Annonce
Debat

Debat: Missilangreb mod danske soldater er udtryk for ny verdensorden

For godt en måned siden vågnede verden op til nyheden om, at Iran havde ramt en militærbase i Irak med et endda meget kraftigt missilangreb. På basen befandt der sig cirka 200 danske soldater, som gudskelov ikke kom fysisk til skade under angrebet. Men det var alligevel en øjenåbner.

For det er første gang, at danske soldater er blevet angrebet direkte med ballistiske missiler af en fremmed stat. Et tydeligt tegn på, at vi lever i en ny sikkerhedspolitisk tidsalder. Hvor stater og terrororganisationer er parate til at tage stadig kraftigere midler i brug.

Når jeg i morgen mødes med mine ministerkollegaer i NATO, kommer Irans missilangreb til at være i fokus. Ikke så meget på grund af angrebet i sig selv, men fordi angrebet er udtryk for en ny verdensorden. En verdensorden der bliver stadig mere kompleks og udfordrende. En verdensorden, hvor Danmark kommer til at tage sin markante del af ansvaret for fred og stabilitet.

Helt konkret står Danmark overfor at skulle overtage ledelsen af NATO’s træningsmission i Irak i slutningen af året. En opgave, hvis vigtighed står umådeligt meget klart efter den uro, vi har set i Mellemøsten de senere år - kulminerende med missilangrebet natten til den 8. januar. Derfor kommer Danmark til at få en helt central rolle de kommende dage i NATO-hovedkvarteret.

At vi står på tærsklen til en ny verdensorden ses andre steder end blot i Mellemøsten. Det er næppe gået nogens næse forbi, at verdens stormagter er begyndt at interessere sig markant mere for Arktis. Både militært og økonomisk. For ikke at tale om militær oprustning, elektronisk krigsførelse og klimaforandringer, der vil give sikkerhedspolitiske udfordringer, i takt med at de slår igennem.

Den nye verdensorden er alvorlig, og den er kompleks. Den stiller store krav til vores forsvar og soldater. For Forsvaret kommer til at fylde mere i samfundet - både fysisk, økonomisk og politisk. Og vi skal være på omgangshøjde med den udvikling.

Vi er allerede i gang. Vi modtager inden for få år nye kampfly. Vi udstyrer vores fregatter med nye luftforsvarsmissiler. Vi beskytter vores kritiske infrastruktur mod cyberangreb. Vi gør rigtig mange ting.

Men missilangrebet fra Iran viste os med al tydelighed, at vi aldrig må tage vores sikkerhed og tryghed for givet. Vi må aldrig tage fred, frihed og demokrati for givet. Danmarks sikkerhed er og bliver grundlaget for en sikker og tryg hverdag. Hvis vi ikke kan føle os trygge, smuldrer det fundament, som vores velfærdssamfund hviler på.

Annonce
Trine Bramsen, forsvarsminister
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Trafik. Venstre ved man, hvor man har?

Synspunkt: For nylig havde Venstre følgende indlæg på Facebook med ledsagende grafik: ”Venstre stod inden valget i spidsen for en stor investeringsplan, som skulle sikre investeringer i en lang række vigtige vejprojekter. Den plan har Socialdemokratiet revet i stykker. Og dermed har Socialdemokratiet sat de vigtige vejprojekter i stå. Det gælder fx. en udvidelse af E20 syd om Odense. Imens holder bilisterne i Region Syddanmark i kø.” Ud over at det er en meget primitiv måde at fortælle tingene på, er det faktuelt forkert. Venstre har haft mange år som regeringsparti, hvor partiet kunne have sørget for udvidelsen af E20 hen over Fyn i al almindelighed og stykket syd om Odense i særdeleshed, men det er som bekendt ikke sket. Ifølge de nuværende aftaler er der afsat midler til at færdiggøre E20 mellem Odense vest og Aarup, herefter følger stykket mellem Aarup og Nørre Aaby. Først når disse to strækninger er udbygget, vil man efter planen tage hul på stykket mellem Svendborg-motorvejen og Odense vest. Sidstnævnte strækning er den, som Venstre nævner på Facebook. Den vil tidligst stå færdigt i 2027 ifølge Vejdirektoratets planer, altså om syv, skriver syv år. Og hvis den ikke kommer med i regeringens kommende infrastrukturplan, som skal binde landet bedre sammen og tilgodese både vejtrafikken og den kollektive trafik, så har det længere udsigter end syv år. Så man kan kun opfordre Venstre til at få forhandlet en ordentlig aftale i hus inden da. Når bilerne holder i kø, er det fordi, der er sket et uheld. Uheld sker, når man kører for hurtigt og for tæt på de forankørende. Som hyppig bruger af E20 fra Odense og over Lillebælt er det mit indtryk, at stykket mellem Nørre Aaby og Aarup er det sværest fremkommelige. I teorien må man køre 130 km/time i personbil, men kommer man fra Jylland klumper trafikken sig sammen, når der kun er to spor. Mange bilister kører alt for stærkt efter forholdene og holder ikke afstand. Det resulterer i ”elastik-kørsel”, farlige opbremsninger og færdselsuheld. Ved almindelig trafiktæthed kommer man faktisk hurtigere frem fra Aarup og østpå, hvor der p.t. er en generel øvre grænse på 80 km/time for alle køretøjer, resulterende i en glidende afvikling af trafikken. Men Venstre ved man, hvor man har. Deres protegeer, erhvervsrådene og erhvervschaufførerne, er rasende over ”spildtiden” i trafikken. Mange personbiler kører for stærkt efter forholdene og forårsager ulykker. Det resulterer i, at så ”holder bilisterne i Region Syddanmark i kø”. Det sker også med lastbiler, som kun må køre 80 km/time på motorvej. Den grænse er der meget få chauffører, der overholder. Og når ulykken sker, med én eller flere lastbiler involveret, går trafikken helt i stå, og så ”holder bilisterne i Region Syddanmark for alvor i kø”. I laaang tid. For at få en mere glidende afvikling af trafikken på E20 syd om Odense foreslås hastigheden på strækningen nedsat til 80 km/time for alle køretøjer. Det vil som sidegevinst give mindre skader ved trafikuheld, mindre belastning af sygehusvæsenet, mindre støj samt mindre udslip af CO2, NOx og partikler fra såvel person- som lastbiler. Vi savner politikere, der vil forhandle sig frem til landets bedste i stedet for at klage over, at deres plan ikke blev til noget. Politikere, der tør stå frem og sige, at det ikke er en menneskeret at ”tonse” af sted med for høj hastighed og med for kort afstand til de forankørende. Og vi savner bilister, der viser mere hensyn i trafikken.

Odense

Hundeejer: Barfoed-skilte er idioti

Fyn

Vildt uheld på E20: Tidligst om en måned har politiet et svar

Annonce