Annonce
Debat

Debat: Tabuerne omkring barnebrude

Annonce

Læserbrev: Nazim Gurkan, byrådsmedlem i S, melder ud 8.7 i FS, at han er imod barnebrude, religiøse vielser i de muslimske kredse. Og at hans egen egen datter aldrig vil komme i denne situation. Nazim skriver også om social kontrol og friheden til at vælge sin ægtefælle og kæreste.

Redaktionen havde givet god plads til indlægget, og der kunne Nazim have fortalt os om friheden til at vælge egen ægtefælle også betyder, at hans egen datter er velkommen til at gifte sig med f.eks. en jøde eller kristen mand. Eller at det gælder for pigerne generelt, at de har lov til sex med deres kæreste før ægteskabet. At han også går ind for friheden til, at to af samme køn gifter sig med hinanden.

Det er en kendt sag, at islam er en lovreligion, hvor Taggiya, der betyder ”tale med to tunger”, er lovligt i visse situationer. Dette vil jeg ikke beskylde Nazim for, men det fremgår ikke af indlægget, hvad han reelt mener, social kontrol dækker over, der hører med til forståelsen. Men hvor det fremgår tydeligt, at han føler sig alene i sagen, til trods der er indtil flere i hans eget parti, Socialdemokratiet i Odense byråd, han deler religion og kultur med. Dem kunne Nazim godt have taget med som medunderskrivere af indlægget - hvis de da er enige med ham.

Men tak til Nazim Gurkan for at åbne debatten, bryde tabuerne om barnebrude, frygt, genopdragelsesrejser, æresdrab og ikke mindst sladrekulturen, hvor kvinderne selv er kvinder værst. Nævnte emner, der hænger sammen med det at blive brud i muslimske kulturer, og hvor opdragelsen af pigebørnene allerede sker fra de er små piger.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Påvirket fynbo fik taget bilen

Annonce