Annonce
Middelfart

Minister og borgmestre er enige: Tredje Lillebæltsbro står ikke forrest i køen til milliardinvesteringer

Trængsel på Lillebæltsbroen udløser behov for en ekstra forbindelse over Lillebælt. Selv om investeringen i milliardklassen vil ligge ud i fremtiden, er det vigtigt at der snarest sættes gang i en forundersøgelse, der skal vise, hvor, hvordan og hvorfor forbindelsen skal være en mulighed på politikernes investeringshylde. Foto: Mads Dalegaard
En forundersøgelse af en tredje forbindelse over Lillebælt skal gennemføres snarest, så et projekt kan blive konkretiseret og udgøre en af varerne på de hylder, landspolitikerne har at vælge imellem, når der skal bruges milliarder på infrastruktur. Det står klart efter debat om pres på trafikken på den jubilerende bro.
Annonce

Lillebælt: Borgmestrene på begge sider af Lillebælt skal blive enige om, hvilken forbindelse de ønsker på tværs af Lillebælt. Det er helt afgørende for, om Folketinget vil kigge på det varenummer, der hedder en ny Lillebæltsforbindelse på hylden over infrastruktur-projekter.

Det budskab kunne borgmestrene Jacob Bjerregaard og Johannes Lundsfryd tage med sig hjem fra en times debat om en fremtidig ekstra forbindelse over Lillebælt. Debatten var arrangeret af Fredericia Dagblad og Fyens Stiftstidende i Middelfart og blev gennemført virtuelt af hensyn til corona-risikoen.

Om der skal etableres en parallelforbindelse med Den Nye Lillebæltsbro eller en tunnelløsning, er de to borgmestre indstillet på at skyde til hjørne i første omgang. Behovet for forbindelsen er de helt enige om.


Tidligere trafikminister Helge Mortensen sagde altid, at politikerne skulle have nogle varer at vælge mellem på hylderne.

Michael Svane, transportdirektør i Dansk Industri


Derfor står en forundersøgelse af behov og muligheder højt på begge politikeres dagsorden.

- Jeg ved, at en ny Lillebæltforbindelse ikke står højt på landspolitikernes dagsorden, og derfor er det helt afgørende, at vi får lavet en forundersøgelse, der kan understrege behovet for en løsning, der binder øst og vest sammen. Det skal være en løsning, hvor vi i høj grad også tænker i klimapolitik og grøn transport, påpegede Jacob Bjerregaard.

Annonce

Hurtigt i gang

Forundersøgelsen skal sættes i gang snarest, er politikerne enige om.

- Det tager mange år at få bygget en ny forbindelse, så vi er nødt til at komme i gang nu. Vi skal have undersøgt, om der kan lægges et ekstra jernbanespor på en ny forbindelse, så man måske kan undvære Vejlefjord-forbindelsen. Løsningerne spiller sammen, sagde Johannes Lundsfryd.

Trafikminister Benny Engelbrecht kunne bekræfte, at en ny Lillebæltforbindelse står et godt stykke nede på Folketingets prioriteringsliste.

- Det vigtigste lige nu er at sikre infrastrukturen i baglandet til Lillebælt. Vi knokler på med ekstra spor på motorvejen syd om Odense. Vi skal have udbygget E-45 både ved Kolding og langs den østjyske motorvej. Det står højere på vores liste end blandt andet en Hærvejsmotorvej, understregede Benny Engelbrecht.

Transportdirektør i Dansk Industri Michael Svane var enig i, at infrastrukturen i baglandet presser mest på, men gjorde samtidigt klart, at man i Fredericia og Middelfart skal være klar med en plan.

- Jeg har arbejdet sammen med 19 forskellige trafikministre og blandt dem Helge Mortensen. Han gjorde klart, at det altid var vigtigt, at politikerne havde noget på hylderne, de kunne vælge imellem. Der tager flere år at få lavet et grydeklart projekt, så det er vigtigt at komme i gang, lød hans råd.

Annonce

Tunnelstøbning ved Femern

Og flere løsninger kan komme i spil. Det kunne blive en bro, men også en tunnel, som Jacob Bjerregaard ikke har lagt skjul på, at han vil foretrække.

Benny Engelbrecht ville ikke afvise den mulighed.

- Der bliver støbt tunnelelementer til Femern-broen, og det kunne man måske udnytte til et eventuelt tunnelbyggeri ved Lillebælt, sagde han.

Det ville i så fald kunne fjerne en væsentlig udfordring ved en ny forbindelse, som der blev gjort opmærksom på fra flere læsere undervejs i debatten - nemlig støj.

Blandt øvrige spørgsmål var, om netop Femern-forbindelsen ikke vil aflaste Lillebæltsforbindelsen, så behovet for mere bro eller tunnel ikke er relevant.

- Nej, det kommer ikke til at ændre stort for den øst-vestlige vejforbindelse. Der vil være godstransport på togvogne fra Sverige og Norge, som vil gå den vej og dermed aflaste togforbindelsen øst-vest, men undersøgelser viser, at det ikke vil gælde lastbilstrafikken, sagde Michael Svane.

Både Jacob Bjerregaard og Johannes Lundsfryd slog fast, at de vil slås for at sikre, at det store transportkryds i Danmark fortsat vil være placeret i Trekantområdet. Det bakkede Michael Svane op om.

- De store investeringer, der er i gang i Fredericia omkring løsninger, sikrer, at man flytter transport fra lastbiler til tog og skib, og er med til at understøtte, at transportpolitik er meget andet end blot veje og infrastruktur. Det handler i høj grad også om at have et klimaperspektiv tænkt ind og gør det let at flytte gods fra asfalt til skinner og blå motorveje, sagde han med fuld opbakning fra resten af panelet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Lokal entrepenør klagede over giftigt pcb: Nu har Arbejdstilsynet været i Kerteminde

Annonce