Annonce
Nyborg

Den rullende livstil er parkeret

Jens Erik Højby er i spidsen for "Tossede Truckere", som har droppet køre og hviletider for tre dages samvær på Ørbæk Marked. Foto: birgitte Carol Heiberg

Sammenslutningen af Tossede Truckere på tre dages pit-stop på Ørbæk Marked. Hverdagens førerhus er afløst af fest og samvær og lastvogne på rad og række

Ørbæk: Bandet "Heaven" har fundet melodien fra den store sættevogn. Og i partyteltet er der god gang i salget af kolde fadøl. Overskuddet fra tre dages samvær og fest på Ørbæk Marked ryger lige i kassen og bliver doneret til hospitalsramte børn på OUH's børneafdeling.

- Det hele startede i 2003, da min hund skulle være donor i Ørbæk. Her kom jeg i snak med formanden for udstillingerne på markedet. Det endte med, at vi udstillede 12 lastvogne det første år, og siden er det bare røget i vejret. I år er vi 84 lastbiler, som mødes på Ørbæk Marked, fortæller chauffør og trucker Jens Erik Højby fra Herrested.

Han har som de øvrige truckere parkeret tachografen, som afløser tidligere tiders fartskriver. Den afslører digitalt truckernes gøren og laden, når de sidder bag rattet. Men bestemmelser om køre- og hviletid er sat ud af kraft. Lige nu er der ro på i lejren, hvor lastbilerne holder lit de parade..

Annonce
En læderstue til 30.000 kroner er med til at hæve niveauet på den daglige arbejdsplads i førerhuset.

Stolte chauffører

Sammen med smeden Morten Krogh Bølcho fra Ullerslev og et par andre står Jens Erik Højby bag det årlige træf for "Tossede Truckere" på Ørbæk Marked.

- Vi skulle jo have et navn. Og det passer vel egentlig meget godt - vi er nok lidt småtossede. At køre lastbil er ikke bare et job, det er en livsstil. Vi bruger det meste af vores liv på vejene. Det andet liv har vi nok derhjemme, bemærker Jens Erik Højby, der har kørt lastbil siden 1985.

Han er primus motor i den rullende sammenslutning, som efterhånden tæller 80 truckere fra Skagen i nord til Gedser i syd. På hverdage kører de i alle retninger og på kryds og tværs af Europa, men i juli så drejer de mod Østfyn og Ørbæk. Så parkerer de livsstilen, og mødes med kollegerne, mens publikum på markedet kan kigge på højglans og velpolerede trækkere med overskud af "heste". Og ikke mindst førerhuse, hvor interiøret i læder er fuld på omganghøjde med en fabriksny campingvogn.

- Vi er stolte af vores vores erhverv og vores biler. Og vi sætter stor pris på at vise frem. De fleste kører omkring 3000 kilometer om ugen, så markedet er et frirum, fremhæver smeden og truckeren.

Hårde gutter bløder op

Fredag mødte godt 30 "tossede truckere" i Nyborg, som de har gjort det de seneste fire år. For at åbne deres førerhuse for børn, som er eller har været indlagt på børneafdelingen. I konvoj kørte de så sydpå til Ørbæk Marked, hvor yderligere 50 truckere kørte ind på udstillingsområdet til en lang weekend.

- Det er et hårdt liv. Og blandt de tossede truckere er der mange hårde gutter. Men at se nogle af dem sætte børnene af efter turen, de står med blanke øjne kan jeg sige dig, bemærker Jens Erik Højbo

Han har kørt det meste af det gods, som skal flyttes fra a til b på veje i et meste af Europa. Det samme har mange af kollegerne. Forbrugerne kræver både leverpostej, rugbrød og agurker, og det klarer de tossede truckerene, som flytter varerne rundt på Europas landeveje i en uendelighed. Selv har Jens Erik fra Herrested flyttet alt fra kraner til korn, landbrugsmaskiner og andet gods. Og det fortsætter han med.

- Vi er lidt som sømænd. Vi har udlængslen og kan godt li det frie liv. Men alle har prøvet at sidde et eller andet gudsforladt sted med tårer ned af kinderne, fordi man gerne ville være hjemme hos familien i stedet, erkender et par "tossede truckere" i deres sorte t-shirts med logo.

For Ørbæk Marked er også en opvisning i kammeratskab og i færdigheder, som ikke handler om det at bakke en lastbil. Her er truckerne klar til at konkurrere i surring af bånd og hjulskift på en sættevogn. Og når truckerne søndag ruller hjem over broerne i både øst og vest, så står der kun tilbage at aflevere omkring 25.000 kroner til OUH's børneafdeling. Det sker i starten af september, og med hilsen fra "Tossede truckere".

- Og så ses vi først til næste år igen. På Ørbæk Marked, fastslår Jens Erik Højbo.

Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Fynske Motorvej: Tre biler kørt sammen

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce