Annonce
Bøger

Den perfekte julegave giver besvær for forlag

I de fleste hjem er der bogformede pakker under træet juleaften. Foto: René Deleuran Mølgaard Andersen /Colourbox
Bøger er den perfekte gave i et samfund, der har alt, mener forbrugsadfærdsekspert. Men det er ikke optimalt for forlagene og boghandlerne. Det lægger nemlig et kæmpe pres i juletiden.
Annonce

I den søde juletid pryder bogformede pakker under ethvert træ, og det er også i denne tid, at der bliver langet flest bøger over diskerne i hele landet. 40 procent af Gyldendals salg af fysiske bøger sker i månederne op til jul. Også for både Bog og Idé og Arnold Busck står de sene efterårsmåneder også for størstedelen af den årlige omsætning på bøger.

Forbrugerne læser året rundt, så hvorfor øges bogsalget så markant i lige netop de måneder? Fordi bøger er den perfekte julegave. Simpelthen.

Det mener Søren Askegaard, der er ekspert i forbrugeradfærd og forsker ved Syddansk Universitet.

- Bøger er en god og nem udvej, når man skal finde på gaver til folk, der har alt, siger han.

- Tidligere kunne man også give en cd, men efter Spotify er kommet til, er det blivet mindre interessant.

Søren Askegaard tror, at det er et udtryk for vores overflodssamfund, hvor vi har alt og egentlig ikke mangler noget. Og fordi cder og LPer ikke bliver brugt i samme omfang, er der flere, der køber bøger.

- Man kan altid finde en bog, man ikke har læst, siger forskeren.

Og selvom man kan låne bøger på biblioteker og læse på Mofibo, så har en del stadig en forkærlighed for at have en bog i hånden.

- Så kan man altid finde den frem og slå op i særlige passager, siger han.

Karen Bender er kommerciel direktør for Gyldendal og hun vil gerne ændre forbrugernes købsmønstre. Hos nogle af Gyldendals forhandlere er det op til 70 procent af bogsalget, der foregår i oktober, november og december. Foto: Gyldendal
Annonce

Bøger udgives hele året

Selvom der bliver solgt flest bøger i perioden op til jul udgiver forlaget Gyldendal bøger året rundt.

Omkring 40 procent af Gyldendals samlede udgivede titler blev sidste år udgivet årets første halvår, mens de resterende 60 procent kom i de resterende måneder.

- Vi forsøger at optimere vores udgivelser og strategi. Vi vil gerne sprede vores udgivelser ud på hele året, for det er svært at få plads i medierne, hvis alt kommer samtidigt, siger Karen Bender, der er kommerciel direktør hos forlaget.

Der har gennem tiden været tradition for, at det er bedst for forfattere at udkomme i efteråret, men også den tradition prøver forlaget at bryde.

- Det er en meget traditionsbundet branche, og det kan stadig være svært at overtale nogle forfattere til at udkomme i januar. Til trods for, der er langt større mulighed for eksponering, fordi der er lidt færre udgivelser, siger Karen Bender.

- For selvom folk køber meget udsalg i januar, vil jeg vove at påstå, at man godt kan lave en bestseller i den måned. En stærk titel skal nok sælge, siger hun.

Annonce

Vil påvirke forbrugere

Ud over at sprede deres udgivelser, vil forlaget gerne påvirke forbrugernes adfærd, så salget af bøger bliver spredt mere ud på året.

- Det er ikke optimalt arbejdsmæssigt, at så stor en del af salget ligger op til jul, siger Karen Bender.

Det forsøger de blandt andet på ved at være strategiske i forhold til udgivelser af specifikke genrer eller typer af bøger.

- Der er traditionelt meget sundhed i januar. Krimier og krøniker til sommeren og gavebøger som "Løvinden" af Tom Buk-Swienty eller Søren Pinds "Frie ord" til højtider, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce