Annonce
Debat

Debat: Støjberg og Henriksen sikrede fremgang. Tanker om Lars Løkkes exit

I Kaare Quists TV-interview med Lars Løkke Rasmussen fik den "for­svund­ne" formand mulighed for at pynte på eftermælet. Jakob Ellemann-Jensen har gennem snart et par år været hans designerede efterfølger, men Quist forpassede muligheden for at forhøre sig om, hvordan dette kunne bekræftes. Og hvorfor Løkke aldrig nogensinde offentligt har de­men­teret den almindelige opfattelse af, at han på Odense-pressemødet rent fak­tisk indstiftede et "formandsskab" (hvilket han jo nu benægter - der var tale om en "fortalelse"). Med andre ord: hvorfor er Kristian Jensen og partiet gennem godt fire år blevet holdt i uvidenhed om Løkkes opfat­telse af, hvad der blev resultatet af det skandaløse møde?

Løkke insisterede på, at forretningsudvalget handlede udemo­kratisk ved straks at sætte ham fra bestillingen frem for at lade medlemsmødet til november gøre det. Samtidig med, at han åbent vedgik, at han i længere tid har sigtet imod at køre Ellemann i stilling. Men burde ikke også det valg træffes i tidens fylde af parti­med­lemmerne, ikke af ham egenmægtigt? Er dette ikke en in­direkte vedgåelse af, at for­man­den, ikke medlemmerne, bør køre showet?

Hvad formanden så ikke fik lov til. I det øjeblik, hvor Claus Hjort Frede­rik­sen stak kniven i Kristian Jensen, faldt fars hammer; da fik "baglandet" nok af det diktatoriske spil og slog bremserne i!

Løkke fik i interviewet også, igen, igen, lov til at tage æren for vælger­frem­gangen ved det nylige folketingsvalg. En sejr, der som bekendt atomiserede "det bor­gerlige Dan­mark". Men sejren var jo ikke Løkkes fortjeneste. Æren kan passende deles mellem Inger Støjberg og Martin Henriksen; ved at realisere Dansk Folkepartis udlændingepolitik lyk­ke­­des det at trække en god del af de væl­gere, der i fortiden forlod partiet, tilbage under dets skørter. Lagkagepoli­ti­ke­ren havde formået at gøre det lige så attråværdigt at vente på tusindårsriget dér som hos den pæne, men ansvarssky Kristian Thulesen Dahl. En mand, der på DF-landsmødet forleden fik ros og tilgivelse for sin svigtende dømmekraft, hvor altså Løkke Rasmussen sejrede ad H. til!

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Dagen i dag: Det var mit livs sværeste skilsmisse, fortæller Helle Virkner

1994 Det var mit livs sværeste skilsmisse, bekender Helle Virkner langt henne i sin meget langstrakte erindringsbog ”Hils fra mig og kongen”, der udkommer i dag. Talen er om opbruddet i 1973 fra ægteskabet med Jens Otto Krag. Der havde været for mange kvinder i hans liv sammen med hende. Beviserne forelå. Han bekræftede dem selv, samtidig med at han holdt fast ved, at hun stadig var hans elskede Helle, genstanden for de varmeste kærlighedserklæringer i gengivne breve. Disse private ytringer til indehaveren af vekslende kælenavne er trykt med fremhævet skrift. Det gælder også digte, han skrev til sin Helle: ” ..thi dagens glæde skal kappes med længslen efter næste nats lidenskabelige hvile”. 1969 Samtidig med, at flere jyske byer undersøger mulighederne for flyforbindelse til Hamborg, foregår der for tiden en række undersøgelser om flyvning mellem Odense og Aalborg. Tanken om en flyrute mellem Odense og Aalborg er ikke af ny dato. Den har været drøftet adskillige gange, og hovedårsagen til, at spørgsmålet er rejst, er Statsbanernes stædige vægring ved at lade de to hurtigste lyntog i forbindelsen til og fra Aalborg, ”Limfjorden” og ”Nordjyden”, standse i Odense. Flere fynske industrivirksomheder har forhandlet med flyselskabet Bel Air i Odense om muligheden for at få etableret en fast rute til Aalborg, og selskabet har ansøgt om tilladelse til flyruten med foreløbig tre ugentlige dobbeltture. 1944 Generaldirektoratet for statsbanerne meddeler, at der indtil videre kun bliver sejlet to daglige færgeture over Storebælt i hver retning. Det betyder, at der kun vil være to togforbindelser fra Odense til Sjælland kl. 6.10 og kl. 11.50. Under hensyn til indskrænkelserne i tog- og færgedriften henstiller generaldirektoratet meget indtrængende til befolkningen om kun at foretage de allernødvendigste rejser mellem landsdelene. Forbindelserne mellem Odense og Jylland bliver indtil videre uændrede. Men indskrænkelserne i færgedriften vil formentlig betyde, at adskillige rejsende fra Jylland mod København vil foretrække at overnatte i Odense og rejse videre med det tidlige morgentog.

Annonce