Annonce
Debat

Debat: Udsatte unge skal hjælpes bedre ind på arbejdsmarkedet

I erhvervslivet er der stadig udfordringer med at rekruttere den fornødne arbejdskraft, og samtidig er et stort antal unge på offentlig forsørgelse. Op imod 70.000 af de 15-29-årige har hverken gennemført en ungdomsuddannelse, er i gang med en fuldtidsuddannelse eller i arbejde. Dette problem bør erhvervsliv, politikere og uddannelsesinstitutioner forsøge at få løst. Det skylder vi både de unge og samfundet som helhed.

Det er et politisk mål, at mindst 90 procent af de 25-årige har gennemført en uddannelse. Men der er ikke kun mangel på folk med en faglig eller videregående uddannelse. Der er også brug for ufaglært arbejdskraft.

Plastindustrien er en af de brancher, der mangler hænder. Og det gælder over hele landet, om end problemet er størst i yderområderne, blandt andet i Syd- og Sønderjylland. Virksomhederne skal kæmpe indbyrdes om de potentielle medarbejdere, og der mangler både ingeniører, faglærte og ufaglærte.

Inden for plastbranchen oplever man på mange virksomheder, at flere af de unge, der gerne vil have job som ufaglært, ikke har de nødvendige fagspecifikke og personlige kvalifikationer. Mange unge har brug for et løft, før de kan træde ind på arbejdsmarkedet.

Dette løft kan en del af de unge få gennem TAMU (Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser). TAMU er en joborienteret, praktisk tilrettelagt uddannelse for 18-30-årige, hvis liv er præget af sociale problemer så som misbrug og dårlige opvækstvilkår. Desværre er der vedvarende venteliste til TAMU. Derfor kan TAMU ikke umiddelbart optage alle de unge, som uddannelsen er relevant for.

I industrien er der gode erfaringer med at ansætte unge, der har gennemført et TAMU-forløb. Nogle af dem udvikler sig via sidemandsoplæring til dygtige og loyale medarbejdere. En stor del af de ufaglærte bliver på virksomhederne i mange år, og nogle af dem går på AMU-kurser og ender med at gennemføre en egentlig faglig uddannelse.

Vi kan som samfund ikke være bekendt at parkere 70.000 mennesker på ”stand by”, og der er derfor brug for de løsninger, som eksempelvis TAMU leverer i samarbejde med danske virksomheder.

Annonce
Thomas Drustrup
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Dagen i dag: Det var mit livs sværeste skilsmisse, fortæller Helle Virkner

1994 Det var mit livs sværeste skilsmisse, bekender Helle Virkner langt henne i sin meget langstrakte erindringsbog ”Hils fra mig og kongen”, der udkommer i dag. Talen er om opbruddet i 1973 fra ægteskabet med Jens Otto Krag. Der havde været for mange kvinder i hans liv sammen med hende. Beviserne forelå. Han bekræftede dem selv, samtidig med at han holdt fast ved, at hun stadig var hans elskede Helle, genstanden for de varmeste kærlighedserklæringer i gengivne breve. Disse private ytringer til indehaveren af vekslende kælenavne er trykt med fremhævet skrift. Det gælder også digte, han skrev til sin Helle: ” ..thi dagens glæde skal kappes med længslen efter næste nats lidenskabelige hvile”. 1969 Samtidig med, at flere jyske byer undersøger mulighederne for flyforbindelse til Hamborg, foregår der for tiden en række undersøgelser om flyvning mellem Odense og Aalborg. Tanken om en flyrute mellem Odense og Aalborg er ikke af ny dato. Den har været drøftet adskillige gange, og hovedårsagen til, at spørgsmålet er rejst, er Statsbanernes stædige vægring ved at lade de to hurtigste lyntog i forbindelsen til og fra Aalborg, ”Limfjorden” og ”Nordjyden”, standse i Odense. Flere fynske industrivirksomheder har forhandlet med flyselskabet Bel Air i Odense om muligheden for at få etableret en fast rute til Aalborg, og selskabet har ansøgt om tilladelse til flyruten med foreløbig tre ugentlige dobbeltture. 1944 Generaldirektoratet for statsbanerne meddeler, at der indtil videre kun bliver sejlet to daglige færgeture over Storebælt i hver retning. Det betyder, at der kun vil være to togforbindelser fra Odense til Sjælland kl. 6.10 og kl. 11.50. Under hensyn til indskrænkelserne i tog- og færgedriften henstiller generaldirektoratet meget indtrængende til befolkningen om kun at foretage de allernødvendigste rejser mellem landsdelene. Forbindelserne mellem Odense og Jylland bliver indtil videre uændrede. Men indskrænkelserne i færgedriften vil formentlig betyde, at adskillige rejsende fra Jylland mod København vil foretrække at overnatte i Odense og rejse videre med det tidlige morgentog.

Annonce