Annonce
Sydfyn

Debat: Hvad skal verdens mest miljøforurenende motorcykelstævne i Svendborg?

Har du virkelig tænk dig at bruge mine skattepenge på at invitere til verdens mest klima-, miljø- og støjforurenende motorcykelstævne i Svendborg, spørger Bjarne Olsen med henvisning til planerne om et stort Harley-Davidsontræf i 2026. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Lokaldebat: Kære Bo Hansen. Jeg formoder, at du forsøger at overgå Donald Trump? Du må meget undskylde mig, men filteret er faldet af. Du investerer i en række tiltag, der ingen mening giver i disse tider:

Har du virkelig tænk dig at bruge mine skattepenge på at invitere til verdens mest klima-, miljø- og støjforurenende motorcykelstævne i Svendborg (planerne om at få et international Harley-Davidsontræf til Svendborg i 2026, red.)?

Du vil have gamle slidte Euro 5 Fiat-dieselbusser i stedet for forureningsfrie el-bybusser. Mange ansvarsbevidste kommuner er i gang med el-busser.

Du vil også have, at vi skal sætte ild til vores affald i stedet for at genanvende det. Dette ville eller give en stor besparelse for affaldskunder og varmekunder, samt en langt sundere luft, når brændeovnene slukkes i fjernvarmeområdet.

I vælger, at kommunens absolut største bistandsklient – Simac skal bygge i et område, hvor det 100 procent sikkert bliver oversvømmet. Simac bygges efter samme princip som et drivhus, med et ekstremt højt energiforbrug til nedkøling i stedet for at købe erhvervsskolernes mange tusinde ledige kvadratmeter.

Arealer der ligger optimalt i forhold til parkering og infrastruktur som motorvej og tog. Det kunne gøres for en brøkdel af prisen, således at Simac også får en chance for at overleve, når institutionen nu fremover selv skal betale huslejen.

Samtidig ville det også hjælpe erhvervsskolerne ud af en mangeårig økonomisk krise, så vi kan få nogle dygtige unge mennesker til at tage over efter os. En ren win-win.

I vil også bruge mine skattepenge til at bygge et teater på værftsøen, der har været totaloversvømmet en gang, i stedet for at beholde det fantastiske museum for lystfartøjer, der samtidig dækker et socialt behov.

Plant nogle træer og så noget græs nede på havnen. Så sparer vi også milliarddyr klimasikring. Vandet kommer ofte inde fra byen og ikke ude fra havet. Så noget nyt græs, når der har været oversvømmelse. Historisk set er mennesker bare flyttet længere op på land, efterhånden som vandstanden er steget. Det er enormt uansvarligt at bygge nye bygninger i disse områder, som med sikkerhed bliver oversvømmet.

Tre dages mange millioner dyr underholdning for gymnastikinteresserede i 2021 forbedre heller ikke hverken klima eller kommunens økonomi. Sidst steg kommuneskatten, og det fremmer ikke tilflytningen.

Alt, hvad jeg arbejder med, giver positiv økonomi på alle fronter, samt enorme klima- og miljøforbedringer. Dette giver tillige positiv branding af Sydfyn.

Kom nu ind i kampen! De har forstået det i Sydfyns Elforsyning og Svendborg Fjernvarme hvor net-tariffen er halveret på to år og hvor varmeprisen bliver halveret når kraftvarmen er lukket.

PS: Sig til, når I er klar til at gøre det billigt samt miljø- og klimavenligt at være borger i Svendborg. Jeg bidrager gerne.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

På motorvejen: Ud af øjenkrogen så Sofie en lastbilanhænger komme glidende imod hende

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Fyn

Lastbil tabte tre ton tung anhænger på motorvej: - Vi kunne have stået med en kæmpe katastrofe

Fyn For abonnenter

Frederik Barfoed: - Når det skal gå stærkt, kan vi være nødt til at parkere på fortovet

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Annonce