Annonce
Sydfyn

Debat: Svendborg som hovedstaden på Cykelfyn

Marianne Kildebjerg fra Cyklistforbundet Lokalafdeling Svendborg. Foto: Katrine Becher Damkjær
Annonce

Det er efterhånden veldokumenteret, at cyklisme indeholder store potentialer indenfor sundhed, trivsel, samfundsøkonomi, klima og bæredygtighed, grøn turisme, naturoplevelser etc. Man kan tale om cyklisme som samfundets sweitzerkniv, da det har svaret på mange af vores udfordringer.

I Vejle, Århus, Odense, København m.fl. har man for længst set potentialerne, og her ser man de flotte resultater af mange års målrettede prioriteringer for at flytte fra sæde til saddel.

I Svendborg Kommune er der masser af plads til forbedringer af vilkårene for cyklister. Vi sakker agterud i forhold til den udvikling der efterspørges.

El-cyklen har markant øget den realistiske radius for cykelpendling, og der er behov for at tænke i sammenhængende stiforløb, der gør det attraktivt at vælge cyklen. Tryghed, sikkerhed og fremkommelighed på hele strækningen er vigtige parametre, når såvel børn som voksne skal flyttes fra sæde til saddel.

Forbindelsen mellem Ollerup og Svendborg ved Hvidkilde er det helt groteske eksempel på en manglende tryg stiforbindelse. Her i ingenmandsland mellem statens og kommunens ansvar har vi nu ventet i mere end 30 år på en løsning.

Der kan peges på masser af lokaliteter i vores kommune, som kalder på mere cykelvenlighed.

I byrådets budgetforlig for 2021 er der afsat ekstra tre millioner kroner over de næste tre år. Det er et lille skridt i den rigtige retning, men i det store perspektiv er det uambitiøst. Hvor blev ambitionen fra 2012 af – om at gøre Svendborg til årets cykelby?

Kære byråd. Få nu løftet visionerne for Svendborg som Cykelbyen på Cykeløen!

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Vi finder os ikke i sexchikane

Annonce