Annonce
Debat

Debat: Jesus og Muhammed - kærlighed uden sandhed findes ikke

Personligt vil jeg gerne vise muslimer respekt, men jeg vil samtidig tillade mig at kritisere religionen islam.

Denne kronik er skrevet som en reaktion på en holdning, som Svend Løbner giver udtryk for i sit indlæg På Kant søndag 27. oktober. Overskriften hedder: “Undersøgelse kalder på solidaritet med muslimer”. Svend Løbners refleksion og svar på undersøgelsen er: “Det kalder på, at alle gode kræfter står sammen om at vise solidaritet med muslimer. Oplyse om både islam og kristendom og vise, hvor meget de to religioner ligner hinanden."

Det der får mig til tasterne er, at jeg er meget uenig i udsagnet om, at kristendom og islam ligner hinanden. Jeg synes faktisk, at Svend Løbner med det udsagn gør sig til folkeforfører af dem, der ikke har en grundlæggende viden om de to religioner. Med sit udsagn håner Svend Løbner både Islam og Kristendom. Enten kender han ikke bibelen, ellers kender han ikke koranen? De to religioner er som nat og dag. De ligner meget lidt hinanden. Jesu og Muhammeds undervisning og livsførelses var på mange hinandens modsætning. Den ene er et stort forbillede for mig. Det kan jeg ikke sige om den anden.

Jesus gik omkring med sine tolv disciple og underviste. Han havde kun åndelig indflydelse og ender sit liv på jord med at blive slået ihjel på et kors. Muhammed var en krigsherre, der havde politisk magt. Han foranledigede, at hele folkegrupper blev slået ihjel, fordi de nægtede at følge ham og underkaste sig islam. I det danske samfund er vi desværre blevet oplært i, at vi med korstogene skal have stor skyldfølelse overfor muslimerne, hvilket præger os selv den dag i dag. Men korstogene var i høj grad en kristen modoffensiv mod islams voldelige ekspansion i regionen. Det er blandt andet dokumenteret og velbeskrevet i bogen: Korstogene af Michael Pihl og Jesper Rosenløv.

Biskop emeritus Steen Skovsgaard har en helt anden tilgang end Svend Løbner til at skabe dialog mellem kristne og muslimer, som jeg finder langt mere intelligent. Han stiller spørgsmål, der lægger op til reflekterende dialog ved eksempelvis at sige: "hvis der er tale om den samme Gud i islam og kristendom, hvordan kan det så være, at Gud modsiger sig selv i Jesus og Muhammed?”

Svend Løbner skriver i sit indlæg, at hvis modstanden i Danmark mod muslimer spidser til, så vil han bære mandlig muslimsk hovedbeklædning og gå med den i solidaritet med muslimerne. Men min opfordring til Svend er: Hvorfor vente med at vise solidaritet med folk, der chikaneres på grund af deres tro? Hvis du går så meget op i, at folk med anderledes religion skal kunne færdes frit i Danmark, hvorfor går du så ikke en tur på Nørrebro med en jødisk kalot? Ja, jeg vil faktisk mene, at hvis du ikke gør det, så er du en højtråbende hykler.

Jeg oplever, at Svend Løbner i sit ønske om at skabe harmoni mellem kristendom og islam har mistet sin evne til kritisk analyse og behandling af historiske fakta. For mig er det et vigtigt spørgsmål: Om vi som folk kan acceptere, at jøderne ikke længere kan bevæge sig frit i Danmark? Det er jo netop Muhammeds undervisning og koranen, der gør, at jøder ikke kan færdes frit på Nørrebro. Så kære Svend, du kan efter turen på Nørrebro efterfølgende passende iføre dig muslimsk hovedbeklædning og tage en tur til det danske bibelbælte i Vestjylland. Dine oplevelser henholdsvis på Nørrebro og i Vestjylland vil jeg gerne høre om.

Jeg synes, at vi skal drikke en kop kaffe sammen, når du har lavet undersøgelsen.

Personligt vil jeg gerne vise muslimer respekt, men jeg vil samtidig tillade mig at kritisere religionen islam. I min optik findes der mange gode muslimer, fordi de lever et liv, der ikke minder om Muhammeds. Ligesom der findes mange dårlige kristne, fordi de ikke følger Jesus liv og undervisning. Jeg har en muslimsk ven, der på mange måder er et forbillede for mig, fordi han er generøs og står op for sandhed og retfærdighed.

På en rejse til Mellemøsten var han med på en offentlig bus. Bussen blev standset af politiet, der som chikane ville smide en kristen af bussen. Det får min ven til at gå i offensiven, stille sig i gabet mellem politiet og den kristne og insistere på at tale med en politichef. Det hele ender med, at den kristne får lov at blive på bussen efter, at politichefen har givet den kristne en undskyldning.

Muhammed og Jesus var med deres undervisning og livseksempel meget forskellige. Jesu undervisning var, at vi skal behandle alle ens uanset deres tro. Muhammed underviste om, at anderledes troende godt må undertrykkes, betale ekstra særlige skatter og endda slås ihjel i religionens navn, hvis de ikke vi underkaste sig islam. Der er mange danskere, som har store problemer med islam og muslimer, der følger Muhammeds undervisning. Det er i min optik i vid udstrækning et udtryk for, at de elsker retfærdighed og derfor har store vanskeligheder med at acceptere en religion, der i sit DNA er intolerant og undertrykkende overfor anderledes troende. Dette praktiseres tydeligt i flere muslimske lande i disse år, hvor kristne og andre minoriteter forfølges og flygter i så stort et antal, at det nærmer sig udrensning af mindretallene. Nogle tror desværre, at virkeligheden forsvinder bare fordi, at vi lukker øjnene for den.

Som mennesker har vi alle brug for kærlighed og omsorg, men i biblen kan vi blandt andet læse, at det er sandheden og ikke kærligheden, der sætter fri. I min opvækst i Billund mødte jeg en kristendom, der har lærte mig, at vi skal respektere andre og behandle folk ens. Men jeg lærte også, at det er et udtryk for kærlighed at turde sige sandheden. Kærlighed uden sandhed findes nemlig ikke.

Annonce
Kjeld Ghozati
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
OB

Opondo med for første gang i en uge

Annonce