Annonce
Erhverv

Derfor skal du bruge podcast og lydklip i din markedsføring: Lyden går rent ind og sætter os fri

Jon Andersen kalder sig lydnørd og har sit eget podcastbureau, By Voices, hvor han bruger lyd som redskab til at få bestemte budskaber frem for virksomheder og organisationer. Han flyttede med sin familie fra København til Svendborg i april 2020 og har siden arbejdet på at bygge en fynsk kundegruppe op. Foto: Trine Grauholm
At lytte til et andet menneskes egen fortælling kan skabe en forståelse mellem mennesker, som hverken tekst, video eller billeder kan. Derfor kan lyd være et meget stærkt redskab i virksomheders kommunikation og branding, forklarer Jon Andersen, der driver podcastbureauet By Voices.

Svendborg: Der er noget huleagtigt over at sidde i et lydstudie med Jon Andersen. Blot adskilt af en glasdør fra omverdenen og omgivet af mere akustik-venlige materialer end ellers i kontorfællesskabet Work2gether, men alligevel som et i et helt andet univers.

Hans stemme sladrer om årene i København, og pauserne mellem ordene understreger lysten til at ramme de helt rigtige udtryk.

Det er det, stemmer kan.

Annonce

Bringe os tættere på hinanden.

Faktisk viser studier fra amerikanske universiteter ifølge Jon Andersen, at vi er bedre til at forstå det indre følelsesmæssige liv hos den, vi taler med, hvis vi kun hører vedkommendes stemme i stedet for at læse, se still-billeder eller video med vedkommende. Der er ganske enkelt hul igennem på en anden måde.

- Stemmen kan noget i sig selv. Den går mere rent ind. Helt klassisk siger man jo, at vi ikke har nogen ørelåg, ligesom vi har øjenlåg. Vi kan ikke lukke af for lyden. Den går direkte ind i hovedet på os, siger Jon Günther Andersen om det, der i dag er kernen i hans forretning.

I By Voices arbejder han nemlig med podcast og lydfortællinger som en del af virksomheder og organisationers kommunikation og branding.

Et område, han har beskæftiget sig med, siden han fik studiejob i Erhvervsministeriets udviklingsenhed Mindlab, hvor han også blev projektleder og optog timevis af interviews med borgere, virksomheder, patienter og andre, der var involveret i de processer, der skulle udvikles og forandres.

Specielt et projekt på Rigshospitalets onkologiske afdeling, hvor Jon Andersen og hans kollegaer talte med en lang række lungekræftpatienter og deres pårørende, overbeviste ham om potentialet.

- Det var lykkedes os at samle det meste af afdelingens medarbejdere til en workshop, hvor vi havde planlagt at præsentere dem for en række lydklip. Jeg tænkte meget over for og imod ved at gøre det, for det var lydklip med de mennesker, de i forvejen talte med til daglig. Vi havde bare talt med dem på en anden måde. Men da vi sad sammen og lyttede til de klip, vi havde lavet, gik det op for mig, hvad lyd kan. Der var bomstille i lokalet, alle lyttede, og folk blev berørte. Det var helt tydeligt, at det at høre stemmerne kunne noget særligt. Når man læser en tekst, får læserens egen stemme og intonation betydning. Når man hører en stemme, kommer hele følelseslivet - sorg, begejstring og alt muligt andet - tydeligere frem, siger Jon Andersen.

Lyd er oplagt til fortællinger

Da Mindlab efterfølgende lukkede, besluttede han sig derfor for at fortsætte i lydens univers. Et område, han også havde beskæftiget sig med både akademisk i løbet af sin kandidatuddannelse i performancedesign og medievidenskab fra Roskilde Universitet, RUC, og gennem sit eget morgenprogram på Universitetsradioen på Københavns Universitet.

By Voices

  • Er et podcastbureau, der hjælper virksomheder og organisationer med at fortælle historier på lyd og bruge mediet strategisk i deres kommunikation.
  • Virksomheden er ejet og drevet af Jon Andersen, der har en kandidatgrad i performancedesign og medievidenskab fra RUC.
  • Han har tidligere arbejdet med lyd i Erhvervsministeriets udviklingsenhed Mindlab, og han har også lavet universitetsradio og festivalradio fra Roskilde Festival.
  • Flyttede med sin familie til Svendborg i april 2020 og har siden arbejdet på at bygge en kundegruppe op på Fyn, hvor han i dag har de fleste af sine opgaver. Han har blandt andet lavet opgaver for Vinatur og produceret en historisk audioguide til veteranfærgen M/S Helge.

