Annonce
Nyborg

Debat: Indeklimaet skal tages alvorligt

Over en længere tid har Socialdemokratiet forsøgt at få sat indeklimaet på vores folkeskoler på dagsordenen for politikerne. I flere år har indeklimaet på f.eks. Danehofskolen ikke været sundt nok. Det mener vi, at vi som ansvarlige politikere skal tage langt mere alvorligt.

Senest kom V og SF med et udspil om at kvalitetssikre vores daginstitutioner og skoler til fremtiden. Udspillet behandlede vi på et udvalgsmøde for nyligt, her ønskede Socialdemokratiet, at vi fik skrevet ind at en del af en fremtidig kvalitetssikring skal fokusere på de fysiske rammer for vores børn. f.eks. indeklimaet i klasselokalerne.

Vi kunne desværre ikke samle opbakning til at tilføje det i V og SFs aftale, hvilket vi mener er ganske trist. De fysiske rammer i børns hverdag, har en enorm betydning for deres udvikling og trivsel. Til gengæld holder vi fast ved at vi skal prioritere de fysiske rammer i det kommende arbejde.

Eleverne på Danehofskolen har selv handlet på de indeklimaproblemer de lever i en stor del af deres skoletid. De har lavet deres egne målinger og med dygtighed fået Stiftstudende til at sætte fokus på problemet.

I marts måned behandlede vi et regnskab der viste et overskud på 100 millioner på vores drift. Nogle af de penge burde prioriteres til at sikre et sundere indeklima i vores klasselokaler, så børn ikke bliver syge. Det vil vi arbejde for, når vi skal i gang med at drøfte fremtidens kvalitet i skolerne.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce