Annonce
Læserbrev

Debat: Venstre har også tidligere angrebet kommunalt ansatte

Læserbrev: Hr. formand for Venstre på Ærø Lennart Mogensen

Tak for din belæring og opmærksomhed til mit indlæg om embedsmandssvigt over for kommunalbestyrelsen onsdag den 15. Januar i år. Jeg håber, du fik fat i pointen og også opfattede, at jeg ikke gik efter manden men efter bolden, da jeg redegjorde for et hændelsesforløb, som vi flere gange har været udsat for, når der skal fremkomme indstillinger, beregninger og oplæg fra færgerederiet. De kommer altid i sidste øjeblik, og er ikke et produkt af det kodeks, vi vedtog på vores seminar den 22. jan. 2018:

Punkt B. 1: "God sagsfremstilling"

  • "Hvorved forstås: Gedigne objektive sagsfremstillinger, der klæder politikerne godt på ved at anvise muligheder og alternativer og beskrive konsekvenser."
  • "Høj faglighed formidlet i et fremkommelig og let forståeligt sprog.”

Punkt B. 2: "Kommunikation og information"

  • "Hvorved forstås et højt og rettidigt informationsniveau, om både ”need to" og "nice to" know."
  • "Tilgængelighed og åbenhed i forhold til den enkelte politiker, udvalgene og den samlede kommunalbestyrelse."
  • "Loyalitet i formidlingen til og fra det politiske system."

Min tiltaleform er tidligere benyttet uden at nogen fandt anledning til en gennemgribende storvask fra Venstres side. Jeg citerer Fyns Amts Avis fra 3. juni 2009: "Jeg har aldrig tidligere i min lange havnekarriere været ude for, at en kommunalbestyrelse på et åbent, offentligt møde har behandlet personalesager, der ikke var på dagsordenen, og hvor de berørte ansatte ikke har haft lejlighed til at kommentere sagen og til at forklare sig, siger en fortørnet Torben Frederiksen."

Og hvem kom med de angreb? Kommunalbestyrelsesmedlem Jens Groth-Lauritsen (V). Sagde Venstre nogen sinde undskyld eller ændrede ved aftalte kodeks i kommunalbestyrelsen af den grund?

Hvis du mener, at det er den form, jeg har benyttet, er jeg helt rolig, for den er jo godkendt af Venstre.

Annonce
Jens Weiss, løsgænger, tidligere socialdemokrat, i kommunalbestyrelsen på Ærø. Arkivfoto: Katrine Becher Damkjær
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Hundeejer: Barfoed-skilte er idioti

Læserbrev

Trafik. Venstre ved man, hvor man har?

Synspunkt: For nylig havde Venstre følgende indlæg på Facebook med ledsagende grafik: ”Venstre stod inden valget i spidsen for en stor investeringsplan, som skulle sikre investeringer i en lang række vigtige vejprojekter. Den plan har Socialdemokratiet revet i stykker. Og dermed har Socialdemokratiet sat de vigtige vejprojekter i stå. Det gælder fx. en udvidelse af E20 syd om Odense. Imens holder bilisterne i Region Syddanmark i kø.” Ud over at det er en meget primitiv måde at fortælle tingene på, er det faktuelt forkert. Venstre har haft mange år som regeringsparti, hvor partiet kunne have sørget for udvidelsen af E20 hen over Fyn i al almindelighed og stykket syd om Odense i særdeleshed, men det er som bekendt ikke sket. Ifølge de nuværende aftaler er der afsat midler til at færdiggøre E20 mellem Odense vest og Aarup, herefter følger stykket mellem Aarup og Nørre Aaby. Først når disse to strækninger er udbygget, vil man efter planen tage hul på stykket mellem Svendborg-motorvejen og Odense vest. Sidstnævnte strækning er den, som Venstre nævner på Facebook. Den vil tidligst stå færdigt i 2027 ifølge Vejdirektoratets planer, altså om syv, skriver syv år. Og hvis den ikke kommer med i regeringens kommende infrastrukturplan, som skal binde landet bedre sammen og tilgodese både vejtrafikken og den kollektive trafik, så har det længere udsigter end syv år. Så man kan kun opfordre Venstre til at få forhandlet en ordentlig aftale i hus inden da. Når bilerne holder i kø, er det fordi, der er sket et uheld. Uheld sker, når man kører for hurtigt og for tæt på de forankørende. Som hyppig bruger af E20 fra Odense og over Lillebælt er det mit indtryk, at stykket mellem Nørre Aaby og Aarup er det sværest fremkommelige. I teorien må man køre 130 km/time i personbil, men kommer man fra Jylland klumper trafikken sig sammen, når der kun er to spor. Mange bilister kører alt for stærkt efter forholdene og holder ikke afstand. Det resulterer i ”elastik-kørsel”, farlige opbremsninger og færdselsuheld. Ved almindelig trafiktæthed kommer man faktisk hurtigere frem fra Aarup og østpå, hvor der p.t. er en generel øvre grænse på 80 km/time for alle køretøjer, resulterende i en glidende afvikling af trafikken. Men Venstre ved man, hvor man har. Deres protegeer, erhvervsrådene og erhvervschaufførerne, er rasende over ”spildtiden” i trafikken. Mange personbiler kører for stærkt efter forholdene og forårsager ulykker. Det resulterer i, at så ”holder bilisterne i Region Syddanmark i kø”. Det sker også med lastbiler, som kun må køre 80 km/time på motorvej. Den grænse er der meget få chauffører, der overholder. Og når ulykken sker, med én eller flere lastbiler involveret, går trafikken helt i stå, og så ”holder bilisterne i Region Syddanmark for alvor i kø”. I laaang tid. For at få en mere glidende afvikling af trafikken på E20 syd om Odense foreslås hastigheden på strækningen nedsat til 80 km/time for alle køretøjer. Det vil som sidegevinst give mindre skader ved trafikuheld, mindre belastning af sygehusvæsenet, mindre støj samt mindre udslip af CO2, NOx og partikler fra såvel person- som lastbiler. Vi savner politikere, der vil forhandle sig frem til landets bedste i stedet for at klage over, at deres plan ikke blev til noget. Politikere, der tør stå frem og sige, at det ikke er en menneskeret at ”tonse” af sted med for høj hastighed og med for kort afstand til de forankørende. Og vi savner bilister, der viser mere hensyn i trafikken.

Fyn

Vildt uheld på E20: Tidligst om en måned har politiet et svar

Annonce