Annonce
Debat

Debat: Prishop på 20 procent - til gengæld leveres varen kun to ud af tre gange hos DSB

Annonce

Kære DSB, tak for tilbuddet om at købe 200.000 Orange-billetter til max. 99 kroner stykket. Det er helt sikkert et godt tilbud. Og det er dejligt at høre, at flere billige billetter for passagerer, der rejser uden for myldretiden, har styrket DSB i konkurrencen med billigbusserne. Det er vigtigt for landet med en stærk statsbane.

Det ville bare være lettere at glæde sig over det, hvis man ikke som loyal kunde og pendler skulle betale for gildet.

Fra medio januar bortfalder det ret geniale Årskort, som – helt logisk - kunne købes for ét år ad gangen; for 56.500 kroner kunne jeg slippe for at tænke på mere – ingen fornyelser og ingen ind- og udtjekninger. Det er mange penge på én gang, men denne enkelhed er vigtig i en hverdag, hvor man som præmis skal tjekke Rejseplanen for forsinkelser og vente på tog, der ikke kommer.

Så da DSB i 2018 meddelte, at nu skulle det gøres ”mere enkelt at finde priser og billetter til togrejsen mellem Øst- og Vestdanmark”, tænkte vi umiddelbart, at kortet ikke kunne være i fare: Det kunne jo ikke blive mere enkelt.

Problemet er bare, at DSB mente, at det skulle være mere enkelt for DSB – ikke for kunderne.

For lige nu prøver alle vi pendlere desperat at hitte rundt i, hvordan vi kan minimere stigningen i udgifter og tabet af fleksibilitet. Almindeligt rejsekort er helt udelukket, men også pendlerkort er meget dyrere og skal fornys som minimum hver anden måned.

Jeg trækker selv skiftet til sidste øjeblik, men en medpendler fortæller, at det kommer til at koste 1261 kroner ekstra om måneden, en anden vurderer, merudgiften bliver 1500 kroner for ham. En tredje har købt sig en bil og regner med at køre 25-30.000 kilometer med dertilhørende CO2-udslip i år.

Det er svært at forestille sig en anden vare – endda udbudt af en offentlig virksomhed - stige 20 procent i pris fra det ene år til det andet, uden at der ville lyde et ramaskrig. Især når varen så sjældent svarer til dét, man har betalt for: I den seneste punktlighedsrapport fra DSB kan man læse, at kun 67,6 procent af togene mellem København og Odense ankom rettidigt. Aftalen er 83,4 procent.

Vi kan som kunder hos et monopol ikke gøre andet end at betale eller sige vores job op, men når politikerne samtidig siger, at vækst og udvikling hænger sammen med "en højere mobilitet og en forøget pendling", fordi det forbedrer muligheden for et bedre match mellem arbejdstager og arbejdsgiver, så virker denne forringelse helt absurd.

Rikke Dal Støttrup
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce