Annonce
Debat

Debat: Lad os lave julemarked på torvet

Læserbrev: Nu da debatten raser om torvet i Svendborg, og man selv er gået over det en lørdag aften, hvor alt er forladt, så sætter det da tanker i gang om, hvad man kunne gøre.

Jeg fik den tossede tanke - nu da alle skal til julemarked i Flensburg, Tivoli, Nyborg osv. - at kunne man ikke få folk til at sige: Vi skal helt sikkert til julemarked på Sydfyn. Hele deres torv og omlæggende gågader bugner med hyggelige boder.

Jeg ved godt, at der sikkert er mange regler, men jeg tror, at der kan findes løsninger.

Det er selvfølgelig ikke ”bare lige”, og det kræver, at vores politikere/kommunen giver tommel op og for eksempel Svendborg Event må lave et udvalg af kreative, logisk tænkende folk, som skal lave en plan over tiltaget. Svendborg Event er med på sidelinien og er talerør til kommunen.

Kunne man tænke sig, at sidste weekend i november og weekenderne i december var en start. Kommunen og Svendborg Event tilbyder pladser til private, foreninger og forretningsdrivende. Det koster selvfølgelig klargørelse og brug af strøm og håndtering af affald som dem, der har boderne betaler.

Så er der boderne. Der kigger man på andre julemarkeder og lave et par modeller. Kommunen melder ud, hvordan boderne kan laves (og her finder man et par tømrermestre, måske en fra teknisk skole eller fra kommunen - ikke konsulenter og rådgivere til en hulens masse penge).

Der kan være farve, med eller uden bindingsværk, tag osv. Det skal se pænt og rimeligt ens ud.

Hvad kan, skal og må der være i boderne? Det er en proces, der skal arbejdes med. Det skal jo være sådan, at alle trækkes til Sydfyn.

Tænk sig, at der en dag blev lanceret en folder med tilbud om en bod til Svendborgs store julemarked. Køb en bodplads, du kan komme med din bod, som godkendes af et udvalg. Du kan selv bygge den eller få din lokale tømrer til det. Var teknisk skole en ide?

Din lokale vognmand må levere ellers er der garanteret nogen, der byder ind med ”boder til og fra torvet”.

Dette er en lang proces og er ikke julen 2019, men en tanke om, hvad gør vi med torvet.

Annonce
Arkivfoto: Birgitte Carol Heiberg
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Dagen i dag: Det var mit livs sværeste skilsmisse, fortæller Helle Virkner

1994 Det var mit livs sværeste skilsmisse, bekender Helle Virkner langt henne i sin meget langstrakte erindringsbog ”Hils fra mig og kongen”, der udkommer i dag. Talen er om opbruddet i 1973 fra ægteskabet med Jens Otto Krag. Der havde været for mange kvinder i hans liv sammen med hende. Beviserne forelå. Han bekræftede dem selv, samtidig med at han holdt fast ved, at hun stadig var hans elskede Helle, genstanden for de varmeste kærlighedserklæringer i gengivne breve. Disse private ytringer til indehaveren af vekslende kælenavne er trykt med fremhævet skrift. Det gælder også digte, han skrev til sin Helle: ” ..thi dagens glæde skal kappes med længslen efter næste nats lidenskabelige hvile”. 1969 Samtidig med, at flere jyske byer undersøger mulighederne for flyforbindelse til Hamborg, foregår der for tiden en række undersøgelser om flyvning mellem Odense og Aalborg. Tanken om en flyrute mellem Odense og Aalborg er ikke af ny dato. Den har været drøftet adskillige gange, og hovedårsagen til, at spørgsmålet er rejst, er Statsbanernes stædige vægring ved at lade de to hurtigste lyntog i forbindelsen til og fra Aalborg, ”Limfjorden” og ”Nordjyden”, standse i Odense. Flere fynske industrivirksomheder har forhandlet med flyselskabet Bel Air i Odense om muligheden for at få etableret en fast rute til Aalborg, og selskabet har ansøgt om tilladelse til flyruten med foreløbig tre ugentlige dobbeltture. 1944 Generaldirektoratet for statsbanerne meddeler, at der indtil videre kun bliver sejlet to daglige færgeture over Storebælt i hver retning. Det betyder, at der kun vil være to togforbindelser fra Odense til Sjælland kl. 6.10 og kl. 11.50. Under hensyn til indskrænkelserne i tog- og færgedriften henstiller generaldirektoratet meget indtrængende til befolkningen om kun at foretage de allernødvendigste rejser mellem landsdelene. Forbindelserne mellem Odense og Jylland bliver indtil videre uændrede. Men indskrænkelserne i færgedriften vil formentlig betyde, at adskillige rejsende fra Jylland mod København vil foretrække at overnatte i Odense og rejse videre med det tidlige morgentog.

Annonce