x
Annonce
Debat

Debat: Tomhedens pædagogik - 21st century skills og uddannelsesindustrien

Garvede medarbejdere i diverse brancher udvikler nok med tiden en vis antipati mod bestemte ord og vendinger, som virker forløjede i forhold til arbejdets egentlige formål.

Selv har jeg efter en lille menneskealder i undervisningsbranchen udviklet en betydelig antipati mod ord som ”læring” og ”kompetencer”, oftest i flertal. Ordene repræsenterer for mig en form for tomhedens pædagogik, som står i modsætning til de ægte værdier: faglighed og dannelse.

For tiden tales der om kompetencer i forbindelse med det engelske ord ”skills” (’færdigheder’). Jeg er faldet over et dokument på studentum.dk, som taler om ”21st century skills som fremtidens kompetencer”. Der opregnes 12 specifikke ”skills”, f.eks. kreativitet, fleksibilitet og produktivitet. Disse skills kan puttes ind i en af tre hovedkategorier: ”læringskompetencer, læsekompetencer og livskompetencer”.

Intet sted i teksten nævnes værdien af faglig viden, for ”i dag er den eneste konsistens, at der findes forandring.”

Så kan det jo ikke betale sig at tilegne sig ”paratviden”, som da også er et skældsord for mange aktører i det uddannelsespolitiske kredsløb. For mig at se er den skematiske tænkning i skills og kompetencer et udtryk for en naiv banalisering af unge menneskers dannelsesproces.

Jeg blev lidt nysgerrig efter, hvem der egentlig står bag studentum.dk, hvor jeg fandt det omtalte dokument – samt et graverende antal sproglige fejl (det kommer sig tilsyneladende ikke så nøje med stavekompetencen). Det viste sig umuligt at finde et konkret menneske på studentum.dk’s hjemmeside.

Det fremgår, at ”Studentum.dk udgør den danske del af Educations Media Group. EMG er markedsførende for education search på globalt plan og driver målgruppeorienterede søgemaskiner.” Javel så.

Af og til taler jeg – halvt i spøg – om uddannelsesindustrien. Her forekommer det at være blodig alvor.

Mikael Busch
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Link til de nyeste corona-tal

Leder For abonnenter

Det er okay at være ufuldkommen - det er Mette Frederiksen også

Vi fejrer som bekendt påske, fordi Jesus, Guds søn, i disse dage for næsten 2000 år siden blev korsfæstet, døde, blev begravet - og på tredjedagen genopstod fra de døde. Påskedagene er derfor en fortælling om lidelse, smerte og død - og samtidig om det ufattelige, det guddommelige, det ophøjede. Påsken er imidlertid også ramme om noget såre menneskeligt, velkendt og jordnært; om disciplenes dårskab og svigefuldhed, deres misgreb og fejltrin, deres løgne, deres ufuldkommenhed. For Jesu disciple var fejlbarlige mennesker som os andre. De var kyniske og selviske, frygtsomme og troløse; de fornægtede ham, de stak af i rædsel, de tvivlede. Selv Jesus viste sig som et menneske, da angsten og afmagten og smerterne overmandede ham: "Min gud, min gud, hvorfor har du forladt mig", råbte han, da han hang på sit kors. På den måde binder påskedagene det guddommelige og det såre menneskelige sammen. De menneskelige svagheder, som du og jeg rummer, rummede Jesus og hans disciple også. Det, som du og jeg ikke magter, magtede Jesus og hans disciple heller ikke. For frygten er svær at bære, lidelsen er svær at bære, døden er svær at bære. Ikke mindst i disse tider. Påsken er tillige forræderiets tid. Om lidt forråder Judas sin kammerat. I den nattemørke Getsemane Have vil Judas gå hen til Jesus og kysse ham, give ham et judaskys, så de romerske legionærer kan anholde Guds søn og siden torturere og dræbe ham. De færreste af os har sendt et andet menneske i døden, men de fleste af os har ikke desto mindre svigtet et menneske, svigtet en tillid, snydt på vægten – og derfor kan fortællingen om Judas’ forræderi være genkendelig for mange af os. På søndag sker der noget ufatteligt: Jesus sætter sig ud over døden, genopstår fra de døde og bliver på den måde guddommelig. Inden da viser han og hans disciple sig som lige så ufuldkomne mennesker som alle os andre, statsminister Mette Frederiksen inklusive. Det giver en særlig ro for alle, uanset om man tror eller ej: At selv den, der er guddommelig, kan være ufuldkommen. Ligesom os andre.

Danmark

Live: Nyt pressemøde om kontrolleret genåbning af Danmark - følg med direkte her

Nyborg

Ingen voldspil i år: Cyrano udsættes

Annonce