Annonce
Nyborg

Den hurtige direktør: Martin Steffensen har modet til at træffe beslutninger i en fart

Selv om det er nogle år siden, direktør Martin Steffensen stillede banecyklen fra sig og stoppede med at køre sprint, er hastigheden stadig et afgørende parameter i Steffca-direktørens liv. Nu handler det imidlertid udelukkende om at omstille virksomheden og gribe de muligheder, der byder sig. Foto: Trine Grauholm
Martin Steffensen er drevet af at gribe de muligheder, der hele tiden viser sig, og få nye idéer op at flyve i en fart. Han er ikke bange for at træffe hurtige beslutninger og lever af at kunne omstille virksomheden konstant. Det har båret frugt de seneste måneder.
Annonce

Nyborg: Banecyklen med det sorte pladehjul og uden bremser hænger på Martin Steffensens kontor. Indtil for to år siden trænede han hver morgen, til han kastede op, og konkurrerede mod de bedste danske baneryttere ved siden af tilværelsen som ejer af Steffca, som han driver sammen med sin bror.

En hård hverdag, der på den positive front kulminerede med DM-bronze i sprint i 2018, men som med modsat fortegn viste sin yderste konsekvens, da han en dag faldt om på virksomhedens badeværelse i forbindelse med et møde. Diagnosen var stress, og derefter fulgte fire måneder, hvor han ikke satte sine ben på familiens livsværk.

I dag ved han, at man ikke kan det hele, og den to-hjulede karriere er sat på standby. Alligevel er det lette transportmiddel og medaljerne et tydeligt vidnesbyrd om Martin Steffensens største styrke som ejer og administrerende direktør: Hastigheden, fleksibiliteten og omstillingsparatheden til at reagere nogle gange nærmest instinktivt og andre gange efter ganske kort overvejelse.

Med en virksomhedshistorik, der inkluderer erfaring fra praktisk talt alle områder – salg, indkøb, produktion, HR og sågar rengøring engang for mange år siden – bærer Martin Steffensen mange års viden med sig om den virksomhed, hans far grundlagde hjemme i garagen, når han peger en retning ud.

- Hvis jeg sådan lidt udansk skal fremhæve, hvad jeg er god til, er det at træffe beslutninger, og jeg er ikke bange for at træffe dem. Det er ikke altid, de er rigtige, men hvis du tager et ur, så er alt mellem klokken 9 og 15 mere eller mindre rigtigt, mens alt derunder er forkert. Engang imellem er det bedre at træffe en beslutning, der ikke er helt gennemtænkt, men hurtig. Den skal bare ligge i den øverste halvdel af urskiven. Så kan vi komme videre, for man kan ikke altid ramme klokken 12, forklarer Martin Steffensen.

Senest under coronakrisen viste han, hvordan Steffca meget hurtigt kan omstille sig til en ny virkelighed, da virksomheden, som er en af Danmarks førende leverandører af pakninger og tekniske isoleringsløsninger, begyndte at fremstille visirer i stedet for at effektuere de hjemsendelser, virksomheden allerede havde varslet. På et tidspunkt var Steffca oppe på at have 17-18 projektmedarbejdere til den del af virksomheden.

- Man skal ikke ryste på hånden, og slet ikke hvis man står med en stor flok medarbejdere, som er lidt nervøse. Så må man sige, at det er det, vi gør. Om vi tjener penge på det? Ja, selvfølgelig. Men det vidste jeg ikke i begyndelsen, for det hele gik så stærkt. Vi anede ikke, hvad markedsprisen på visirer skulle være, men selvfølgelig endte vi med at tjene penge på det, siger Martin Steffensen.


Hvis jeg sådan lidt udansk skal fremhæve, hvad jeg er god til, er det at træffe beslutninger, og jeg er ikke bange for at træffe dem. Det er ikke altid, de er rigtige, men hvis du tager et ur, så er alt mellem klokken 9 og 15 mere eller mindre rigtigt, mens alt derunder er forkert. Engang imellem er det bedre at træffe en beslutning, der ikke er helt gennemtænkt, men hurtig. Den skal bare ligge i den øverste halvdel af urskiven. Så kan vi komme videre, for man kan ikke altid ramme klokken 12.

Martin Steffensen, Steffca


Han tror stadig på, at virksomheden kan lave en jævn forretning på visirområdet. Steffca laver for eksempel visirer til Københavns Lufthavn, og hvor der de første uger skulle mange medarbejdere til at producere 250.000 visirer, kan virksomheden i dag producere en million uden nævneværdig brug af mandetimer. Det skyldes, at Martin Steffensens svigersøn fik idéen til at lave et visir, som ganske enkelt stanses ud.

