Annonce
Biler

Den store Skoda fås nu med kabler

Benzinmotoren er en 1,4' er med 156 hk, mens elmotoren er god for 85 kW (116 hk). Når el-og benzinmotor lægges sammen på en gang, når ydelsen op på 218 hk. Foto: Skoda
Skodas første opladningshydrid hedder Skoda Superb iV. Teknikken er gennemprøvet og stjæler kun en smule plads i den kæmpestore bil.

Er du ikke helt klar til at springe på en fuldt elektrisk bil, så er opladningshybriden lige noget for dig. Her får du alle forbrændingsmotorens fordele kombineret med elbilens tyste fremfærd.

Biltypen passer perfekt til en forbruger med et begrænset dagligt kilometer-forbrug, hvor man så oplader bilen hver dag og udnytter de 40-60 kilometer, der typisk er på bilens batteri, til kørsel på ren strøm.

Skodas første opladningshybrid benytter samme teknik, som VW har i sin Passat, hvilket vil sige 1,4-liters benzinmotor og et batteri samt en elmotor på 85 kW. Den samlede ydelse er 218 hk, og elmotoren er bygget sammen med gearkassen.

Alt i alt giver det en yderst kvik bil, der spurter til 100 kilometer i timen på 7,7 sekunder med begge motorer i brug. Man skal selvfølgelig huske, at på ren strøm er det kun elmotoren, der trækker, og dermed er der kun lige tilstrækkelig med kræfter.

Annonce

SKODA SUPERB iV

1,4-benzinmotor: 156 hk.

Elmotor: 116 hk.

Samlet: 218 hk/400 Nm.

Gear: Sekstrins DSG.

0-100 km/t.: 7,7 sekunder.

Topfart: 224 km/t.

Batteri: 13 KWh.

Rækkevidde på strøm: Op til 62 kilometer.

Opladning: En fuld opladning tager 3,5 timer med 3,6-kW ladeboks.

Glimrende rækkevidde

Den realistiske rækkevidde på strøm alene er opgivet til 62 kilometer, og på en dag med 12 grader og afslappet kørsel primært på motorveje ramte vi næsten 50 kilometer, før batteriet var ladet helt af.

Tallet er måske ikke så interessant, hvis man har kortere til arbejde hver dag, men et batteri fylder, så brændstoftanken i en opladningshybrid er altid mindre end i den tilsvarende bil uden batteri. I Skoda Superb iV er tanken 16 liter mindre (50 liter), men lægger man eldriften oveni, er rækkevidden delvist kompenseret. Dog vil man for alvor bemærke den mindre tank, hvis man kører længere afstande med høj hastighed.

Også som femdørs

En opladningshybrid er kostbar at bygge, så derfor vælger flere producenter, at der kun er én karrosserivariant.

Hos Skoda kan du dog vælge både femdørs og combi, hvis du vil have en Skoda Superb iV.

For at få plads til batteriet er bagagerummet skrumpet fra 625 liter i den almindelige Superb til 485 liter i plug-in-varianten. Til gengæld har Superb med kabler klassens bedste pladsforhold på bagsædet, en høj grad af komfort og gode køreegenskaber.

Opladningshybriden har ydermere specielt udstyr som Amundsen-infotainmentsystem med navigation og ottetommer skærm, som også kan vise batteristatus og rækkevidde på el. Alle infotainmentsystemer til Superb har nu indbygget eSIM, og dermed er bilen altid online. Det betyder, at man får trafikopdateringer i realtid, som giver mere overblik for en hurtig og præcis ruteplanlægning og for eksempel forslag til alternativ rute ved kø.

Der er naturligvis ikke ændret meget i designdetaljerne på iV'en, men en lukket front og sorte detaljer er det dog blevet til i forhold til en gængs Superb.

Selv om batteriet ligger foran bagakslen, tager hybridteknikken noget af bagagepladsen. Foto: Skoda

Regenerering

I en opladningshybrid er det vigtigt at kunne regenerere strøm, når man bremser, så man så vidt muligt undgår at bruge bilens mekaniske bremser. Hos Skoda har man valgt to grader af regenerering/bremse, og med lidt øvelse går det for Superb iV at køre i byen uden stort set at benytte bremsepedalen. Det er den funktion, som flere producenter kalder e-pedal, og som handler om, at man med lidt øvelse og skærpet evne til at kigge frem stort set kan undgå at benytte bilens mekaniske bremsepedal.

Vi har endnu ingen priser på Skoda Superb iV, men bilen er her til marts og bliver formentlig lidt billigere end VW Passat GTE, der koster fra lige under 420.000 kroner.

Hvis Skoda kan komme med et attraktivt niveau for beskatningsmæssig værdi, vil bilen også kunne blive populær her. Fra 1. april får man nemlig et fradrag i denne værdi på 40.000 kroner, hvis man vælger en opladelig firmabil.

Over en kam har de faceliftede Superb-modeller fået en ny front med mere skarptskårne lygter og følger den nye stil med Skoda-navnet fordelt i et bånd tværs over hele bagklappen.

Avisen var inviteret til Amsterdam af Skoda.

Skoda er til marts klar til at sende sin første plugin hybrid ud til danske kunder. Det bliver den store Superb, som kan køre op til 62 km på en opladning. Foto: Skoda
Alle Superb-modeller har i efteråret 2019 fået et facelift, og det har bl.a. betydet mere udstyr. Foto: Skoda
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Danmark

Endnu en dansker er coronasmittet efter tur til Norditalien

Annonce