Annonce
Biler

Den lille Volvo får to motorer og bliver superøkonomisk

Den ligner sig selv, men teknikken er radikalt anderledes med en trecylindret benzinmotor og elmotor i den nye Volvo XC40 t5 Twin Engine. Foto: Volvo
Volvos mindste XC40 er et hit over hele Europa. Til næste år kommer bilen som plug-in-hybrid, og mere vægt samt ny teknik i gearkassen klæder køreoplevelsen.

Danskerne er vilde med den, og det samme gør sig gældende for resten Europa. Bilen er Volvo XC40, og den har ramt plet med ikonisk design, høj siddeposition og et miks af teknologi, der gør, at den er opnåelig for flere end de større og dyrere Volvo-modeller.

Herhjemme har XC40 fundet 1400 ejere siden introduktionen i slutningen af 2017, og det gør den til den tredjemest solgte Volvo på danske veje. At Volvo gør det godt i disse år, vidner de tørre tal om: I første halvår af 2019 er DK-salget gået 25 pct. frem i forhold til sidste år.

Til årsskiftet kommer de første Volvo XC40 Twin Engine til Danmark, og den kan kunderne godt glæde sig til. Herhjemme har omkring 75 allerede bestilt bilen, der bryder med Volvos tidligere plug-in-modeller.

XC40 har som den første Volvo plug-in nemlig udelukkende forhjulstræk. Det vil sige, at en trecylindret benzinmotor med 180 hk i samspil med en elmotor på 82 hk driver bilen via en dobbeltkoblingsgearkasse med syv trin. Gearkassen er udviklet hos Geely i samarbejdet med Volvo, og den ventes præsenteret i andre modeller i løbet af de kommende år. I alt er der 262 hk at gøre godt med, så vognen er også ganske hurtig.

Annonce

Volvo XC40 T5 Twin Engine

Effekt: 180 + 82 = 262 hk totalt

Maks. moment: 265 Nm v. 1500-3000 o/min. + 160 Nm

0-100 km/t.: 7,3 sek.

Rækkevidde på el: 42-46 km WLTP

Pris: Fra 594.980 kr.

Skattemæssig værdi: 489.003 kr.PræstationerneVolvo XC40 Twin Engine yder i alt 262 hk. 180 af disse kommer fra den trecylindrede turbobenziner, der også kaster 265 nm af sig.

Elmotoren bidrager med 160 nm, så XC40 Twin Engine har i alt 325 nm. Det er nok til at sende bilen fra stilstand til 100 km/t. på 7,3 sekunder. Har syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse.

Kun små kompromisser

Idet XC40 er bygget rundt om batteriet, betyder konverteringen til hybrid kun lidt for bilens praktiske egenskaber. Foran må plug-in-kørere undvære bilens ellers indbyggede skraldespand mellem forsæderne, og selve rummet mellem forsæderne er blevet lidt mindre rummeligt for at få plads til batteriet.

I bagageafdelingen har dobbeltbunden måttet lade livet, hvilket betyder, at man ikke har noget sted at gøre af hattehylden, når den afmonteres. Til gengæld må bilen trække hele 1800 kg.

Lydløs og bedre på vejen

Batteriet på 10,7 kWh betyder en mervægt på cirka 250 kg, men det sjove ved vægtforøgelsen er, at det faktisk gavner oplevelsen af bilen. En forhjulstrukket XC40 med trecylindret benzinmotor er en anelse levende og hoppende på vejen, mens plug-in-versionen har mere tyngde i undervognen. En stor del af oplevelsen skyldes formentlig også, at automatgearet er blevet af dobbeltkoblingstypen.

Der er syv trin, og ikke på noget tidspunkt i testkørslen satte gearkassen en fod forkert. Tværtimod er kræfterne lette at dosere, og det ekstra moment fra elmotoren gør, at bilen i de fleste situationer flytter sig ubesværet, uden at der geares ned. Det giver en meget tyst kørsel, hvor benzinmotoren stort set ikke kan høres. Kun ved forceret acceleration snerrer benzinmotoren. Rækkevidden på ren el er mellem 42 og 46 km.

Interiøret er der ikke ændret på, bortset fra at skærmen selvfølgelig indeholder menuer til at overvåge hybriddrift. Foto: Volvo

Nyt system til regenerering

Bilerne, vi prøver, er mere eller mindre håndbyggede eksemplarer, så derfor kan vi ikke sige noget om, hvordan Volvos nye regenereringssystem virker. Vi ved dog, at det betjenes via padles på rattet, men Volvo har fravalgt, at bilen skal have nogen egentlig kør-med-speederen-kun-mode.

El-biler med denne teknologi såsom Nissan Leaf kan køres udelukkende med speeder, der så bremser/regenererer så meget, at den fysiske bremsepedal kun sjældent benyttes.

Filosofien fra Volvo er, at man hellere ser chaufføren benytte den adaptive fartpilot frem for at gamble med afstanden til den forankørende, fordi der kan gå sport i ikke at benytte bilens fysiske bremsepedal.

Produktionen begynder i midten af november, og modellen leveres fra en beskatningspris på 489.003 kr., mens prisen er 594.980 kr., hvis man selv køber bilen. I begge tilfælde er det med Momentum-udstyr.

Til sammenligning koster en XC40 T4 med 190 hk benzinmotor 471.968 kr. i et tilsvarende udstyrsniveau, så merprisen for at køre plug-in er ganske betragtelig.

Avisen var inviteret til Sverige af Volvo.

Ulempen ved plug-in hybriden er, at merprisen er over 100.000 kr. i forhold til en sammenlignelig benzinversion. Foto: Volvo
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Tulipanen ved rådhuset ramt af selvtægt: Fredag fejrer de frivillige skulptur-rensere, at de nu er færdige på rådhuspladsen

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce