Annonce
Gear

Derfor blev Peugeot 3008 Årets Bil i Danmark

Peugeot 3008 er kåret til Årets Bil i Danmark 2017, og det forstår vi godt. Der er tale om en sjældent vellykket konstruktion, krydret med et interessant design. Fotos: Christian Schacht

Test: Den nye Peugeot er i bund og grund en godt konstrueret bil, som lige er en tand mere spændende end konkurrenterne.

Vi søger familiebiler med udstråling, og bare fordi man har børn, er der ikke nødvendigvis behov for en stationcar. Sådan tænker stadig flere europæiske bilkøbere, også herhjemme, hvor en bølge af højere crossovere, eller suv'ere skvulper ind over os.

Forleden kulminerede det i Danmark, da titlen Årets Bil for første gang gik til en af de høje modeller, nemlig den nye Peugeot 3008. Vi har selvfølgelig testet nyheden, og en ugelang prøvekørsel beviser, at det ikke kun handler om udstråling og overblik. En 3008'er kører også godt og behageligt og rummer let en familie med to børn.

Testbilen er en Peugeot 3008 Allure 1,6 BlueHDi med 120 hk, der koster fra 350.315 kr. Umiddelbart en lidt høj pris, men der er 30.000 kr. at spare ved at vælge en meget fin 1,2 benzinmotor med turbo og 130 hk. Det vender vi tilbage til.

Som navnet antyder, er 3008 baseret på teknikken fra 308, men man sidder selvfølgelig højere og mere opret. Den står med et knivskarpt og moderne design, der har en række interessante kontraster i karrosseriet, så den ikke blot er endnu en ny crossover. Størrelsesmæssigt lander vi præcist i klassen, hvor Nissan Qashqai, Renault Kadjar og Seat Ateca huserer.

Annonce

Peugeot 3008 Allure 1,6 BlueHDi

Fem stjerner ud af seksPris: 350.315 kr. plus lev. 3008 fra: 279.990 kr.

Forbrug: 26,3 km/l

CO2 per km: 100 g

Motor: 1,6 dieselmotor

Ydelse: 120 hk/3.500 o/min.

Moment: 300 nm/1.750 o/min.

Tophastighed: 189 km/t.

0-100 km/t.: 11,2 sek.

L/B/H: 445/184/162

Peugeot 3008 er kåret til Årets Bil i Danmark 2017, og det forstår vi godt. Der er tale om en sjældent vellykket konstruktion, krydret med et interessant design. Fotos: Christian Schacht

Vild instrumentering

Mens franskmanden trækker nysgerrige blikke i trafikken, er den en ren showstopper inde i kabinen. Her har designerne virkelig slået gækken løs med den nyeste generation af mærkets i-cockpit, som har fuld digital instrumentering med to store skærme.

Opbygningen med et lille rat og hævet instrumentering er udbygget, så det lille sporty rat er gjort endnu mindre og nu er fladt foroven og forneden i bedste racerstil. En otte tommers berøringsskærm, der fungerer som tablet, troner i midten af instrumentbordet, og foruden integration med telefon via Apple Carplay og Android Auto har den en ganske genial feature: Har man forvildet sig for langt ind i de mange menuer, er det bare at trykke med tre fingre på en gang, så kommer man altid tilbage til hovedmenuen.

Samtidig er det hele med danske menuer og dansk tale. At grafikken står knivskarpt er et yderligere plus, reaktionstiden, når man trykker rundt på skærmen, er lav, mens den oplevede kvalitet i interiøret nok er det mest lækre i klassen. Tag bare de smukke tangenter, som Peugeot har i stedet for almindelige knapper.

Den digitale instrumentering er standard i alle 3008-modeller. Der er mulighed for helt simpel visning med km/t. vist digitalt, med almindelige skiver, personlig indstilling, og så kan kortet fra navigationen fylde næsten hele instrumenthuset ud. Navigationen koster dog 21.000 kr. ekstra.

Ulempen ved den nye 3008 er, at priserne er forholdsvis høje og at basismodellen er yderst skrabet.

Praktisk

Der er også god plads til fire voksne og deres bagage. Mens bagsædepladsen er på niveau med eksempelvis Qashqai og Ateca, er bagagerummet faktisk større. Til gengæld vil mange nok opleve, at man sidder indelukket og med lidt ringere udsyn omme fra bagsædet i den smarte Peugeot.

Udstyrsniveauet Allure er generøst med udvendige detaljer som 19 tommer alufælge, ekstra kromlister, beskyttelsesskjold og mørke ruder agter. Vælger man Active-versionen, må man nøjes med 18 tommer fælge og mindre krom, men der mangler også udstyr som f.eks. advarsel mod blinke vinkler og en træthedsassistent, så umiddelbart får man meget for de 15.000 kr. ekstra, der er merprisen.

Basisversionen Access er under ingen omstændigheder spændende, for den mangler farveskærmen i midten, klimaanlæg, læderrat m.m. Til gengæld har alle 3008 et fint sikkerhedsudstyr med bl.a. automatisk nødbremse, der også kan bremse for fodgængere.

Hvordan kører den nye 3008 så? Jo, tak, den kører da ganske glimrende. Trods et højere tyngdepunkt er den i fin balance, er nem at styre i svingene og stabil på lige vej. At den mekaniske forbindelse mellem styretøj, kobling og gear samtidig fungerer upåklageligt, gør den let at køre. Umiddelbart er 3008 ikke så sporty i sine svingegenskaber som Seat Ateca, men en fornøjelse at køre.

Peugeot 3008 er i samme klasse som bl.a. Nissan Qashqai, Renault Kadjar og Seat Ateca.

Fine motorer

Dieselmotoren med 120 hk virker som det perfekte valg, hvis man altså har behov for at køre diesel. Den er først og fremmest støjsvag, næsten fri for vibrationer og fuldt tilstrækkelig, så der også er overskud til overhalinger.

Men med 30.000 kr. sparet på den ligeledes fine 130 hk benzinmotor, ville jeg satse på den i stedet. Denne motor passer nemlig rigtig godt til vognen også og har et pænt lavt benzinforbrug.

Grundlæggende er der ikke ret meget ondt at sige om Peugeot 3008. Det skulle da lige være, at priserne selvfølgelig ryger i vejret, hvis man vil have det lidt lækkert. På den anden virker en Nissan Qashqai og Renault Kadjar også halvtarvelige i forhold til den designlækre Peugeot, og de løber også op, hvis man ser bort fra prisleder-modellerne. Og så går form og funktion nærmest op i en højere enhed i Peugeot 3008.

Peugeot 3008 er i samme klasse som bl.a. Nissan Qashqai, Renault Kadjar og Seat Ateca.
Bagagerummet er større end i de fleste af konkurrenterne.
Ulempen ved den nye 3008 er, at priserne er forholdsvis høje og at basismodellen er yderst skrabet.
Omme på bagsædet er der god plads, mens selve udsynet deromme fås bedre i andre biler.
Selv om det udvendige design er interessant, er det interiøret, som er den helt store oplevelse. Her er der bla.digital instrumentering og et højt kvalitetsniveau.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Hold jer væk: Ældre dieselbiler får adgang forbudt i det centrale Odense

Annonce