Annonce
Erhverv

Debattør om Rema i Rudkøbing: Kommunens analyse af detailhandel er uaktuel - nethandel vil vinde frem

Eigik Jacobsen
Annonce

Debat: Når man som jeg, der er ”deltidslangelænder,” prøver at følge med i debatten om etablering af en Rema 1000 forretning i Rudkøbing, virker det lidt, som om det ikke så meget handler om placeringen af forretningen, men måske i virkeligheden mere, om ”det nye” overhovedet er ønskeligt…

Om Rema 1000 bliver placeret på den grimme gamle gasværksgrund eller i GERA-komplekset på Nørrebro eller et helt andet sted, det er vel først og fremmest et spørgsmål om trafikal fremkommelighed og parkeringsmuligheder. Den førstnævnte placering ville desuden fjerne en skamplet på byen.

Handelsstandsforeningen i almindelighed og de fire eksisterende supermarkeder i særdeleshed er (naturligvis!) bekymret for en ny ”spiller” på markedet. Specielt Fakta synes at være den mest ”udsatte” forretning, hvis Rema 1000 kommer til byen.


Detailhandlen i de mange mindre udvalgsvareforretninger - også kaldet specialbutikker - vil i al evighed være ramt af den ”tsunami”, der hedder nethandel.


Desuden henviser handelsstandsforeningen til en COVI-analyse, som kommunen fik udarbejdet for længe siden, og som konkluderede, at handel uden for bymidten kan trække kunder væk fra de øvrige butikker. Men den analyse er fra, før verden gik af lave.

Vi kommer ikke tilbage til tiden før corona. De ”go’e” gamle dage med trængsel af købelystne kunder i Østergade og de små gader i Rudkøbing kommer aldrig mere tilbage. Bymidten er allerede præget af den uundgåelige udvikling med tomme butikslokaler, og coronakrisen vil kun sætte yderligere turbo på denne udvikling.

Detailhandlen i de mange mindre udvalgsvareforretninger - også kaldet specialbutikker - vil i al evighed være ramt af den ”tsunami”, der hedder nethandel.

Eksperter anslår, at 40-50 pcocent af al udvalgsvarehandel vil være netbaseret i løbet af den nærmeste fremtid. Og andelen vil kun stige år efter år. Og kunderne vender ikke tilbage til den fysiske butik bagefter.

Detailhandlen vil derfor ikke alene kunne skabe attraktivitet i Rudkøbings bymidte. Der skal mere til. Mere kultur og flere events, barer og restaurationer (specielt i turistsæsonen) vil være nødvendige for at skabe et attraktivt miljø i fremtidens bymidte.

Den endelige placering af den (måske) kommende Rema 1000 forretning vil ikke ændre på dette billede.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Coronavirus

Live: Pfizer kan ikke levere - Danmark får 100.000 færre doser i første kvartal

Middelfart For abonnenter

Brenderups borgere tog sagen i egen hånd og lavede deres egen solcellepark: Her er fire ting, der fik projektet til at lykkes

Odense

Afdelingschef erkender fejl i motorbane-sag: - Vi har ikke været skarpe nok

Annonce