Annonce
Debat

Debat: Kønsfordelingen er helt skæv i maskinrum og på broen

Arbejdsmarked: Mandefag og kvindefag. To begreber som i 2020 stadig bliver brugt i flittigt i Danmark. Og ikke uden grund. Vi har fortsat et meget opdelt arbejdsmarked herhjemme, når det gælder kvinder og mænds valg af job. Og unge vælger også fortsat i høj grad uddannelse ud fra traditionelle forestillinger om, hvad der ”passer” til deres køn.

Shipping er et mandefag. Kigger vi ud over havet og stiller skarp på besætningen på danskflagede skibe, taler tallene deres tydelige sprog. 7 ud af 100 besætningsmedlemmer er kvinder. Og sorterer vi færgerne fra, udgør kvinderne kun 2 ud af 100 af de søfarende.

Hvis vi ser samlet på de 24.000 ansatte i danske rederier, som arbejder både på land og til vands, er der 14 procent kvinder ansat. Det er for lavt, og det skal vi gøre noget ved.

I torsdags tog Danske Rederier derfor et skridt mod øget ligestilling. Vi var begge til stede, da et nyt charter blev lanceret og underskrevet af en række topchefer fra shippingbranchen. Charteret forpligter underskriverne til at gøre en ekstra indsats for at få flere kvinder ind i branchen.

Det handler om at ændre på indgroede kulturer, sætte mål for kønsfordelingen og forankre indsatsen i topledelsen. Det er netop, hvad ’Charter for flere kvinder i shipping’ gør.

Det er helt nødvendigt for enhver ambitiøs virksomhed at forholde sig til kønsfordelingen. Ikke fordi ’at det skal man’, men fordi man ellers går glip af halvdelen af talenterne – kvinderne. Vi er i den grad gået fra ”nice to have” til ”need to have” når det kommer til få kvinderne med om bord.

Og man behøver ikke stikke til søs og arbejde i månedsvis i maskinrummet for at få fodfæste som kvinde i rederierne. Branchen er et kludetæppe af jurister, analytikere, kontorfunktionærer, kaptajner og meget mere.

En højt specialiseret og internationalt anerkendt branche, som shippingbranchen har brug for den bedste arbejdskraft. Derfor er det rettidig omhu at dreje roret nu, og slå ind på en mere inkluderende kurs.

Det er nok også derfor, at de første 13 rederier allerede har underskrevet charteret. Det ambitiøse mål er, at 75 procent af de danske rederier skal have skrevet under inden 2021.

Vi håber, at flere mandsdominerede brancher vil kaste sig ind i kampen for at tiltrække kvinderne. Så vi kan få gjort op med mandefag og kvindefag og i fremtiden i stedet taler om attraktive arbejdspladser.

Annonce
Mogens Jensen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Ung skuespillerinde fra Odense Teater har fået hjernerystelse

1995 Brugerbetaling var et vigtigt argument, da Storebæltsforbindelsen skulle vedtages, men endnu inden broen står færdig, er debatten om at få fjernet bropengene begyndt. Lektor i trafikpolitik ved Handelshøjskolen I København, Uffe Jacobsen, mener, at pression fra blandet andet erhvervslivet på Fyn vil presse bropengene på Storebælt ned på en tredjedel af den pris, som A/S Storebæltsforbindelsen i dag tænker sig. Hvis det holder stik, vil prisen for at krydse Storebælt i bil blive ca. 80 kroner. Det fynske folketingsmedlem, Niels Langkilde (K) siger, at man af hensyn til DSB ikke kan droppe en brugerbetaling for bilisterne, men at han og hans parti vil arbejde for at få prisen sat væsentlig ned. 1970 Korup-Ubberud indvier i dag den nye hal, som bliver samlingspunktet for fritidsaktiviteterne i den store omegnskommune. Den endelige opførelsespris er på 1,6 millioner kroner, og heraf er omkring 50.000 kroner indsamlet blandt lokale beboere. Hallen, der har de internationale mål for fem sportsgrene, er opført på den gamle fodboldbane bag Korup Skole. Den indeholder foruden bade- og garderobefaciliteter også mødelokale og restauration. Indtil videre skal hallen aflaste lokalemanglen på Korup Skole. Korup-Ubberud Hallen er en naturlig konsekvens af den udvikling, der tog fart i kommunen i begyndelsen af tresserne. På mindre end 10 år er det stille landsogn forvandlet til en moderne villaby. 1945 Den unge skuespillerinde, frøken Rigmor Gadborg, har i formiddag været så uheldig at snuble på vej ned ad trappen på sin bopæl, Hans Tausensgade 2, da hun ville gå til generalprøve på Filharmonisk Orkesters koncert på Fyns Forsamlingshus. Ved faldet forslog hun hovedet og ryggen og måtte i en ambulance føres til Odense Amts og Bys Sygehus, hvor hun straks kom under behandling. Efter en røntgenundersøgelse kunne lægerne dog fastslå, at der ikke var tale om alvorligere læsioner, men at den unge skuespillerinde har pådraget sig en lettere hjernerystelse. Da hun vil være indlagt i nogle dage, overtages hendes rolle i ”Manden, der kom til middag” på Odense Teater af frk. Grethe Carlsen.

Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Annonce