Annonce
Sydfyn

Debat: Skjoldnæs skal ind, når Ellen skal ud

Ærø Plus foreslår at sætte Skjoldnæs ind på Søby-Fynshav-ruten, når Ellen skal i dok. Arkivfoto: Andrea Bisgaard

Læserbrev: Rejsende til og fra Ærø er fuldstændig afhængig af Ærøfærgernes sejlads, driftssikkerhed og service. Nødvendige dokningsperioder og serviceeftersyn må overholdes og det bør alle rejsende have forståelse for.

Men forståelsen går begge veje, således at de gener man som rejsende får ikke ignoreres af tranportøren men tages alvorligt og afhjælpes. Derfor gør både flyselskaber, jernbaner og færgeselskaber normalt et stort arbejde for at hjælpe deres gæster i tilfælde af aflysninger eller forsinkelser. Dette bør også gælde for Ærøfærgerne.

Nu indstilles ruten til Fynshav i mindst 19 dage fra 11. november uden at Ærøfærgerne på nogen måde anviser de rejsende muligheder for at komme til Als og videre. Færgelejet i Fynshav er bygget på en sådan måde, at det kan indstilles til sejlads med Skjoldnæs, en mulighed som kommunalbestyrelsen bakkede op ved at bevilge et signifikant beløb til dette.

Ærø Plus har derfor stillet et forslag til kommunalbestyrelsen om at udnytte denne mulighed i Ellens fravær. Er der ikke flertal for dette, foreslår Ærø Plus, at Ærøfærgerne stiller en serviceløsning til rådighed for rejsende mellem Ærø og Als, der sikrer en nem og omkostningsfri transport via Bøjden-Fynshav.

Vi tror på, at der er flertal i kommunalbestyrelsen for at tage rejsende til og fra Ærø alvorligt ved at påtage sig det ansvar og den service, der er standard i transportsektoren enten ved at indsætte Skjoldnæs på ruten eller ved at hjælpe rejsende via Bøjden - Fynshav uden ekstra omkostninger.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Julestjerner til alle

Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Annonce