Annonce
Debat

Debat: Mindre trængsel på E45. Må den bedste vej må vinde i Jyllands-Korridoren

Efter to års grundigt arbejde med VVM-redegørelse og forundersøgelse af Ny Midtjysk Motorvej er offentliggørelsen desværre blevet forsinket. Vejdirektoratet har brug for mere tid til at færdiggøre beregningerne med den nye Landstrafikmodel, og det er i alles interesse, at vi får de mest nøjagtige data på bordet.

Når resultaterne foreligger – forhåbentlig i løbet af efteråret – har vi så til gengæld et solidt, sagligt grundlag at stå på. Og det er værd at minde om, at så skal vi selvfølgelig også bruge dette solide, saglige grundlag til de store beslutninger for fremtiden.

Fra Hærvejskomitéens side har vi siden stiftelsen i 2011 i al beskedenhed bidraget til, at vi fik flest mulige – og bedst mulige – facts på bordet, som politikerne kunne forholde sig til. Komitéen er naturligvis en interesseorganisation med en klar og erklæret målsætning om bedre infrastruktur i Jyllands-Korridoren. Det arbejder vi seriøst på. Herunder også at påtale, når nogen argumenterer uden at stå på saglig fast grund – hvad enten det drejer sig om politikere, motorvejsmodstandere eller snævre, lokale interesser.

I den forbindelse er det vigtigt at huske på, at Ny Midtjysk Motorvej ikke er et lokalt eller regionalt projekt. Det er en sag af national interesse, og derfor må den også anskues gennem overordnede, langsigtede briller. Vi har brug for mindre trængsel og mere luft i Jyllands-Korridoren af hensyn til både klima og miljø, jobmarkedet og konkurrencekraften for de virksomheder, der tjener pengene hjem til vores velfærd. Derfor er projektet så vigtigt for os alle sammen. Og derfor er det så vigtigt, at alle sagens støtter står sammen og lægger "sognerådspolitikken" til side.

Ny Midtjysk Motorvej er et stærkt projekt med masser af sund fornuft og en endnu sundere samfundsøkonomi. Men det er også i konkurrence med en lang række andre fornuftige projekter, der kæmper om landspolitikernes gunst. Derfor er det vigtigt, at vi står sammen og taler med én fælles og stærk stemme. Det er vi meget bevidste om, og derfor står styregruppen bag Hærvejskomitéen sammen om én klar anbefaling til politikerne: Den bedste vej må vinde!

Og hvad er så den bedste vej? I Hærvejskomitéens styregruppe er der fuld enighed om, at vi støtter arbejdet for en ny midtjysk motorvej til at aflaste E45, give ny luft i Jyllands-Korridoren og sikre et Danmark i bedre balance. I kombination med udvidelse af E45 er parallelmotorvejen den langsigtede løsning for stabil infrastruktur i hele Vestdanmark. Derfor ser vi positivt på den linjeføring, der fagligt set er mest optimal ud fra overordnede, nationale hensyn til samfundsøkonomi, natur og miljø samt trafikale og erhvervsmæssige forhold.

Med andre ord: Det bedste kompromis mellem de mange forskellige hensyn – målt på, hvad der er bedst for hele landet.

Alt dét ved vi meget mere om, når VVM-undersøgelse og forundersøgelse præsenteres. Hvis det viser sig, at der er udsigt til yderligere forsinkelse, så må Vejdirektoratet og DTU – der står for beregningerne – tilføres flere ressourcer. Det må ske uden tøven og med sans for proportionerne: DTU er blevet tilført 60 millioner kroner over 10 år til at udvikle Landstrafikmodellen. Men samtidig koster trængsel på vejnettet 24 milliarder kroner for samfundet – hvert eneste år – i spildtid, mens en lang række trafikprojekter landet over venter på Landstrafikmodellen!

Det kræver ikke den store regnemodel at se, hvorfor det er sund fornuft at komme i gang nu – både med de andre projekter og med at finde den bedste vej for Jyllands-Korridoren.

Annonce
Poul Andersen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Hundeejer: Barfoed-skilte er idioti

112

Tyv gik efter værktøjet

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Færdselsuheld på Lyø for første gang i mange år

1995 Stiftstidendes medarbejder Bo Østlund kunne ikke finde sin tandbørste, men kæresten og passet var klar til London, da DR’s ”Husk lige tandbørsten” rullede over skærmen i aftes. Den fynske journalist var deltager i Casper Christensens populære underholdningsshow, hvor det gælder om at løse en opgave på tid. Da drejescenen svingede rundt, rummede den foruden Bo Østlunds skrivebord og to kolleger fra Odense også adskillige stakke af dagens Fyens Stiftstidende, der indeholdt bogstaverne til titlen på en kendt London-muscial. Med kollegernes hjælp fik Bo Østlund løst opgaven, og efter en nat på Hotel d’ Angleterre venter der Bo og hans kæreste en musical-oplevelse i London. 1970 Efter tre dages intenst flyttearbejde forlader Civilforsvarets Sektion Fyn i dag det gamle slot i Sandholt-Lyndelse, hvor korpset i snart 28 år har haft til huse. De 87 værnepligtige og den faste stab af officerer indlogeres nu under mere tidssvarende forhold på CF-kasernen i Middelfart, mens det har været nødvendigt at afskedige det civile personale på 10 ansatte. Flytningen, der sker af besparende årsager, rammer ikke alene det afskedigede personale hårdt. Det er med vemod, at den lokale befolkning siger farvel til garnisonen og den tryghed, som de mange CF-ere var med til at skabe. Blandt den faste stab af officerer er der tre af korpsmestrene, som var med til at flytte ind på det gamle slot i 1942. 1945 For første gang i mange år skete der i går en form for færdselsuheld på Lyø. Gdr. Jørgen Chr. Jørgensen var på vej ned til damperen med et læs kløverfrø. Da køretøjet befandt sig på Postbanken gled en sæk ned mellem hestene og vognen, og derved blev dyrene sky og satte i vildt løb fremefter. Gdr. Jørgensen faldt ned og kom til at sidde på vognstangen, mens køretøjet fortsatte ud over anløbsbroen. Den tunge vogn blev stående på molen, mens vognstangen knækkede og seletøjet blev revet over. Gdr. Jørgensen blev med tømmen om den ene arm og ben slynget ud over hestene, der også faldt i vandet. Det lykkedes for gdr. Jørgensen at komme fri og redde sig i land, men begge heste druknede.

Kerteminde For abonnenter

Succesen af Langeskov Station kan måles på flere måder: - Da toget begyndte at stoppe, sagde det 'woom'

Annonce