Annonce
Fyn

Der kommer flere biler på motorvejene: Over 30 procent flere bilister på Fynske Motorvej

Ved den Ny Lillebæltsbro er trafikken steget med over 30 procent på otte år. Arkivfoto: Jørgen Flemming
På Fynske Motorvej er trafikken ved Ny Lillebæltsbro steget med 32,6 procent siden 2010. Det fremgår af en ny analyse fra Vejdirektoratet.

Fynske Motorvej bliver stadig mere belastet af trafik. Tendensen bliver bekræftet af en ny opgørelse, som Vejdirektoratet sendte ud mandag morgen.

Ved den Ny Lillebæltsbro har der på otte år været en stigning af biler på 32,6 procent. Det oplyser Vejdirektoratet, hvor motorvejsstrækningen også bliver fremhævet som et af de steder i landet, hvor trafikken er steget mest fra 2010 til 2018.

Noget, der vil fortsætte i de kommende år ifølge Vejdirektoratets trafikprognose, der frem mod 2030 vurderer, at E20 vil have det, der kaldes en kritisk belastningsgrad. Og det har Vejdirektoratet for øje ifølge trafikdirektør Niels Tørsløv.

- Vi forbereder os på en fremtid med stadig flere trafikanter på det overordnede vejnet. Af samme grund forsøger vi hele tiden at blive bedre til at hjælpe trafikanterne med at få trafikken til at glide ude på vejene, udtaler trafikdirektøren i pressemeddelelsen.

Annonce

Mere motorvej = flere bilister

En tredjedel af af den samlede trafik i Danmark er på motorvejene. På landsplan er der fra 2010 til 2018 blevet kørt 36 procent flere kilometer på de danske motorveje.

Den øgede mængde af bilister skyldes blandt andet udbygninger af motorvejsnettet, der får bilister flyttet fra de mindre veje og over på motorvejene ifølge Vejdirektoratet.

Udbygning sker der også på den fynske motorvej. Siden 1. april har første etape af udvidelsen til tre spor været i gang. De kommende år bliver der lavet et ekstra spor fra Nr. Aaby til Odense V.

Det igangværende strækker sig fra Odense V til Gribsvad ved afkørsel 55 Aarup, og der vil blive brugt mere end 220.000 ton asfalt, som NCC-koncernen skal levere.

Senere fortsætter arbejdet med at udvide Fynske Motorvej fra Aarup og frem mod Nr. Aaby.

Derudover har regeringen og Dansk Folkeparti tidligere på året vedtaget en infrastrukturplan, der sikrer en udvidelse af motorvejen syd om Odense.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Odeon. Jeg håber, at sandheden kommer frem

Læserbrev: Det glæder mig at læse, at borgmester Peter Rahbæk Juul (S) nu også bakker op om en forklaring fra Odeon i forbindelse med aflysningen af den eksilkinesiske dansetrup Shen Yun. Forhåbentlig kan vi nu endelig kan få en afklaring på, hvilken af de forskellige forklaringer Odeon ønsker at holde fast i, om der rent faktisk er hold i én af disse forklaringer, eller om Kinas håndlangere virkelig har fået slået deres klo i Odeon. Borgmesteren har tidligere givet udtryk for, at byråd og myndighed skal passe på med at stikke deres lange næse i en privat virksomhed og deres forretning. Men når selvsamme virksomhed er ejet og betalt af byens borgere og har indgået en driftsaftale med Odense Kommune, er det en anden sag. Med dén aftale har Odeon nemlig forpligtet sig til at overholde Odense Kommunes kulturpolitik, ”Med odenseanerne i centrum. Kunst- og kulturliv som storbygenerator”, som tager udgangspunkt i følgende; beriger, udfordrer og skærper odenseanerne gennem hele livet; bidrager til odenseanernes livskvalitet, trivsel og udfoldelsesmuligheder inden for kunst og kultur og; skaber fællesskaber mellem mennesker og sammenhængskraft i byen. Ydermere skal ‘...kunst- og kulturlivet i Odense være relevant for sit publikum’ samt …’berige og bidrage med kant og refleksion til odenseanerne og byens gæster.’ Uanset af hvilke årsager Odeon begrunder aflysningen af Shen Yun med, mener jeg ikke, at de har levet op til deres aftale. Og det ser jeg som et kæmpe troværdighedsproblem - for Odeon selv, vores by, borgere og besøgende. Men især for Odense set i et internationalt perspektiv. Jeg håber, at sandheden ser dagens lys, så vi alle fremadrettet kan være forvisset om, at i Odense er der rum for alle former for kunst og kultur.

Odense For abonnenter

Odense Kommune erkender svigt: Spejlglat vej skulle have været saltet længe inden dødsulykke

Annonce