Annonce

Stagnation er lig med tilbagegang

Eksemplet illustrerer meget godt kernen i Steffca, der ikke er blevet synderligt ramt af coronakrisen, fordi virksomheden spreder sig over flere forskellige brancher som for eksempel vindmøller, offshore, byggeri og vandmålere til landbrugsmaskiner og hele tiden holder udkig efter nye muligheder.

- Vi skal hele tiden gribe de bolde og gå efter de kunder, der er. Vi skal fremad, fremad, fremad. Stagnation er lig med tilbagegang, så det handler hele tiden om vækst, men det skal være vækst, hvor vi selv kan følge med, og kan finansiere det meste undervejs. Et sted mellem 2,5 og 5 procent om året er en fin, organisk vækst at holde sig på. Vi siger ikke nej til kunder, men det er vigtigt, at vi kan følge med. Bundlinjen skal følge med. Vi skal ikke have omsætning bare for at få omsætning. Hvis vi ikke tjener penge på det, vi laver, kan folk lige så godt sidde og drikke kaffe. Vi skal tjene penge for at være her i morgen også, understreger Martin Steffensen.

Han er på mange måder en yderst tilfreds direktør, for i første halvår af 2020 er Steffca vækstet med ikke mindre end 17-18 procent, selv om for eksempel metalbranchen har været hårdt ramt.

- Vi måler meget på, om vi taber eller vinder markedsandele. Om hele markedet så falder, som det gør lige nu, betyder ikke så meget, for det kommer jo op igen, og jeg ved, at vi har vundet markedsandele under coronakrisen, understreger Martin Steffensen.

Annonce

Fjerner gule sedler

En del af forklaringen er Steffcas omstillingsparathed og ikke mindst hastighed. Mellem 25 og 40 procent af de ordrer, der bliver sendt ud om dagen, ligger der ikke om morgenen. De kommer først i løbet af dagen.

- Vi får selvfølgelig lavet nogle ting i udlandet, men vores primære produktion ligger her. Ellers er vi ikke hurtige nok. Hvis der er tre ugers leveringstid, kan folk købe tingene i Italien. Hvis der er 12 ugers leveringstid, kan de købe det i Kina. Det er kriteriet, vi skal konkurrere med, og vi er langt bedre end det. Hvis lokummet brænder et sted, rydder vi en maskine og laver det, der skal laves og sender det med en taxa. For hvis en fabrik står stille, fordi noget skal tætnes, så skal det tætnes nu. Det dur ikke, at der står 50 mand uden at kunne lave noget, pointerer Martin Steffensen.

- Vi lever af at fjerne gule lapper fra vores kunders skærme, så vi skal kunne omstille os hele tiden. Det er vores almindelige filosofi, og det har det været alle de år, vi har eksisteret. Vi skal være hurtige til at reagere hele tiden.

For Martin Steffensen er den hastighed altafgørende. Selv om det kan lyde stressende for en mand, der først gav direktørkasketten fra sig, for derefter at blive ramt af stress og nu igen står i spidsen for familievirksomheden. Han oplever imidlertid det stik modsatte.

Trivialitet dræber hans motivation, og når noget går fra de indledende faser til at være standardopgaver, skal han slippe dem igen og læne sig tilbage for at tænke nyt, selv om det kan synes oplagt at følge alt til dørs, når man kender alle områder af virksomheden helt ned i detaljen.

- For mig er det langt mere stressende at lave slavearbejde. At være en del af en gruppe, der arbejder dynamisk, giver mig i stedet en fed energi, forklarer Martin Steffensen, som også i opbygningen af virksomheden har sikret sig det bedst mulige udgangspunkt for en dynamisk hverdag.

Annonce

Dynamisk beslutningsgang

Steffca blev grundlagt i 1993 af Kurt Steffensen med det formål at levere pakningsløsninger til ovne, kedler og brændeovne til det skandinaviske marked. Da Martin Steffensen efter en måned som maskinarbejder et andet sted, gik på jagt efter et nyt job, bankede han på derhjemme hos forældrene, som dengang stadig drev virksomheden fra privatadressen.

Både han og hans storebror, Mikkel Steffensen, ville gerne ind i virksomheden, og i 2005 flyttede de den til det nuværende domicil, som er blevet udbygget flere gange.

Tre år senere overtog brødrene virksomheden i samme uge, som Steffca købte virksomheden Evi Pak i Esbjerg.