I By Voices er lyden derimod et redskab til at få bestemte budskaber frem, hvad enten det drejer sig om at klæde nye CBS-studerende bedre på til deres første semestre, skildre hvordan unge diabetikere kan føle sig forhindret i at leve et normalt ungdomsliv på grund af sygdommen eller formidle natur- og museumsoplevelser.

- Det handler om at skifte til at fortælle historier i sin virksomhedskommunikation. Storytelling er ikke noget nyt i markedsføring, men det er et utroligt effektivt redskab, og lyd er et virkeligt godt værktøj til netop at gøre det, siger Jon Andersen.

Det er nemt at køre til København, men en del af det at flytte hertil, er jo også at dyrke det lokale.

Jon Andersen, By Voices

Han understreger samtidig, at lydmediets fleksibilitet også kan noget. Både når man vil ramme potentielle kunder eller sine egne medarbejdere. Den kørende sælger har måske nemmere ved at få lyttet til en podcast undervejs fra ét salgsmøde til et andet end ved at få åbnet et langt nyhedsbrev under en pause på en rasteplads.

- Vi er vant til at modtage vores formidling på en skærm enten i form af tekst eller billeder, men det låser os til at sidde med en skærm, mens lyden sætter os fri. Vi går rundt med telefonen hele tiden og kan lytte, mens vi kører bil, vasker tøj eller gør alt muligt andet, påpeger Jon Andersen.

Annonce

Rykkede familien til Svendborg

Han og familien hører til de 500 københavnere, der i løbet af blot et år har forladt hovedstaden til fordel for Svendborg, lavere huspriser, mere natur og bedre børneliv, og som flere andre har han en kontorplads i det stemningsfulde, gamle tinghus for at skabe sig et netværk.

- Der er stor lydhørhed overfor det, jeg laver, men jeg skal selv ud at banke på dørene. Det handler også om, at jeg gerne vil bygge en kundebase op på Fyn. Det er nemt at køre til København, men en del af det at flytte hertil, er jo også at dyrke det lokale, forklarer Jon Andersen, der oplever stor interesse for lyd som medie på linje med eller som supplement til andre kommunikationsformer som tekst, billeder, video og indhold på sociale medier.

- Podcast er blevet mainstream. Det var det ikke, da jeg startede. Det kan noget at blive lukket ind i et univers, uanset om det er patienter, man kender i forvejen, eller en niche, man ikke aner noget om. Det giver mulighed for at komme ind i hovedet på andre mennesker på en måde, man ellers ikke har, understreger han.


Annonce
OB For abonnenter

Det bliver jul igen i OB, men der mangler stadig store hårde pakker, som får alle til at smile bredt over højtiden

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

92-årige Marie vil gerne have tredje vaccine-stik: - Det er en jungle at finde ud af, hvordan man får hjælp

Nordfyn For abonnenter

Fra frisør til politiker på fuld tid: - Nogle spurgte, om det ikke var dumt

Assens

Bilister kører stadig igennem vej, der er lukket: - Bilen har nok fået nogle skrammer, fordi standeren er lagt helt ned

OB

Sportschef Michael Hemmingsen om det kommende transfervindue: Vi vil forstærke os på specifikke positioner

SSI: To i Danmark er bekræftet smittet med ny coronavariant

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

'Strategisk' og 'speciel' beliggenhed: Nej tak til 30 nye boliger på tom campingplads

Kultur

- Vi snakkede aldrig om det hos os: Pårørende og skuespillere besøgte grave inden gallapremieren på 'Hvidstengruppen II'

Assens

Helnæs Kirke er ved at falde sammen og har været lukket i et år: Må holde gudstjeneste i forsamlingshuset

De første børn under 12 år har fået vaccinestik mod corona

Faaborg-Midtfyn

Palle Profet ramte plet: Sådan kunne han som den eneste forudse det nye byråd

Kerteminde For abonnenter

Fik uventet besøg: Fund i køkkenskabet sender 29-årig i fængsel

OB

Bashkim Kadrii fik endnu engang ikke sendt bolden i kassen: - Det er lidt noget lort, men det må jeg arbejde på

Annonce