Annonce
Debat

Debat: Svendborg misrøgter kulturhistorisk arv og turistattraktion

Læserbrev: I 1993 fandt arkæologer ved Gudme spor af et større bygningsværk fra perioden 200-400 år e.Kr. Det viste sig at have været en 50 meter lang og 9,5 meter bred hal. Sammenholdt med fund i området, efter op mod et halvt hundrede mindre huse fra samme tid, var der ingen tvivl om, at hallen havde været den lokale høvdings sæde, og den blev derfor benævnt Gudmekongens Hal. Rige guld-, sølv- og bronzefund i området og ned til kysten ved Lundeborg viste samtidig, at stedet i den pågældende periode var et enestående handelscenter for kontakt mellem Norden og Romerriget og det senere Frankerrige.

Der blev ved fundet rejst et tårn, fra hvis øverste, overdækkede platform besøgende havde et fint overblik over den i lavt græs foranstaltede markering af hallens grundplan, og hvor opsatte plancher orienterede om stedets historie. I de følgende år fandt en del besøgende vej til stedet og har nydt godt af disse beskedne foranstaltninger. Selv om Gudmekongens Hal og lokaliteten kan siges i historisk betydning at ligge på linje med Jellinge, Lejre og vikingeborgene, har den dog i offentligheden ført en ufortjent skyggetilværelse, måske fordi der kun er slået meget lidt på tromme for dette historiske klenodie.

Hvad værre er, da jeg for få dage siden ville vise en besøgende fra København stedet, opdagede jeg til min overraskelse og store skuffelse, at det for udbytte af besøget afgørende tårn var forsvundet, og de oplysende plancher var nu stillet op på jorden monteret på meterhøje stænger. Desuden kunne vi i det høje græs skimte, at den tidligere så elegante markering af hallens omkreds var erstattet af en række bombastiske betoncylindre. Efter det chokerende besøg har jeg fået oplyst, at denne vandalisme fandt sted for et par år siden med den undskyldning, at tårnet var rådnet. At træværk, der kun er en snes år gammelt, rådner, kan vist kun ske, hvis vedligeholdelse har været skandaløst negliseret.

Når man tænker på, hvad der løbende gøres i for eksempel Jellinge og Lejre for at forbedre forholdene, er det absolut mindste, der må gøres i Gudme at få genskabt det tidligere oversigtstårn - og så vedligeholde det! Når det er sket, vil lidt mere PR for stedet være på sin plads, men ikke før. I øjeblikket henligger det som en skamplet.

Annonce
Arkivfoto: Jørgen Outzen
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Dagen i dag: Det var mit livs sværeste skilsmisse, fortæller Helle Virkner

1994 Det var mit livs sværeste skilsmisse, bekender Helle Virkner langt henne i sin meget langstrakte erindringsbog ”Hils fra mig og kongen”, der udkommer i dag. Talen er om opbruddet i 1973 fra ægteskabet med Jens Otto Krag. Der havde været for mange kvinder i hans liv sammen med hende. Beviserne forelå. Han bekræftede dem selv, samtidig med at han holdt fast ved, at hun stadig var hans elskede Helle, genstanden for de varmeste kærlighedserklæringer i gengivne breve. Disse private ytringer til indehaveren af vekslende kælenavne er trykt med fremhævet skrift. Det gælder også digte, han skrev til sin Helle: ” ..thi dagens glæde skal kappes med længslen efter næste nats lidenskabelige hvile”. 1969 Samtidig med, at flere jyske byer undersøger mulighederne for flyforbindelse til Hamborg, foregår der for tiden en række undersøgelser om flyvning mellem Odense og Aalborg. Tanken om en flyrute mellem Odense og Aalborg er ikke af ny dato. Den har været drøftet adskillige gange, og hovedårsagen til, at spørgsmålet er rejst, er Statsbanernes stædige vægring ved at lade de to hurtigste lyntog i forbindelsen til og fra Aalborg, ”Limfjorden” og ”Nordjyden”, standse i Odense. Flere fynske industrivirksomheder har forhandlet med flyselskabet Bel Air i Odense om muligheden for at få etableret en fast rute til Aalborg, og selskabet har ansøgt om tilladelse til flyruten med foreløbig tre ugentlige dobbeltture. 1944 Generaldirektoratet for statsbanerne meddeler, at der indtil videre kun bliver sejlet to daglige færgeture over Storebælt i hver retning. Det betyder, at der kun vil være to togforbindelser fra Odense til Sjælland kl. 6.10 og kl. 11.50. Under hensyn til indskrænkelserne i tog- og færgedriften henstiller generaldirektoratet meget indtrængende til befolkningen om kun at foretage de allernødvendigste rejser mellem landsdelene. Forbindelserne mellem Odense og Jylland bliver indtil videre uændrede. Men indskrænkelserne i færgedriften vil formentlig betyde, at adskillige rejsende fra Jylland mod København vil foretrække at overnatte i Odense og rejse videre med det tidlige morgentog.

Annonce