- Vi har ikke nogen aktionærer, vi skal stå til regnskab for eller vise en stor forretningsplan. Vi kan kigge på hinanden, træffe en beslutning, og fem minutter efter, at vi er gået ud af kontoret, er det det, vi gør. Det er meget dynamisk. Selvfølgelig tager vi større beslutninger på bestyrelsesniveau, men bestyrelsen består af min bror og mig og vores far, så selv om vi rent faktisk holder bestyrelsesmøder helt slavisk, sidder jeg et utroligt heldigt sted, fordi jeg har så stor opbakning, siger Martin Steffensen.

Han fik sidste år direktørtjansen tilbage, efter posten siden 2013 havde været besat af Henrik Nissen. I dag befinder Martin Steffensen sig godt i rollen som øverste leder, og han er ikke bange for at blive ramt af stress igen.

- Jeg er et helt andet sted i mit liv i dag. Dengang var jeg ikke klar til at have personaleansvaret, og jeg havde et stort kontrolbehov. I dag er jeg blevet ældre, har fået mere is i maven, og jeg er blevet meget mere loose. Det betyder ikke noget, om medarbejderne går højre eller venstre om bordet, så længe vi når de mål, vi har sat os, siger Martin Steffensen, der også er blevet bedre til at uddelegere opgaver og ansvar.

Da han var direktør første gang, troede han helt klassisk, at han skulle gøre det hele selv.

Annonce

Skal styrke bundlinjen

For Martin Steffensen er drivkraften stadig at sætte nye projekter i gang og få dem til at vokse. Det jævne bliver nemt lidt kedeligt, men omvendt er det ikke nødvendigvis et mål igen at hente gazellepriser, sådan som Steffca fem gange har gjort det. Men mulighederne skal udnyttes, og det kan de ofte i forbindelse med en krise.

- Før finanskrisen var der også enormt travlt, og når man kom til et nyt firma, var der sjældent nogle, der havde tid til at tage imod en forespørgsel. Så kom krisen, og pludselig skulle alle forsøge at realisere nogle besparelser. Det samme sker nu. Indkøberne har tid, og så skal man være der. Hver gang det går ned ad bakke, er der et vindue, siger Martin Steffensen.

Han fokuserer dog også på, at nye muligheder skal være med til at generere et overskud.

- Vores bundlinje skal blive bedre, for den har ikke været stærk nok. Vi skal have flere penge skubbet ned, men vi har været inde i en periode, hvor vi har ansat mange, og det æder bundlinjen i et eller andet omfang. Nu har vi fået bygget nogle systemer op og kan håndtere vækst med den bemanding, vi har. I to-tre år har vi været lidt overbemandet i visse afdelinger og underbemandet i andre. Det har ikke helt matchet arbejdsbyrderne, og det var ikke folk, vi bare kunne flytte. Det er en hårfin balancegang, for ligesom med maskiner skal vi have en smule overkapacitet til de dage, hvor der er rigtigt travlt, men nu er der styr på det. Vores bemanding passer med vores omsætning, og vi kan også tage mere ind, siger Martin Steffensen.

Han har kun været ude at cykeltræne én gang siden bronzemedaljen i 2018. En 140 kilometer lang og regnfuld træningstur, som han næppe kommer til at gøre om foreløbig. For selv om han savner både cyklingen og dens konkurrencer, har han også erkendt, at han ikke kan træne for sjov.

- Jeg kan ikke holde til at cykle på det niveau, og jeg kører for at vinde. Den indstilling kan jeg ikke lukke ned for, når jeg cykler. Men jeg kan sagtens overføre den til virksomheden, forklarer han.

Om Steffca

  • Steffca blev grundlagt i 1993 af Kurt Steffensen, der til at begynde med drev virksomheden hjemmefra. Formålet var at levere pakkeløsninger til ovne, kedler og brændeovne til det skandinaviske marked.
  • Virksomheden har imidlertid udviklet og udvidet produktsortimentet betydeligt og flyttede i 2005 til de nuværende lokaler i Nyborgs industriområde.
  • I dag er Steffca en af Danmarks førende leverandører af pakninger og tekniske isoleringsløsninger og leverer til en række forskellige brancher som blandt andet kemisk procesindustri, fødevareindustrien, kraftværker, varmeværker, rederier, maskinindustri og offshoreindustrien.
  • Martin og Mikkel Steffensen overtog virksomheden i 2008. Mens Martin Steffensen er administrerende direktør, har Mikkel Steffensen ansvaret for markedsføring og eksport.
  • Steffca er fem gange kåret til Gazelle-virksomhed, og virksomheden har i dag 30 medarbejdere.
  • Virksomheden kom ud af det seneste regnskabsår med et overskud på godt 3,5 millioner kroner.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce