Annonce
Debat

Debat: Hvad skal det nytte - når politik bliver tømt for indhold

Hvad skal det nytte? Sådan spurgte politikeren og avisredaktøren Viggo Hørup i marts 1883 fra Folketingets talerstol.

I den konkrete sammenhæng blev spørgsmålet stillet til et dyrt og ufornuftigt fæstningsbyggeri, men mere generelt var det en fordring til al politik: Væk med mundsvejr, bragesnak og falske løsninger. Politik skal flytte verden og gøre den bedre.

Den skal basere sig på fornuft og viden. Og den skal løse de problemer, folk står i, og give dem nye muligheder. Mere frihed, mere lighed og mere demokrati. Dét er målet for nyttig politik.

Når der er grund til at minde om Hørups berømte spørgsmål, er det fordi kravet om nytte hastigt siver ud af dansk politik. Vi så det under den tidligere regering, hvor alting gik op i symbolpolitiske udlændingestramninger, der ramte nogle mennesker urimeligt hårdt, men som hverken gav muligheder eller løste problemer. Til gengæld tjente den visse politikeres håb om flere år ved magten. Det siger sig selv, at den form for politik ingenting nytter.

Men vi ser det desværre også i dag. For hvad nytter det, at børn overlades til en trist skæbne i IS-lejre? Hvad nytter det at udhule retsstaten? Og hvad nytter det at markedsføre ineffektiv overvågning og hullet grænsekontrol som løsninger på bandeopgør, asylstilstrømning og grænseoverskridende kriminalitet? Nej, det nytter ingenting.

At nytten forsvinder er selvsagt et problem. Politik tømmes for indhold og reduceres til et spørgsmål om fremtoning og stil. De virkelige problemer bliver derimod stående, fremskridt løber ud i sandet, og på sigt vil befolkningen miste den sidste rest af tillid til politikere, partier og til selve demokratiet.

For hvad skal vi med et politisk system, der helst hytter sine egne?

Helt galt er det ikke gået endnu, men risikoen er der, og perspektiverne er skræmmende. Derfor skal nytten tilbage i centrum af dansk politik. Og hvis ikke politikerne selv kan finde ud af det, må medier og vælgere hjælpe dem på vej ved konstant at insistere på fornuftige svar på Hørups simple spørgsmål: Hvad skal det nytte?

Annonce
Peter Lauritsen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Hundeejer: Barfoed-skilte er idioti

Læserbrev

Trafik. Venstre ved man, hvor man har?

Synspunkt: For nylig havde Venstre følgende indlæg på Facebook med ledsagende grafik: ”Venstre stod inden valget i spidsen for en stor investeringsplan, som skulle sikre investeringer i en lang række vigtige vejprojekter. Den plan har Socialdemokratiet revet i stykker. Og dermed har Socialdemokratiet sat de vigtige vejprojekter i stå. Det gælder fx. en udvidelse af E20 syd om Odense. Imens holder bilisterne i Region Syddanmark i kø.” Ud over at det er en meget primitiv måde at fortælle tingene på, er det faktuelt forkert. Venstre har haft mange år som regeringsparti, hvor partiet kunne have sørget for udvidelsen af E20 hen over Fyn i al almindelighed og stykket syd om Odense i særdeleshed, men det er som bekendt ikke sket. Ifølge de nuværende aftaler er der afsat midler til at færdiggøre E20 mellem Odense vest og Aarup, herefter følger stykket mellem Aarup og Nørre Aaby. Først når disse to strækninger er udbygget, vil man efter planen tage hul på stykket mellem Svendborg-motorvejen og Odense vest. Sidstnævnte strækning er den, som Venstre nævner på Facebook. Den vil tidligst stå færdigt i 2027 ifølge Vejdirektoratets planer, altså om syv, skriver syv år. Og hvis den ikke kommer med i regeringens kommende infrastrukturplan, som skal binde landet bedre sammen og tilgodese både vejtrafikken og den kollektive trafik, så har det længere udsigter end syv år. Så man kan kun opfordre Venstre til at få forhandlet en ordentlig aftale i hus inden da. Når bilerne holder i kø, er det fordi, der er sket et uheld. Uheld sker, når man kører for hurtigt og for tæt på de forankørende. Som hyppig bruger af E20 fra Odense og over Lillebælt er det mit indtryk, at stykket mellem Nørre Aaby og Aarup er det sværest fremkommelige. I teorien må man køre 130 km/time i personbil, men kommer man fra Jylland klumper trafikken sig sammen, når der kun er to spor. Mange bilister kører alt for stærkt efter forholdene og holder ikke afstand. Det resulterer i ”elastik-kørsel”, farlige opbremsninger og færdselsuheld. Ved almindelig trafiktæthed kommer man faktisk hurtigere frem fra Aarup og østpå, hvor der p.t. er en generel øvre grænse på 80 km/time for alle køretøjer, resulterende i en glidende afvikling af trafikken. Men Venstre ved man, hvor man har. Deres protegeer, erhvervsrådene og erhvervschaufførerne, er rasende over ”spildtiden” i trafikken. Mange personbiler kører for stærkt efter forholdene og forårsager ulykker. Det resulterer i, at så ”holder bilisterne i Region Syddanmark i kø”. Det sker også med lastbiler, som kun må køre 80 km/time på motorvej. Den grænse er der meget få chauffører, der overholder. Og når ulykken sker, med én eller flere lastbiler involveret, går trafikken helt i stå, og så ”holder bilisterne i Region Syddanmark for alvor i kø”. I laaang tid. For at få en mere glidende afvikling af trafikken på E20 syd om Odense foreslås hastigheden på strækningen nedsat til 80 km/time for alle køretøjer. Det vil som sidegevinst give mindre skader ved trafikuheld, mindre belastning af sygehusvæsenet, mindre støj samt mindre udslip af CO2, NOx og partikler fra såvel person- som lastbiler. Vi savner politikere, der vil forhandle sig frem til landets bedste i stedet for at klage over, at deres plan ikke blev til noget. Politikere, der tør stå frem og sige, at det ikke er en menneskeret at ”tonse” af sted med for høj hastighed og med for kort afstand til de forankørende. Og vi savner bilister, der viser mere hensyn i trafikken.

Fyn

Vildt uheld på E20: Tidligst om en måned har politiet et svar

Annonce