Annonce
forside

Debat: Nu skal vi have gang i hjemsendelserne

Dorthe Ullemose, MF og medlem af Svendborg Byråd for Dansk Folkeparti. Arkivfoto: Kasper-Emil Tornfeldt

Læserbrev: For Dansk Folkeparti er det et centralt punkt i de kommende finanslovsforhandlinger, at vi får en aktiv hjemsendelsespolitik. Selvom der i de senere år er kommet mere gang i udvisningerne, har vi fortsat alt for mange, der opholder sig i Danmark uden det rigtige grundlag for at være her. Det er logik, at hvis man ikke er berettiget til ophold i Danmark, og man sikkert kan rejse hjem, så skal man det. Her nytter det ikke noget, at nogle politikere hellere vil beskæftige sig med, hvordan vi kan hente alle deres familiemedlemmer til Danmark.

Den tyske regering har netop fremsat et lovforslag om at indføre et loft på 1000 familiesammenføringer om måneden. Oversat til Danmark vil det sige cirka 70 familiesammenføringer. Hvis tyskerne kan komme igennem med denne stramning, så kan Danmark selvfølgelig også.

Alt for længe har regeringen haft fokus på at underlægge sig EU's mange konventioner. I Dansk Folkeparti mener vi, at man i stedet bør se på, hvordan man kan ændre de konventioner, der står i vejen for at gennemføre nødvendige politiske tiltag, der vil gavne Danmark. Her tænkes især på udvisning af kriminelle udlændinge, så de ikke fortsat hober sig op i de danske fængsler med kost og logi på skatteydernes regning.

Lige så bør man fratage opholdstilladelsen til flygtninge, der rejser på ferie i deres hjemland. Det er jo om noget at gøre grin med danskernes barmhjertighed, når de tydeligvis ikke længere er på flugt. Det skal stoppes.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

KMD Cup kommer til Odense

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce