Annonce
Nyborg

Tidligere byrådsmedlem: - Den havn skulle aldrig have været bygget

Industrihavnen på Lindholm burde aldrig have været anlagt. Der er simpelthen ikke gods nok på Østfyn til den, mener Knud Theil Nielsen, tidligere byrådsmedlem og tidligere medlem af ADP's bestyrelse. Arkivfoto: Yilmaz Polat.
Det tidligere mangeårige SF-medlem af Nyborg Byråd, Knud Theil, mener at industrihavnen i Nyborg er én stor misforståelse. Der er nemlig slet ikke gods nok på Fyn til store industrihavne.

Nyborg: Industrihavnen på Lindholm burde aldrig have været anlagt. For der er simpelthen ikke brug for den. Der er ikke gods nok på Fyn til al den kaj-kapacitet, der er bygget.

Det provokerende udsagn kommer fra Knud Theil Nielsen, der i en lang række år repræsenterede SF i Nyborg byråd og som deltog med stor energi i de slagsmål om havnene tilbage i 1990'erne, da brobyggerne var ved at forlade den store byggeplads på Lindholm.

- Dengang diskussionen gik om, hvorvidt vi skulle overtage bro-byggepladsen og lave det om til en storhavn, var mit argument, at vi skulle have fat i kullet til Fynsværket og råvarer og papiret fra Dalum Papirfabrik for at omsætning nok på havnen. Der var ikke andre industrivirksomheder på Fyn, der havde en omsætning, som retfærdiggjorde, at vi byggede en stor industrihavn, siger Knud Theil Nielsen.

Annonce

Slider ikke på havnen

Den første lille industrihavn på Lindholm blev anlagt helt tilbage i begyndelsen af 1970'erne, og også den havn var efter Knud Theil Nielsens mening udtryk for en misforståelse:

- Det var virksomhederne Kommunekemi og Tarco, der pressede havnen igennem. Og ingen kan beskylde de to virksomheder for at have slidt ret meget på kajerne gennem tiden, siger Knud Theil.

- Så i forhold til, hvad der er ofret fra kommunens side på industrihavnene i Nyborg, er og bliver det en dårlig forretning.

Knud Theil Nielsen kastede sig ind i det store slagsmål om havnens fremtid, efter Storebæltsbroens åbning. Ind til da havde den private færgeforbindelse over Storebælt, Vognmandsruten, været en guldfugl for havnen, man den stoppede samme dag, som bilbroen åbnede i 1998.

- Og så kollapsede havnens økonomi reelt. Vi skulle finde ud af, hvordan vi kom videre. Jeg hældede mod et lokalt konsortium med blandt andet stevedorevirksomheden Thomas Wang som en vigtig spiller, men flertallet valgte altså at gå med i ADP. Kommunen havde lånt havnen omkring 42 millioner kroner på det tidspunkt, og de penge kom til at indgå som Nyborgs andel i ADP, husker Knud Theil Nielsen.

- Man forestillede sig, at Nyborg kunne overtage noget af tonnagen fra Fredericia, som havde meget travlt dengang. Men det skete aldrig, siger Knud Theil.

- Problemet er grundlæggende, at der ikke er den tonnage på Østfyn, der kan sikre god økonomi i en stor industrihavn. Bortset fra havnen på Avernakke. Hvad den angår, så daværende borgmester Børge Jensen ret dengang, da den havn blev sikret, siger den tidligere SF-byrådspolitiker.

- Situationen er en helt anden i Fredericia, med det bagland af industrivirksomheder, de har trekantområdet.

Roser ADP

Knud Theil Nielsen sad i øvrigt i ADP's bestyrelse i fire år, og han roser de mange initiativer, der er kommet fra havneselskabet.

- Jeg synes, de har prøvet meget, og der har jo også været gode aktiviteter derude blandt andet sten- og grusvirksomheden og Andresen Towers. Ideen med en stor fælles havnevirksomhed er sådan set også god, for man kan jo spare mange penge ved at have fælles ledelse og ved at udnytte de ansattes arbejdskraft fleksibelt, siger Knud Theil Nielsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1944: 25-årig kvinde har kvalt sine to drenge

1994 Politiet i Odense har beslaglagt en større mængde ulovligt knaldfyrværkeri hos en 33-årig odenseansk ungdomsskolelærer. Læreren solgte fyrværkeriet fra sin bil til sine 15-16-årige elever på en af byens knallertskoler. Læreren nåede at sælge 4500 stykker ulovligt knaldfyrværkeri, inden han blev afsløret på skolen af politiets uropatrulje efter anmeldelser. På lærerens privatbolig og i hans bil beslaglagde politiet godt 2500 stykker farligt fyrværkeri, og læreren sigtes nu for at have købt over 7000 stk. fyrværkeri, blandt andet bomber, der var på størrelse med kokosnødder. Da det beslaglagte fyrværkeri er for farligt at have liggende i kælderen på politigården, opbevares det i en civilforsvarsbunker fra krigens tid. 1969 Det hænder, at folk juleaften kommer i tanker om, at de ikke har fået sendt et julekort eller brev til tante Sofie eller bedstefar. Hvad skal man så gøre for at bøde på glemsomheden? For nogle år siden kunne man sende telegrammer hele juleaften og julenat, men det forlyder, at der nu kun modtages livsvigtige telegrammer. - Vi har ikke noget begreb i den forbindelse, der hedder livsvigtigt, siger telegrafbestyrer N.H. Møller, Odense, og det er ikke rigtigt, at der ikke modtages telegrammer juleaften. Ordningen går ud på, at telegrammer, der ikke kan siges at være vigtige, ikke bringes ud, når de indtelefoneres efter kl. 16.30 juleaften eller nytårsaften. I stedet bringes de ud næste morgen kl. 7.00. 1944 På Harnbjerggaard i Humble på Langeland er der tidligt i går morges udspillet et frygteligt familiedrama, idet fodermesterens 25-årige hustru har kvalt sine to drenge på henholdsvis fem og seks år og derefter berøvet sig selv livet. Ved fire-tiden var fodermesteren stået op og gået i stalden for at påbegynde malkningen, som hans kone plejede at være ham behjælpelig med. Da hun imidlertid efter en times forløb ikke var kommet, blev fodermesteren urolig og gik hjem til boligen for at se, om der var tilstødt hustruen noget. Hun ventede sin nedkomst i nær fremtid. I hjemmet fandt fodermesteren de to smådrenge liggende kvalt i deres senge, mens hustruen havde hængt sig i en snor fra dørkarmen.

Odense

Bazar Fyns butikker håber forgæves på redning: Intet tyder på, at bazaren kan fortsætte

Odense

Redningskrans: Rigmand undersøger mulighed for at redde Bazar Fyn

Annonce