Annonce
Nordfyn

Debat: På flere måder har coronakrisen skabt en drømmeskole

Lokaldebat: Flere kolleger har forbavset sagt til mig, at coronakrisen har skabt en drømmeskole. Det er på trods af de bump, der har været på vejen, og de udfordringer skolerne og ikke mindst lærerne har stået med. Men måske vi alligevel kan se optimistisk på denne periode med nødundervisning. Måske det slet ikke blev det forsømte forår i folkeskolen, som man havde frygtet. Nødundervisningen har vist, hvor dygtige lærerne er til at omstille deres undervisning, være innovative og indrette skolehverdagen på helt nye måder, og det har givet positive resultater.

Man har under nødundervisningen oplevet klasser, hvor konfliktniveauet er faldet, fordi skoledagen endelig indeholdt en varieret og projektorienteret undervisning med fokus på bevægelse og udendørs aktiviteter, som folkeskolereformen i sin tid lagde op til. Derudover har man inddelt eleverne i mindre hold og med få lærerskift i løbet af dagen. Det har vist sig til stor gavn for elevernes trivsel ude på mange skoler, da det har skabt et undervisningsmiljø, de fleste elever kan være i.

Lærerne har igen kunnet fokusere på deres kerneopgave, at undervise. Krav om indhold og mål er sat til side, og det hav af møder, som normalt gør et gevaldigt indhug i forberedelsestiden, er forsvundet. Der er nu tid til sjove lege og faglige aktiviteter, som passer til det faglige indhold og fokus på den enkelte elev. Her under nødundervisningen kan vi se, at tid til forberedelse gør en forskel.

Jeg vil opfordre de nordfynske politikere til at bruge de erfaringer, vi har fået under coronakrisen. Flere ressourcer i klasserne skabte færre konflikter. Få lærere til én elevgruppe gav mere ro og mere nærvær. Lærerne havde mere tid til forberedelse, og det gav langt bedre undervisning. De seneste to måneder har vist, at der skal så lidt til for at forbedre den nordfynske folkeskole, og hvor få ekstra ressourcer der skal til for at skabe bedre læringsmiljøer og trivsel i folkeskolen. Men det kræver først og fremmest, at de nordfynske politikere er villig til at investere i folkeskolen og at gå i dialog med lærerne om, hvad der skal til for at fremtidssikre skolerne.

Jens Frederik Lykke Horsens, kredsformand for Nordfyns Lærerkreds. Privatfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Carlslund genåbnet: Så er der atter æggekage med flæsk og bacon

Fyn For abonnenter

Se video af biljagten på Svendborgmotorvejen: Ulriks fire kameraer fanger farlige trafikanter og bilkabule-syndere

Annonce