Annonce
Kerteminde

Demonstration ved Fjord&Bælt: Jobskabelse for havbiologer

Der var ikke mødt så mange op til demonstration foran Fjord&Bælt lørdag formiddag. Til gengæld gik de få fremmødte helhjertet op i at dele brochurer ud og tale for frisættelse af de tilfangetagne marsvin. Foto: Helle Nordström
Et par håndfulde demonstranter med sympati for "De vilde delfiner" stod lørdag formiddag med brochurer og banner foran Fjord &Bælt. De gav ikke meget for centrets forskning.

Kerteminde: At Fjord&Bælt holder marsvin i fangenskab er en kendsgerning, ingen bestrider. Men hvor forskerne i centret mener, at de gør det til gavn for marsvinene som helhed, så gav demonstranterne, der var samlet foran centret lørdag formiddag, ikke meget for den forskning.

- Bare sejl et lille stykke ud, så er der masser af marsvin at kigge på i deres naturlige omgivelser. Det, de laver her, det er jobskabelse for havbiologer. Jeg tror overhovedet ikke på den forskning, der foregår derinde, sagde Nils Høj, der som en af et par håndfulde var mødt om for at deltage i demonstrationen.

Annonce

Ligger i vejen for havneudvikling

- Centret ligger i øvrigt også som hindring af en god udvikling på havnen. Lige på den plads kunne der ligge et fantastisk bibliotek/turistbureau med en tilhørende lille café. Og så kunne der etableres en jollehavn foran. Jeg forstår simpelthen ikke, at politikerne bare år efter år rent pr. automatik fyrer fire-fem millioner skattekroner afsted til centret, samtidig med at man sparer på alt andet, indvendte Nils Høj.

Det var foreningen "De vilde delfiner", der havde arrangeret demonstrationen i Kerteminde som led i er verdensomspændende aktion: Tøm tankene. I spidsen for demonstrationen stod lokalt Mikkel Ernst Nielsen, der er miljøforkæmper af hele sit hjerte. Han arrangerede tidligere på året en lokalversion af miljødemonstrationen "Fridays for future".

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce