbanestationer får perron i højde med vognenes gulv. Illustration: Odense Letbane

Spansk, tysk og dansk

Udover en del lokale politikere og embedsfolk var også repræsentanter fra de udenlandske leverandører, der skal bygge letbanen, til stede i større antal.

Der blev talt både spansk, tysk og dansk. Og engelsk på kryds og tværs.

Comsa S.A.U., der lægger skinner, rejser master og bygger stationer, er fra Spanien, og Stadler Pankow GmbH, der leverer togene, er formelt set fra Schweiz, mens togene dog bliver bygget i Tyskland på en fabrik lidt uden for Berlin. De to firmaer har begge indgået i et tæt samarbejde med Odense Letbane om at udvikle designet.

- Nogle gange har vi diskuteret og været uenige, men vi har altid fundet løsninger, sagde Roy Bruderer, der er projektdirektør i Stadler Pankow GmbH, henvendt til letbanedirektør Mogens Hagelskær og hans stab.

Comsa S.A.U.'s adm. direktør, Jorge Miarnau Montserrat, er yderst tilfreds med at have fået foden inden for i Odense-projektet, fortalte han, da præsentationen var ovre. For det er første gang, det spanske selskab bygger letbane på så nordlige breddegrader, og det kan muligvis åbne døren til nye opgaver.

- Derfor er det et meget vigtigt projekt for os, og vi skal gøre vores allerbedste for, at alt står klar til tiden (slutningen af år 2020, red.), sagde han og tilføjede:

- Lige nu kan jeg ikke se, at det ikke skulle lykkes. Men to et halvt år er selvfølgelig lang tid, og med et projekt i den størrelsesorden kan man aldrig vide, om der kan dukke noget uventet op.

Illustrationen af området foran Banegården har ofte været vist. Men her er den med det "rigtige" letbanetog. Illustration: Odense Letbane

Nordisk med urbant udtryk

Odense Letbane er gået efter et udtryk i designet af letbanen, der betegnes som moderne og urbant i en nordisk stil.

De to primære farver i letbanedesignet bliver en lys beige, som togene bliver malet i, samt en rød farve, der indgår i logoet, og som blandt andet bliver brugt til at markere dørene i letbanevognene.

- Farverne skal tegne letbanen i mange år. Derfor er det vigtigt, at de kan forbindes til byen, og at odenseanerne kan spejle sig i dem, forklarede direktør i Odense Letbane Mogens Hagelskær.

Alle letbanestationer får perroner i højde med vognenes gulv, så der bliver niveaufri indstigning. Ramper for enderne af stationerne og ledelinjer i belægningen sørger for, at alle kan finde vej. Røde LED-lysbånd på master vil markere stationernes hjørner, så man let kan se dem på afstand, og fire meter høje master med et lysende logo på toppen vil stå ved hver enkelt station, så den er let at se på afstand.

Indenfor i togene vil lyse materialer gå igen på både gulv, vægge og loft. Sæderne vil skille sig ud, da Odense Letbane får fremstillet betræk i en varm, rød farve for at indbyde til brug. Det samme vil forskellige former for information på skærme, skilte og piktogrammer, som for kontrastens og synlighedens skyld bliver holdt i sort.

Logoet i stor udgave med lys i vil stå ved samtlige 26 stationer. Manden til højre er i øvrigt Comsa S.A.U. projektchef i Odense, som kommer til at bo i byen de næste par år. Han hedder Bernado Gámez Rivas. Foto: Vibeke Volder

VIDEO: Se letbanetoget indefra

Udstillingen om letbanens design giver mulighed for at afprøve sæderne, hvilket borgmester Peter Rahbæk Juel (th.) og stadsdirektør Stefan Birkebjerg Andersen her benytter sig af. Foto: Vibeke Volder

Kan ses i tre uger

Efter den officielle præsentation i dag bliver det fra på mandag muligt for alle interesserede at se udstillingen, som flyttes til Borgenes Hus ved Odense Banegård Center. Her skal den stå i tre uger frem.

Gennem plancher, video og modeller kommer de besøgende tæt på designprocessen og de mange tanker bag letbanens endelige udtryk. Udstillingen vil være bemandet to timer dagligt med personale fra Odense Letbane.

Derudover vil adm. direktør Mogens Hagelskær mandag 30. april fra klokken 17.00-19.00 holde et oplæg i Borgernes Hus, hvor han fortæller om arbejdet med at udvikle det endelige design.

Modeltoget var noget af det på udstillingen, der især tiltrak sig stor interesse. Foto: Vibeke Volder
Gæsterne fik serveret bobler, letbanekage og kaffe. Foto: Vibeke Volder
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce