Annonce
Musik

Den Fynske Opera: Kønsrollekomik, kærlighedsforviklinger og livskrise sender én hele følelsesregisteret rundt

Den hollandske mezzosopran Francine Vis synger titelpartiet i Rossinis komiske opera, "Askepot". Foto: Skovdal Nordic
Kvinderne sidder på hovedroller, instruktørjob og chefplads på Den Fynske Opera i en år, hvor kønsrollekomik, kærlighedsforviklinger og livskrise sender én hele følelsesregisteret rundt.
Annonce

I morgen ligger Den Fynske Operas frisktrykte sæsonkatalog klar til afhentning ved hovedindgangen på Filosofgangen. Forud er gået hektiske måneders læggen til og trækken fra, for når det bliver tilladt at spille opera igen, er det så også praktisk muligt?

Ida Fogh Kiberg, der er konstitueret kunstnerisk leder af operaen, glæder sig over at være omgivet af medarbejdere, som gør alt for at finde de bedste løsninger og er hurtige til at sadle om, gentænke og genopfinde, når og hvis coronareglerne ændrer sig:

- Det er mit held, for jeg var elendig til matematik i skolen, så jeg har brug nogen, der kan tænke i kvadratmeter og centimeter fra næsetip til næsetip.

Hver gang der er nye udmeldinger fra Christiansborg står Den Fynske Operas personale parat med tommestokkene:

- "Den glade enke", som har premiere 4. september, er en genopsætning fra 2017, hvor publikum på første række nærmest sad med albuerne på scenegulvet, og det går jo ikke længere. Så vi skal tænke kreativt, fortæller Ida Fogh Kiberg.

Anne lægger vægt på køns- og kvinderoller, selvopfattelse, inflationen i forstørrende, formindskende og forskønnende plastikoperationer og stiller spørgsmålet "Hvem vinder ved alt det her?"

Ida Fogh Kiberg, konstitueret kunstnerisk leder af Den Fynske Opera - om instruktøren Anne Barslev

Annonce

Mester i genopsætninger

Der var også brug for at holde hovedet klart og træffe en hurtig beslutning, da instruktøren Daniel Bohr måtte melde afbud til genopsætningen af "Den glade enke", fordi han skal instruere "Oliver" på Det Ny Teater:

- Vi var heldige at få fat i Anne Fugl, som er danmarksmester i genopsætninger. En af hendes seneste opgaver var Peter Langdals "Tosca" på Det Kongelige Teater. Anne har tidligere været instruktørassistent for Daniel Bohr og er fortrolig med hans metode. Det er en stor fordel for hele holdet.

Annonce

Operaen til første date

Sæsonens anden premiere er Rossinis komiske opera, "Askepot", som Den Fynske Opera senest opførte i 2006. 2020-udgaven er blevet til i instruktøren Anne Barslevs krøllede hjerne, og da hun, især fra Slotsoperaen på Valdemars Slot, er kendt for at tænke alt andet end traditionelt, tør Ida Fogh Kiberg godt love et spektakulært og anderledes bud på Askepot-historien:

- Anne lægger vægt på køns- og kvinderoller, selvopfattelse, inflationen i forstørrende, formindskende og forskønnende plastikoperationer og stiller spørgsmålet "Hvem vinder ved alt det her?". Det er bestemt ikke et dovent hold, hun omgiver sig med, så der bliver arbejdet seriøst helt ned i detaljen med scenografi, kostumer og små finurligheder.

Ida Fogh Kiberg understreger, at der ikke er meget Disney over Rossinis "Askepot", så børnevenlig er den ikke:

- Men det er en forestilling fuld af humor og med et fængende budskab, så for de ældste skoleklasser vil "Askepot" være en fin første date med operaens verden.

Den Fynske Opera sæson 2020-21 i kort form

"Den glade enke"
Operette af Franz Lehár. Instruktion: Daniel Bohr/Anne Fugl. Musikalsk ledelse: Jacob Beck.
Medvirkende: Mette-Maria Øyen, Thomas Storm, Kiki Brandt, Mathias Hedegaard og Jesper Buhl m.fl.
Varer 1 time og 45 minutter.
Premiere 4. september, sidste spilledato 16. september.

"Askepot"
Komisk opera af Gioacchino Rossini. Instruktion: Anne Barslev. Musikalsk ledelse: Peter Møllerhøj.
Medvirkende: Francine Vis, Mathias Hedegaard, Thomas Storm, Jesper Brun, Mette-Maria Øyen og Emma Oemann.
Varer 1 time og 45 minutter.
Premiere 30. oktober, sidste spilledato 14. november.

"La Voix Humaine"
Opera for én sanger af Francis Poulenc.
Instruktion: Freja Friberg Lyme. Musikalsk ledelse: James Sherlock.
Medvirkende: Anna Carina Sundstedt.
Varer 45 minutter.
Premiere 12. marts, sidste spilledag 20. marts.

"Orfeo"
Opera af Claudio Monteverdi. Instruktion: Selma Mongelard. Musikalsk arrangement & ensemble: We Like We.
Medvirkende: Fem unge sangtalenter - annonceres senere.
Varer 90 minutter.
Co-produktion med Kind of Opera.
Premiere 23. april, sidste spilledato 25. april.

Øvrige arrangementer
Fællessang i operaen, den anden torsdag i hver måned.
"Det største & det mindste", en børneopera.
Operacaféer.

Annonce

Telefonmonolog

Humor og komik er der mindre af i "La Voix Humaine", som er en monolog for en kvindelig sanger:

- Det er et monodrama, som undersøger, hvad der sker inde i hovedet på én kvinde, som man følger gennem en 45 minutter lang telefonsamtale. Operaen tager en situation, de fleste af os har oplevet, og lader os følge kvinden rundt i hele følelsesregisteret.

Musikken, som Francis Poulenc komponerede sidst i 1950’erne, lægger Ida Fogh Kiberg gerne et godt ord ind for:

- Selv om musikken er moderne, lyder den ikke, som om Poulenc har kastet en terning og så skrevet de noder ned, som terningen viste. Det er musik med et moderne tvist og mange skævheder, men også med variation og strejf af harmoni.

Mette-Maria Øyen har endnu en gang hovedrollen som Hanna Glawari i Léhar-operetten "Den glade enke". Foto: Skovdal Nordic
Annonce

Skub til unge sangere

"La Voix Humaine" bliver instrueret af Freja Friberg Lyme, mens sæsonens fjerde kvindelige instruktør, Selma Mongelard, står i spidsen for en Monteverdis "Orfeus", som er en co-produktion med det unge operakompagni, Kind of Opera:

- Sangerne bliver fundet ved en audition senere på året. Den proces ser jeg frem til, for en af Den Fynske Operas væsentligste opgaver er at give unge sangere et skub fremad, så de får en perfekt tekstudtale og bliver fortrolige med at optræde i et professionelt cast. Vi skal groft sagt gøre dem klar til også at kunne stå på scener større end vores, siger Ida Fogh Kiberg.

Da hun blev konstitueret kunstnerisk leder af Den Fynske Opera, var repertoiret lagt, så hendes aftryk finder man ikke i det trykte program. Men hun satser på at lade overraskelser poppe op i løbet af sæsonen:

- Selv om vi har programsat fire store produktioner, er der stadig lidt plads i kalenderen og i huset, så jeg vil gerne invitere endnu flere gæster, både kunstnere og publikum, indenfor. Idéer har jeg masser af, så min store udfordring bliver at sortere i dem.

Sopranen Anna Carina Sundstedt synger 45 minutter lange operamonolog, "La Voix Humaine". Foto: Michael Bennati Schou
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce