Annonce
Debat

Debat: Odense – det trafikale knudepunkt i Danmark

Arne Krogh Nielsen. Privatfoto

Synspunkt: Odense er i dag trafikalt bare en by ved motorvej E20, og det er trekantområdet, som er det trafikale knudepunkt for Østdanmark. Dette kan ændres ved en Als–Fyn bro og en motorvej mellem Sønderborg og Odense.

Odense kan blive det trafikale knudepunkt for hele Danmark, som flere virksomheder vil ønske at etablere sig i, hvis de har et behov for en central placering i Danmark, og en Als–Fyn broforbindelse vil bevirke denne ændring. For især Tietgenbyen, havnen ved Lindø, og det nye universitetshospital vil der være store fordele ved en sådan forbindelse. Vi skal bare lidt op i helikopteren og se de store perspektiver for Odense.

Desværre har politikerne i Odense Kommune endnu ikke været aktiv i debatten omkring projektet, men har ladet politikerne i Sønderborg og Faaborg-Midtfyn om at promovere projektet. Hvor står politikerne i Odense i forhold til denne mulighed for at sikre Odense en bedre strategisk position for byens udvikling?

Annonce

Ud over at forbinde Region Syddanmark bedre ved en direkte forbindelse mellem Odense og Sønderborg, og være en samfundsøkonomisk god investering ud fra danskernes anvendelse alene, så er der perspektiver for at investeringen kan blive en væsentlig overskudsforretning ligesom Storebæltsforbindelsen og forrente sig over ca. 20 år.


Desværre har politikerne i Odense Kommune endnu ikke været aktiv i debatten omkring projektet.


Forbindelsen vil nok også blive benyttet af de mange mennesker fra Sydslesvig, Holsten og Hamborg, samt mange hollændere, der skal til København eller Sverige. Bilister fra disse områder skal da også betale de ca. 75 kroner, som en overfart koster, i stedet for at køre gratis over Lillebæltsbroen mod at have en køretid, som her vil være ca. 20 minutter længere.

Allerede ved planlægningen af en udvidelse af motorvejen syd om Odense til seks spor vil det være en fordel at tage hensyn til, hvor den optimale tilslutning til motorvejen til Als–Fyn forbindelsen bør placeres.

Teknisk Forvaltning i Odense kunne lave beregninger over de mulige løsninger og indstille til byrådet i Odense, hvilken løsning der vil være mest fordelagtig for byen, så denne indstilling kan gå videre til de nationale vejmyndigheder. Motorvejen mellem Sønderborg og Odense vil nok blive betydelig mere trafikeret end motorvejen fra Odense til Svendborg.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce