Annonce
Odense

”Der går Odense i den”-klichéen er død

Anders Skovgaard blev ansat som administrationschef i Odense Symfoniorkester i 2019 efter 10 års ansættelse på Teater Momentum. Foto: Simon Staun
Anders Skovgaard flyttede til Odense i 2008 og er nu administrationschef for Odense Symfoniorkester. Han har svært ved at genkende den fynske hovedstad i dag og ser lukningen af Thomas B. Thriges Gade som et vendepunkt.
Annonce

Odense: Da Anders Skovgaard blev ansat på Teater Momentum i 2009 som studentermedhjælper, havde institutionen 2000 gæster om året. Da han stoppede som producent og souschef i 2019, var tallet mere end tidoblet til 23.000 årlige gæster.

Det indikerer et enormt benarbejde af Teater Momentums ansatte og frivillige, men måske understreger det også, at lysten til kultur er vokset i den fynske hovedstad.


Når man lukker ned, vælter og derefter bygger op, begynder nye aktører at kunne se sig selv i sammenhænge, de ikke tidligere havde set.

Anders Skovgaard, administrationschef hos Odense Symfoniorkester


- Hvis man bruger Teater Momentum som et billede på kulturlivet i Odense det seneste årti, kan man tydeligt se, at der er en meget større efterspørgsel efter kunst i alle mulige afskygninger. I 2010 havde vi 60 forestillinger om året, sidste år var tallet 300. Jeg tror, det hænger sammen med den bevægelse, der blev sat i gang i begyndelsen af 2010’erne, hvor man besluttede at lukke Thomas B. Thriges Gade og søsatte ”Fra gade til by”-projektet, siger Anders Skovgaard.

Annonce

Ud af vakuum

Selv om de to projekter udspringer af politiske beslutninger og tiltag, tror han også, at alle de lokale kulturentreprenører, ildsjæle og kreative kræfter fik Odense trukket ud af et kulturelt vakuum.

- Mange havde den opfattelse, at der ikke skete noget i Odense. Eller i hvert fald ikke nok. Det betød to ting: At nogle valgte at forlade byen i protest, mens andre besluttede sig for at fylde det tomrum, de syntes, der var, siger Anders Skovgaard, der er cand. mag. i filosofi fra SDU.

Mens politikerne snakkede om den fysiske og økonomiske transformation, tog mange kreative kræfter livtag med den mentale transformation.

- Der opstod alverdens by-, fødevare- og kulturfællesskaber omkring ”Fra gade til by”. Der opstod mange spændende ting, som Odense ikke havde set før. Derfor betragter jeg det som et kardinalpunkt i Odenses kulturelle transformation, siger Anders Skovgaard.

Han fremhæver også flytningen af studenterhuset til Amfipladsen, etableringen af Kulturmaskinen, ombygningen af Posten og opførelsen af Odeon som elementer, der har højnet kulturudbuddet i Odense.

Blå bog

Anders Skovgaard er 33 år, født og opvokset i Faaborg.

Administrationschef for Odense Symfoniorkester siden 2019. Har tidligere været souschef og producent på Teater Momentum, hvor han var ansat fra 2009 til 2019.

Er desuden kulturaktør, debattør og oplægsholder. Er også s
Skribent på kulturbloggen This Is Odense, formand for Dynamo - Workspace for circus & performing art, medlem af bestyrelserne for Teater Momentum og Odense Sommeropera samt næstformand i Odense Kommunes Musikudvalg.

- Der er kommet utrolig mange steder til, hvor kulturen kan udfolde sig, men samtidig er der også kommer nye områder i byen, hvor mange mennesker kan mødes. Munke Mose er blevet en magnet for unge mennesker, Amfipladsens treenighed med Café Biografen, Nelle’s og Studenterhuset trækker mange til i alle aldre, og området omkring Gertruds, Amy’s Winehouse og de nye drinksbarer er også med til at skabe en pulserende by, siger Anders Skovgaard.

