Annonce
Debat

Debat: Skib i Suez satte prop i verdenshandlen

Nu venter der et juridisk slagsmål om, hvem der var skyld i hvad. Det er nemlig stadig uafklaret, hvad der var årsag til, at skibet gik på grund i Suezkanalen. Satellitfoto: Maxar Technologies/AFP

Debat: Som en smal sti kiler den 162 kilometer lange genvej mellem Middelhavet og Det Røde Hav sig gennem den glohede egyptiske ørken. Suezkanalen fik i slutningen af marts verdens spotlight rettet mod sig, da containerskibet Ever Given kom ud af kurs og gravede sin stævn godt og grundigt fast i de egyptiske sandbanker, der omgiver kanalen.


Grundstødningen af Ever Given i Suezkanalen satte en stor fed streg under vigtigheden af skibsfarten og dens betydning for at holde verdenshandlen flydende.

Fra debatindlægget


Annonce

Med ét var der sat en effektiv prop i den maritime genvej, der årligt lader 12 procent af verdenshandlen glide forbi. 50 store handelsskibe passerer hvert eneste døgn - 365 dage om året - og sparer dermed turen syd om Afrika. En omvej på cirka 6100 kilometer, hvis du tager turen fra Shanghai til Rotterdam.

Og selv om det var en ærgerlig hændelse, som skabte en kæmpe trafikprop og dermed forsinkede mange varer på vej fra fabrikker til forbrugere, fik den også mindet os alle sammen om, hvor stor en betydning skibsfarten har. Både for de virksomheder, der venter på råvarer og reservedele, og for dig, der står og mangler en ny iPad eller brændstof til bilen.

For uanset om du køber din elektronik eller din specialdesignede Nike-sko på nettet eller i Næstved, så er det, du ønsker dig, højst sandsynligt kommet til Danmark om bord på et skib. Hele 75 procent af de varer, vi importerer til Danmark, bliver sejlet hertil. Og 80-90 procent af verdenshandlen fragtes på en af havets blå motorveje. Det er med andre ord svært at overvurdere skibsfartens betydning for verdenshandlen.

Derfor var der naturligvis også stor interesse for, hvornår det grundstødte skib kunne bringes flot igen, som det hedder til søs. Og da skibet endelig fik vand under kølen og kunne humme sig for de godt 350 skibe, der var blevet fanget i den største maritime trafikprop i mands minde, var glæden naturligvis stor - også blandt danske rederier, der samlet set styrer verdens femtestørste handelsflåde.

Nu venter der et juridisk slagsmål om, hvem der var skyld i hvad. Det er nemlig stadig uafklaret, hvad der var årsag til, at skibet gik på grund i Suezkanalen.

Men mens vi venter svar på, om det var en mekanisk eller menneskelig fejl, der satte skibet fast i sandet, så lad os sende en venlig tanke til søens folk, som hver dag sørger for, at det er lige så let for os forbrugere at købe ind i Shanghai som i Struer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odense Håndbold For abonnenter

Eks-landsholdsspiller før Odenses semifinalebrag: - Jeg havde drømt om en større rolle

Annonce