Annonce
Sydfyn

Debat: Kære Langeland, længden gør det ikke alene

Efter en noget blandet ferieoplevelse på Langeland stiller turist Morten Stenholt Dehlbæk spørgsmålet: Hvad skiller jer ud fra resten af Danmarks øer? Han mangler at kunne se, spise og mærke Langeland. Foto: Cecilie Bach
Annonce

Langeland er skøn med sine brede bøge, smukke strande og bløde, gyldne bakker, og den særlige ø-stemning giver Langeland en egenart, som er svær at skabe på fastlandet. Ja, og det var endda på Langeland, at Adam Oehlenschläger skulle have fået inspiration til vores smukke nationalhymne ”Der er et yndigt land”.

Det var med de fortællinger i baghovedet, som tillige blev understøttet af min kones barndomsminder fra talrige somre på Langeland, at en forventningsfuld forstadsfamilie fra København (to små børn, min kone og undertegnede) i juli pakkede bilen for at tage på en uges sommerhusferie på Langeland.

På trods af, at vejret ikke viste sig fra sin bedste side, så var ferien bestemt ikke dårlig. Vi hyggede os, tøffede rundt i Rudkøbing, fik badet på Ristinge strand og besøgte blandt andet Tranekær og det meget vellykkede Langelandsfortet. Alligevel så indfriede Langeland ikke vores forventninger. Og vigtigst – og sørgeligst – for Langeland, så er det ikke sikkert, vi vil anbefale øen som et oplagt turistmål for vores omgangskreds.

Hvorfor ikke? Fordi vi ikke fik set nok Langeland, vi fik ikke smagt Langeland, og vi fik ikke mærket Langeland. Vi ville rigtig gerne mere Langeland, men fandt det svært at finde vej ind til det rigtige Langeland.

Vi forsøgte ellers. Vi googlede på livet løs efter oplevelser til børn, gode, lokale fødevarer og oplevelser i Langelands natur – og vi fandt da også vej til Langeland.dk, som umiddelbart virker til at levere varen med undersider som ”Vil du med en tur på stranden?”, ”For børn” og ”Aktivferie”. Men hjemmesiden underbygger desværre det generelle billede af, at turisme-erhvervet ikke har fundet ind til det, som er særligt ved at besøge Langeland, og i stedet skydes der med uoriginale spredehagl. Lad mig blive konkret med nogle eksempler fra Langeland.dk:

I Bagenkop kan man besøge Rasmus Klumps gode skib Mary. Det er nam nam for en 4-årig. Men ikke, hvis det gode skib Mary bare er et skib, som er malet i røde og blå farver, så det ligner Mary. Og det så er det. Ingen fortælling, ingen yderligere aktivitet. Så falmer det i stedet. Særligt i sammenligning med Tivolis Rasmus Klumps legeplads – hvor han sørme også optræder. Hvad har Rasmus Klump i øvrigt med Langeland at gøre, intet vel? Et forslag kunne være at droppe malingen og i stedet sende børnene ud på en rigtig fiskekutter, hvor de kan prøve at fange fisken til aftensmaden. For en ø med en kystlinje på 140 km må havet og fiskeriet være en del af kernen.

Tryggelev outdoor fitness er et andet eksempel. Det består af seks forskellige træningsredskaber, udendørs. Igen er det svært at se, hvorfor det er specielt langelandsk at træne udendørs. Kunne man ikke lave nogle fysiske aktiviteter, som giver mening på Langeland? Fx male sit eget mel til snobrød, hugge brænde til hyggebål om aftenen, eller plukselv bær. Langeland er ikke og bliver aldrig La Santa Sport, men er til gengæld så meget andet, og det kan sagtens kombineres meningsfuldt med outdoor-aktiviteter.

Vandreturene på Langeland.dk er der umiddelbart mere musik i, men bolden dribles desværre ikke i mål. På Langeland.dk er der fx en guide med 29 vandreruter på Langeland, Strynø og Siø, men der er ingen beskrivelse af, hvad man kan forvente at se/opleve på ruterne. Hvorfor fx tage en rute i Tranekær fremfor Humble – hvad kommer man forbi, og hvilken er mest børnevenlig? Det er synd og skam, for Langeland har om noget sted mulighed for at bygge en fortælling op omkring sin fantastiske natur. Hvad med vandreruter der leder en forbi Oehlenschlägers foretrukne udkigspunkter eller Eckersbergs favoritmotiver? Det ville være vandreruter med langelandsk – og internationalt – snit.


Næste gang håber vi, at det bliver lettere at se, spise og mærke Langeland – så vi får lyst til at blive endnu længere.


Det skal ikke forstås sådan, at alle aktiviteter og oplevelser er helt til hest. Slet ikke. Langelandsfortet er en stor oplevelse – hvor historien bliver formidlet, så både børn og voksne forstår det, mens man bevæger sig rundt i smuk natur. Tranekær Slot og de maritime sejladser besøgte/prøvede vi ikke, men de virker umiddelbart også spændende. Det generelle billede er dog, at der i for mange oplevelser er for lidt Langeland, og blandt flere af de autentiske oplevelser er det ikke helt let for os turister at komme med på vognen. Et eksempel på det sidste er Langelands unikke haver. Det er autentisk, men desværre kan haverne kun besøges uden for skolernes sommerferie – det er ikke så turistvenligt. Et andet eksempel er Turridning, det er en god måde at opleve den skønne natur på, ikke mindst i sammenhæng med de vilde heste – men det er ikke turistvenligt, at det kun er muligt at ride én gang om ugen, og så skal det være i en hel time.

I mit professionelle virke rådgiver jeg virksomheder og foreninger om strategi-udvikling, og mit afsæt er altid, hvordan kernen kan forenes med kundernes behov. Derfor kan jeg heller ikke lade være med at foreslå tre greb til at styrke turisme-strategien for Langeland:

Identificer, hvad der er Langelands kerne som turistdestination. Hvad skiller jer ud fra resten af Danmarks øer, hvad går turisterne glip af, hvis de vælger at tage til Vestkysten eller Møn i stedet for Langeland?

Hvem er jeres primære målgrupper? I kan ikke være noget for alle, så hvilke turistsegmenter er der størst potentiale i for Langeland?

Hvad er målgruppernes vigtigste behov som turister, og hvordan harmonerer det med Langelands kerne som turistdestination?

Med klare svar på de spørgsmål vil turisme-erhvervet have et fundament for at prioritere og udvikle de oplevelser og temaer, der virkelig er Langeland – for det er i længden den bedste mulighed for at tiltrække flere af de turister, som hvert år skaber en omsætning på mere end 500 millioner kroner på Langeland. Langelands kommune og turist- og erhvervsforeningen kan naturligvis ikke diktere, hvad de enkelte erhvervsdrivende skal, men hvis kommunen og erhvervsforeningen sætter en klar retning, så taler erfaringen for, innovation og udvikling hægter sig på. Se bare på udviklingen på Bornholm.

Langeland er en fantastisk ø, som vi meget gerne holder ferie på igen, men næste gang håber vi, at det bliver lettere at se, spise og mærke Langeland – så vi får lyst til at blive endnu længere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sydfyn

Mand reddet op af Svendborg Havn

Annonce