Annonce

Visioner at spejle sig i

Opbrydningen og ombygningen af Odense har ført til massiv kritik. Eksemplificeret med lukningen af Thomas B. Thriges Gade og letbanearbejdet. Men disse enorme projekter er netop årsagen til, at så meget ny kultur opstod, mener Anders Skovgaard.

- Når man lukker ned, vælter og derefter bygger op, begynder nye aktører at kunne se sig selv i sammenhænge, de ikke tidligere havde set. Nogle fik idéen om at lave natklub på det gamle slagteri, mens andre har skabt et sted på havnen, hvor cirkus og scenekunst trives, siger Anders Skovgaard.

Der er også dukket flere nye medier op, som især har kultur og gastronomi som kernepensum.

- Mit Odense, I Love Ny Odense og This Is Odense, som jeg selv var en del af, har haft en klar mission om at tale Odense op. Fyens Stiftstidende har i øvrigt også gjort en forskel ved at dække kulturen i byen intenst. Det illustrerer også en tendens til at fremhæve, hvor meget der sker, i stedet for at trække ”Der går Odense i den”-klichéen frem fra skuffen, siger Anders Skovgaard.

Anders Skovgaard forventer, at kvarteret omkring Overgade og Nedergade kommer til at blomstre, når byen for alvor er bundet sammen igen. Foto: Simon Staun

Han synes også, at en lang række politikere og rådmænd har truffet mange fornuftige valg på kulturens vegne.

- I 2011 søsatte man missionen om, at Odense skulle være en storby. Politikerne havde en fælles drøm, de turde formulere. Det understreger, hvor langt man kan komme, hvis man arbejder med og ikke mod hinanden. Jeg tror, at planstrategien satte tanker i gang hos mange kreative sjæle. Fordi de havde brug for visioner at spejle sig i, siger Anders Skovgaard.

Annonce

Ikke i mål endnu

Næste kardinalpunkt for Odense bliver ibrugtagelsen af letbanen til efteråret 2021, når byens forskellige kvarterer og bydele bindes sammen i én stor sløjfe.

- Den mobilitet, letbanen forhåbentlig resulterer i, får enorm betydning for byen. Det skulle gerne betyde, at de mange tusinde studerende på SDU nemmere kommer ind og bruger centrum. At beboerne i alle forstæderne i højere grad bidrager med at gøre midtbyen levende og pulserende, siger Anders Skovgaard.

Han understreger, at Odenses fremtidige lykke ikke alene er gjort med en forenet bymidte og en letbane.

- Hvis man læner sig tilbage og tror, at vi er i mål, tager man fejl. Der skal stadig gives plads til ildsjælene og entreprenørerne. Der skal gives plads til, at fremtidens Morten Østlund og Anja Følleslev udklækkes, siger Anders Skovgaard.

Af de kulturbegivenheder, der er bukket under i 2010’erne, er det Phono Festival, Anders Skovgaard savner mest.

- Phono lavede en festival på allerhøjeste niveau. Internationalt faktisk. Den cementerede, at Odense var klar til nichekunst, og stifterne af festivalen var på mange måder pionerer for den mentale transformation, der for alvor tog fat i 2010’erne, siger Anders Skovgaard.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde For abonnenter

Tvunget til at forlade byrådet efter anmeldelse fra lokal avis: - Det er godt nok det mest usmagelig, jeg har været udsat for

Kerteminde For abonnenter

60 dage for et facebook opslag: - Det er samfundet, der har censureret en folkevalgt politiker, mener forsvarsadvokat

Nyborg

Fængselsansattes formand venter Madsen flyttet til nyt fængsel: Enner Mark og Nyborg er i spil

OB

OB-træner vil konkludere halvvejs

Nordfyn

Efter dommen til vanvidsbilist: Dansk Folkeparti afkræver justitsministeren svar

Annonce